בכיר בחמאס: "נשלח תשובה להצעה במהלך היממה הקרובה"

המקור בארגון הטרור אמר לסוכנות הידיעות "העולם הערבי" כי לחמאס יש כמה הסתייגויות ותיקונים לגבי ההצעה האחרונה שהוגשה אודות העסקה להפסקת אש ושחרור חטופים, והדגיש כי חמאס ישלח את תשובתו להצעה האחרונה במהלך 24 השעות הקרובות

זמן צפייה: 00:52

בכיר בחמאס מסר היום (חמישי) לסוכנות הידיעות "העולם הערבי" כי לארגון יש כמה הסתייגויות ותיקונים לגבי ההצעה האחרונה שהוגשה אודות העסקה להפסקת אש ושחרור חטופים, והדגיש כי חמאס ישלח את תשובתו להצעה האחרונה במהלך 24 השעות הקרובות.

המקור ציין כי הבעיה העיקרית בהצעה האחרונה שהוגשה היא לגבי מספר החטופים החיים שחמאס ישחרר, זאת מפני שבהצעה הקודמת שהוגשה לחמאס לא נכתב המושג "חטופים חיים" - אלא רק הוזכר שחרור של קשישים חיים או מתים, בנוסף לנשים והילדים שנותרו בשבי ולחמש החיילות. המקור הוסיף כי יש כמה קשישים שנהרגו בעקבות תקיפות צה"ל, ולכן זו תהיה הסוגיה הראשונה שחמאס ידרוש בו תיקון מההצעה שהוגשה.

נקודת מחלוקת נוספת בהצעה, לדברי המקור, היא לגבי הפיקוח של ישראל על חזרת הפליטים מדרום הרצועה לצפונה - כאשר בהצעה האחרונה דובר על פיקוח ביטחוני ישראלי ועל כך שישראל תקבע את מספר החוזרים לצפון הרצועה באמצעות עמדת בידוק ביטחונית, שבה יוחלט מי עובר ומי לא.

המקור המשיך וטען כי התיקון השלישי שחמאס ידרוש בתשובתו הוא לגבי קביעת שמות האסירים הפלסטיניים שישוחררו במסגרת העיסקה - כאשר בהצעה האחרונה נכתב שבחירת שמות האסירים תתבצע באמצעות מו"מ, בעוד שחמאס דורש שהוא זה שיקבע את שמות האסירים.

שלט הקורא להחזרת החטופים בתל אביב
שלט הקורא להחזרת החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי לפי גורמים שנכחו בפגישת קרובי חטופים בעלי אזרחות אמריקנית עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, היא אמרה למשפחות כי "אנחנו עובדים קשה מאוד בשיחות עם קטר ומצרים כדי שיפעילו לחץ". האריס הוסיפה כי "ישראל הסכימה להרבה מהמרכיבים של העסקה. גם קטר ומצרים חושבות שזו עסקה הוגנת".

נציגי המשפחות השיבו להאריס, שהתבטאה רבות בשבועות האחרונים בעד הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה: "האמירות שלך צריכות להגיע לצד קריאה לעסקת חטופים". לפי הגורמים שנכחו בפגישה, סגנית הנשיא הסכימה והבהירה כי זו אכן מדיניות הממשל, וכי היא תקפיד על כך.

נושא נוסף שעלה בפגישה הוא סוגיית החטופים שנרצחו וגופותיהם מוחזקות בעזה. קרוביהם, בהם רובי חן, שבנו סמ"ר איתי חן נרצח ב-7 באוקטובר וגופתו חטופה, אמרו להאריס כי הם מצפים שתפעל גם להשבתם. בני המשפחות הסבירו לסגניתו של ביידן את חשיבות השבעה ביהדות וביקשו שתפעל להחזרת הגופות לקבורה בישראל.