גורם מדיני: "ישראל לא תבטל פעולות בעזה בעקבות התביעה בהאג"

ברקע הגינוי האמריקני לשרים בן גביר וסמוטריץ' שקראו לעידוד הגירה מעזה, גורם ישראלי טען כי הלחימה מתנהלת בהתאם לייעוץ משפטי - והתנהלות צה"ל ברצועה לא תשתנה בעקבות התביעה שהגישה דרום אפריקה לבית הדין הבינלאומי לצדק. כעת בישראל שוקלים להגיש תביעה נגדית נגד דרום אפריקה, איראן או חמאס. גורמים משפטיים: "התבטאויות חברי הקואליציה - נזק בינלאומי אדיר, בהאג רושמים הכל"

זמן צפייה: 03:13

גורם מדיני התייחס היום (רביעי) לתביעה שהוגשה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג על ידי דרום אפריקה, והודיע כי ישראל לא תשנה או תבטל פעולות ברצועת עזה בעקבות האיום המשפטי. על פי הגורם, כל הפעולות שנעשו עד עתה במסגרת הלחימה נעשו בהתאם לייעוץ משפטי.

בנוסף, ישראל שוקלת כעת להגיש "תביעת נגדית" בבית הדין נגד דרום אפריקה עצמה, איראן או ארגון הטרור חמאס - על אף שהוא אינו מדינה ולא חתום על האמנה למניעת רצח עם.

בתוך כך, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' ספגו אמש גינוי מארצות הברית, לאחר שהביעו תמיכה בטרנספר וולונטרי של עזתים מהרצועה. דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מתיו מילר, צייץ כי ארצות הברית דוחה את דברי השרים שעודדו הגירה המונית מעזה, וטען כי קריאתם היא חסרת אחריות ומסיתה.

חרבות ברזל פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

גורמים משפטיים התייחסו לנזק שגורמים שרים וחברי כנסת בקואליציה המתבטאים בנוגע לעידוד הגירה של תושבים מרצועת עזה: "התבטאויות חברי הקואליציה על טרנספר ועל כך שצריך למחוק את עזה גורמת לנזק בינלאומי אדיר, וכן לנזק משפטי גדול מאוד. אנשי בית הדין הבינלאומי בהאג שומעים את הקולות ורושמים הכול".

גורם מדיני הוסיף: "האמירות של פוליטיקאים ישראלים מהווים תחמושת שהתביעה עושה בה שימוש נגד ישראל. חלקם בכלל לא משתתפים בהחלטות של מדינת ישראל וחלקם אף חזרו בהם ממה שאמרו".

Whatsapp Image 2023 12 28 At 1
חיילים ברצועת עזה

דרום אפריקה, הידועה כאחת מהתומכות העקביות של הפלסטינים במערכת הבינלאומית, הגישה תביעה נגד ישראל בטענה שהלחימה ברצועת עזה מנוגדת לאמנה למניעת והענשת רצח עם - עליה ישראל חתומה מאז 1950. בירושלים לוקחים ברצינות את התביעה ומתכוונים לשלוח נציגות משפטית שתופיע בפני בית הדין, מחשש ששופטיו יוציאו צו מניעה שיורה על הפסקת הפעילות הישראלית ברצועה. בנוסף, בכירים בארץ שוקלים לשלוח שופט מטעם ישראל לדיונים בבית הדין, כפי שמדינה הנתבעת בהאג רשאית לעשות.