הנייה: "לא נלך להסכם שלא יכלול את כל הדרישות שלנו"

ראש השלכה המדינית של חמאס התייחס בריאיון לערוץ "אל-מיאדין" לחיסול שלושה מבניו, ואמר כי "האינטרסים העליונים של העם הפלסטיני אינם משתנים בגלל מותו או חייו של מישהו". על דרישות ארגון הטרור אמר: "מדגישים את הצורך בהודעה על הפסקת אש קבועה, נסיגה כוללת מהרצועה וחזרת העקורים לבתיהם ללא תנאים"

זמן צפייה: 01:53

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, אמר לערוץ אל-מיאדין המזוהה עם חיזאללה כי "האינטרסים העליונים של העם הפלסטיני אינם משתנים בגלל מותו או חייו של מישהו", זאת בהתייחס לחיסול של שלושה מבניו השבוע בעזה. "אנו מדגישים את הצורך בהודעה על הפסקת אש קבועה בעזה, נסיגה כוללת מכל הרצועה, חזרת העקורים לבתיהם ללא תנאים, לאחר מכן סיוע, שיקום והסרת המצור, ולאחר מכן עסקה אמיתית. בלי זה חמאס לא תלך לעבר שום הסכם שלא יכלול את כל הדרישות שצוינו".

"אני סבור כי השימוש שלהם בפשעים כאלו משקף את הכישלון האסטרטגי של צה"ל", הוסיף הנייה, "חלפו שישה חודשים של מלחמה וצה"ל לא השיג אף אחת מהמטרות האסטרטגיות עליהן דיבר. הוא לא חיסל את חמאס והוא לא יחסל את חמאס. הוא לא החזיר את החטופים והוא לא יחזיר את החטופים, אלא באמצעות עסקת חילופי אסירים".

מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה
מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

אתמול מסר בכיר בחמאס לסוכנות הידיעות "העולם הערבי" כי לארגון יש כמה הסתייגויות ותיקונים לגבי ההצעה האחרונה שהוגשה אודות העסקה, והדגיש כי חמאס ישלח את תשובתו להצעה האחרונה ביממה הקרובה. המקור ציין כי הבעיה העיקרית בהצעה האחרונה שהוגשה היא לגבי מספר החטופים החיים שחמאס ישחרר, זאת מפני שבהצעה הקודמת שהוגשה לחמאס לא נכתב המושג "חטופים חיים" - אלא רק הוזכר שחרור של קשישים חיים או מתים, בנוסף לנשים והילדים שנותרו בשבי ולחמש החיילות. המקור הוסיף כי יש כמה קשישים שנהרגו בעקבות תקיפות צה"ל, ולכן זו תהיה הסוגיה הראשונה שחמאס ידרוש בו תיקון מההצעה שהוגשה.

משפחות חטופים צועדות בתל אביב
משפחות חטופים צועדות בתל אביב, אתמול | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
מודעות של חטופים בתל אביב
מודעות של חטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

נקודת מחלוקת נוספת בהצעה, לדברי המקור, היא לגבי הפיקוח של ישראל על חזרת הפליטים מדרום הרצועה לצפונה - כאשר בהצעה האחרונה דובר על פיקוח ביטחוני ישראלי ועל כך שישראל תקבע את מספר החוזרים לצפון הרצועה באמצעות עמדת בידוק ביטחונית, שבה יוחלט מי עובר ומי לא.

המקור המשיך וטען כי התיקון השלישי שחמאס ידרוש בתשובתו הוא לגבי קביעת שמות האסירים הפלסטיניים שישוחררו במסגרת העיסקה - כאשר בהצעה האחרונה נכתב שבחירת שמות האסירים תתבצע באמצעות מו"מ, בעוד שחמאס דורש שהוא זה שיקבע את שמות האסירים.