ראש המל"ל: "אנחנו בעד מרכיב פלסטיני משמעותי בהסכם עם סעודיה"

ראש המל"ל צחי הנגבי נשא דברים בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן, ואמר כי שוחח ארוכות עם הפלסטינים על הנושא הסעודי. "יש פרי לשיח שלנו איתם, לא נאפשר פגיעה בביטחון, אבל כל מה שמתחת לזה - אנחנו מוכנים לשוחח עליו"

זמן צפייה: 27:19

ראש המל"ל צחי הנגבי נשא דברים הבוקר (שני) בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן, ואמר כי הוא שוחח ארוכות עם הפלסטינים על הנושא הסעודי. "יש פרי לשיח שלנו איתם, לראשונה מאז הסכמי קמפ דיוויד", אמר הנגבי, "ביקשנו מהם שלא יתנו להזדמנות הזו לחמוק, ושיהיו שותפים לשיח, יתרמו להצלחתו וגם ירוויחו ממנו. אנחנו מאוד בעד שיהיה מרכיב פלסטיני משמעותי בהסכם הזה, למעט מהלך שתהיה בו פגיעה בביטחון ישראל, אבל כל מה שמתחת לזה - אנחנו מוכנים לשוחח עליו"

"בשבועות ובימים האחרונים האמריקנים אומרים לנו שהסיכויים לא מבוטלים", הוסיף הנגבי, "ההערכה שלנו - שכנראה יש מתחמי הסכמה שהולכים ומתרחבים בשורה של סוגיות. ההוכחה המשמעותית ביותר היא לכך שלא שמדובר בירייה באפלה אלא במטרות תכליתיות שכל הצדדים, היא בוועידת ג'י בשבת האחרונה, בה היה מפגש של הכלכלות הגדולות בעולם והאיחוד האירופי, ושם נמסרה בשורה על תחילת התנעה של מה שהם קוראים לו המסדרון הכלכלי, סוג של תרגום לחזון שכולנו מכירים שנים, שישראל חלמה תמיד להיות במוקד של חיבור בין אסיה לאירופה".

באשר לפניית הפלסטינים לבית הדין הבין לאומי בהאג אמר הנגבי: "אנחנו מבהירים לפלסטינים שאנחנו לא יכולים לקבל עוד את המערכה שהם מנהלים נגד לוחמי צה"ל בשימוש בכלי המערכה המשפטית. אם חס וחלילה תביאו לדין לוחם או חייל, אתם תסכנו את עצם קיומכם. זה מהלך שמנוגד לכלל ההסכמים שאנחנו חתומים עליהם והפרה טוטאלית שלהם. אם תלכו עם הפרטנרים שלכם אל בית הדין הבינלאומי, תהיה סכנה לחיילי ישראל, סכנה מעשית, אתם עוסקים כאן בטרור.

"הבהרנו לפלסטינים כי התוצאה המעשית תהיה ניתוק הקשרים הביטחוניים והמדיניים עם הרשות הפלסטינית מיד", הוסיף הנגבי, "ואם נעשה זאת גורלם יהיה כמו בעזה אחרי ההתנתקות, האיסלמיסטיים פשוט ירו להם בברכיים. אני אומר לכם - ראו הוזהרתם, זה לא דבר שאתם יכולים לזלזל בו".

ביידן, נתניהו ובן סלמאן
ביידן, נתניהו ובן סלמאן | צילום: רויטרס

כזכור, בסוף השבוע דווח כי נרשמה התקדמות משמעותית במגעים אודות הסכם אפשרי בין ארצות הברית,סעודיה וישראל, ולפי חלק מההערכות שנשמעו ייתכן כי ההסכם ייחתם עד סוף שנת 2023. בשבוע שעבר הושגו ככל הנראה הבנות נרחבות לגבי הסוגיות שיכלול הסכם עתידי והיסטורי זה, ונראה כי הסעודים, האמריקנים והישראלים מתחילים להבין את חלקם בהסכם, על אף שטרם נוסח.

בשבוע שעבר הגיעה לריאד משלחת המורכבת מבכירים מהרשות הפלסטינית, ואלו הציגו את הדרישות שלהם: הקפאת הבנייה בשטחים, פתיחתה של קונוסליה וסיפוח בשטחי C. ההנהגה הפלסטינית מגלה פרגמטיות יוצאת דופן ורוצה להשיג ככל הניתן מהסכם זה, וזאת בניגוד להתנהלותה סביב "הסכמי אברהם".

גורם מדיני בכיר מאוד מסר לחדשות 13 כי הדרישות הללו לא יתקבלו כלשונן, אך ההנהגה הישראלית מבינה כי היא אכן תיאלץ לעשות ויתורים. גורם מדיני בכיר אחר סיפר השבוע לחדשות 13 כי עניין הוויתורים לפלסטינים ייפתר בסופו של דבר, וכי הדבר מוצג ונבחן במערכת הביטחון.

ריאד, סעודיה
ריאד, סעודיה | צילום: רויטרס

כמו כן, גם האמריקנים מבינים כיצד לתחום את סוגיית העשרת האורניום שהציבה סעודיה כתנאי להסכם. ככל הנראה, ארה"ב תאשר לסעודיה להעשיר אורניום בשטחה, אך בפיקוח טוטאלי שלה, ועם טכנולוגיה אמריקנית בלבד. לנשיא ארצות הברית ביידן יש אינטרס גדול בקידום הסכם זה, כי זו דרכו להשאיר את חותמו בדברי הימים של העולם - בייחוד כאשר 80% מהעם האמריקני חושב שהוא אינו כשיר לעמוד בקדנציה נוספת.

היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן אמר כי מנהיגי ארצות הברית, ישראל וסעודיה שמו רבים מהמרכיבים של המסלול לנורמליזציה על השולחן, אך הוסיף כי יש עדיין עבודה רבה לעשות בנושא. "רבים מהמרכיבים של מסלול לנורמליזציה נמצאים כעת על השולחן", אמר סאליבן לעיתונאים, "אין לנו מסגרת ואין לנו את התנאים המוכנים לחתימה, יש עדיין עבודה לעשות".