ההערכה בישראל: שעת כושר לעסקת חטופים חדשה

יממה אחרי האישור על חיסול סינוואר, ישראל במרוץ נגד הזמן כדי לנצל את חלון ההזדמנויות להחזרת חטופים. בחמאס מנסים לשדר עסקים רגיל ואומרים כי עסקה תתאפשר רק אחרי נסיגה ישראלית מהרצועה - אך גורמים במצרים אומרים לחדשות 13: "אפשר לכפות עסקה על חמאס"

זמן צפייה: 06:03

יממה אחרי האישור על חיסול יחיא סינוואר, ישראל במרוץ נגד הזמן כדי לנצל את חלון ההזדמנויות להחזרת חטופים. ההערכה בישראל הערב (שישי) היא כי החיסול מייצר, לראשונה במלחמה, אפשרויות מול גורמים שונים בחמאס,אחרי הסתלקותו של מי שעמד בראש. מנגד, בארגון הטרור מנסים לשדר עסקים כרגיל ומכריזים - עסקה תתאפשר רק אחרי נסיגה ישראלית מרצועת עזה.

החיסול של סינוואר, באופן המיידי, לא משפיע על המלחמה, והיום קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון דווקא בנושא איראן. התחושה היא שתקיפה ישראלית באיראן מתקרבת, ובדיון לא עסקו הנוכחים בעסקת חטופים, אך ישראל מעבירה מסר למתווכות בקטר ובמצרים כי יש נכונות לחדש את המשא ומתן.

ההערכה היא כי מי שייקח את נושא החטופים הוא אחיו הקטן והלא פחות קיצוני של יחיא סינוואר, מוחמד סינוואר, אשר היה זה שהוביל את חטיפת גלעד שליט, ובהמשך נשא ונתן מול ישראל על עסקת שליט, במטרה לשחרר מהכלא הישראלי את אחיו. ההבנה היא כי חמאס עדיין בהלם מהחיסול ועדיין לא התאפס על נושא החטופים, ולכן גורמי ביטחון אומרים לראש הממשלה ולדרג המדיני כי יש לנצל את ההלם בחמאס ולהגיע לעסקה - עם נכונות לשלם מחירים כבדים.

הלוחמים לצד גופתו של סינוואר ברצועה
לוחמי צה"ל לצד גופתו של סינוואר ברצועה
פינוי גופתו של יחיא סינוואר
פינוי גופתו של יחיא סינוואר | צילום: דובר צה"ל

בחמאס מנסים להציג עמדה עיקשת לפיה רק נסיגה ישראלית מעזה תוכל להביא לעסקה, אך מאחורי הקלעים יש כבר מי שחושב שאפשר יהיה להגיע לפריצת דרך. סגנו של סינוואר, ח'ליל אל-חיה, ספד היום לסינוואר בערוץ אל-ג'זירה, ואמר כי "החטופים יחזרו רק בהפסקת התוקפנות על עזה, בנסיגה מלאה מהרצועה, ובשחרור האסירים הפלסטינים מבתי הכלא", אך מקורות במצרים אמרו היום לחדשות 13 כי בחירתו של מנהיג חדש לחמאס תביא לקו פחות נוקשה בארגון.

משפחות חטופים ותומכים מפגינים להשבת החטופים בתל אביב
משפחות חטופים ותומכים מפגינים להשבת החטופים, אמש בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

גורמים בכירים בממשל האמריקני אומרים כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן סבור כי אנו נמצאים בעיתוי קריטי, עם חלון הזדמנויות שיש לנצל אותו. יחד עם זאת, בארה"ב עדיין לא הבינו איך ניתן לפצח את הנושא, ואומרים כי עדיין לא חלה תזוזה משמעותית לקראת עסקה. הערב אמר ביידן: "אפשר לעבוד על הפסקת אש בלבנון, זה יהיה קשה יותר בעזה".

אמש, לאחר האישור על חיסול סינוואר, אמר ביידן: "יש כעת הזדמנות ל'יום שאחרי' בעזה ללא חמאס בשלטון, ולהסדר מדיני המספק עתיד טוב יותר לישראלים ולפלסטינים כאחד. יחיא סינוואר היה מכשול בלתי עביר להשגת כל המטרות הללו. המכשול הזה כבר לא קיים. עבודה רבה נותרה לפנינו".

משפחות חטופים ותומכים מפגינים להשבת החטופים בתל אביב
משפחות חטופים ותומכים מפגינים להשבת החטופים, אמש בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

גורם ישראלי אמר אמש לחדשות 13 כי "סינוואר היה סרבן עסקאות סדרתי, וראה בחטופים קלפי מיקוח לשימור חייו ושלטון חמאס". עוד הוסיף הגורם: "אנו מקווים בזהירות שחיסולו יוביל להזדמנויות מדיניות, בהן עסקה לשחרור חטופים". במטה משפחות החטופים בירכו אמש על החיסול, אך הוסיפו כי "אין ולא יהיה ניצחון מוחלט ללא שחרור כל 101 החטופים".