בכיר בחמאס: דורשים ערבויות להפסקת אש קבועה בעזה

אחרי הודעת נתניהו על העקרונות שמהווים "קווים אדומים" שעליהם ישראל "לא תוותר", גורם בארגון הטרור אמר לתקשורת הערבית כי חמאס לא יקבל דרישה למניעת חזרת אזרחים בעזה לבתיהם - ו"דוחים על הסף כל הצעה שכוח זר או ערבי ייכנס לרצועה"

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
הנהגת חמאס | צילום: רויטרס

בכיר בחמאס אמר הבוקר (שלישי) לתקשורת הערבית כי הארגון דורש "ערבויות להפסקת אש קבועה", והוסיף: " לא מקבלים שום דרישה למניעת חזרת אזרחים בעזה לבתיהם, ודוחים על הסף כל הצעה שכוח זר או ערבי ייכנס לרצועה".

מקור בחמאס הוסיף בתגובה לרשת "אלערביה": "ההדלפות בתקשרות כאילו חמאס חזר בו מהדרישה להפסקת אש מלאה וקבועה - אינם מדויקים".

בנימין נתניהו ויחיא סינוואר
בנימין נתניהו ויחיא סינוואר | צילום: רויטרס

אחרי הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו שלשום, בה הוא מסר ארבעה עקרונות שמהווים "קווים אדומים" שעליהם ישראל "לא תוותר", במהדורה המרכזית פורסם אמש כי כחלק מהתנאים, ישראל דורשת זכות וטו על חלק מהאסירים שישוחררו. יצוין כי לאורך המו"מ ישראל הביעה התנגדות לשחרור מחבלים מסוימים.

בכירים בצוות המשא ומתן אמרו לחדשות 13 כי "הודעת ראש הממשלה הזויה. המניע שלה לא ברור. נתניהו תקע מקלות בגלגלי העסקה". בכיר הבית הלבן, ג'ון קירבי, מתח ביקורת על נתניהו וחמאס: "ההודעות משני הצדדים לא תואמות בצורה מלאה את המשא ומתן שמתקיים בחדרים הסגורים". עם זאת, הוא אמר כי "אמנם יש פערים, אך לא היינו שולחים צוות אם לא היינו חושבים שיש סיכוי להסכם".

מפגינים למען עסקת חטופים בתל אביב
מפגינים למען עסקת חטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
הפגנות נגד הממשלה ובעד שחרור החטופים
הפגנות נגד הממשלה ובעד שחרור החטופים | צילום: איתי רון, פלאש 90

מוקדם יותר אתמול נפגש שר הביטחון יואב גלנט עם משפחות חטופים, ואמר כי "מערכת הביטחון על כלל גופיה רואה בהשבת החטופים יעד מרכזי שיש להתקדם להשגתו, ועלינו לעשות הכול על מנת לממש את ההזדמנות שנוצרה". גלנט הוסיף: "הלחץ הצבאי יצר את התנאים שמאפשרים להתקדם לעסקה. מערכת הביטחון תדע גם לעצור וגם לחזור להילחם בכל מקום בעזה ככל שיידרש. עלינו לנצל את הלחץ הצבאי כדי להניע את העסקה ולא להחמיץ אותה". בחמאס הפנו אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי הוא "מערים קשיים במשא ומתן", וכי הם קוראים למתווכות "לשים קץ לתחבולותיו".

בהודעה מטעם לשכתו, נתניהו מסר כי העקרונות עליהם ישראל "לא תוותר" כוללים את "האפשרות לחזור ללחימה עד להשגת כל המטרות, מניעת הברחות נשק לחמאס מגבול עזה למצרים, מניעת חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה, ומקסום מספר החטופים החיים שיוחזרו משבי חמאס" לסיום נכתב כי "המתווה שהוסכם על ישראל וזכה לברכת הנשיא ביידן יאפשר לישראל להשיב חטופים מבלי לפגוע ביתר מטרות המלחמה".