עסקת חטופים ומדינה פלסטינית: התוכניות ל"יום שאחרי"

לפי דיווח ב"פייננשל טיימס" הבריטי, כמה מדינות ערביות עובדות על תוכנית "ליום שאחרי", הכוללת את שחרור כל החטופים, נורמליזציה עם סעודיה - והקמת מדינה פלסטינית. על-פי מקורות שצוטטו בדיווח, התוכנית תוצג תוך מספר שבועות, במטרה "להביא לסיום המלחמה"

זמן צפייה: 01:27

שחרור החטופים, נורמליזציה עם סעודיה והקמת מדינה פלסטינית: מספר מדינות ערביות עובדות בימים אלו על תוכנית ליום שאחרי המלחמה בין ישראל לחמאס, וצפויות להציגה בשבועות הקרובים - כך דווח היום (חמישי) בעיתון "פייננשל טיימס".

על-פי הדיווח, התוכנית כוללת הפסקת אש מוחלטת בין ישראל לחמאס, שחרור כל החטופים המוחזקים בשבי בעזה, ו"התחייבויות בלתי הפיכות" של ישראל לתהליך של הקמת מדינה פלסטינית. בנוסף, התוכנית צפויה לכלול גם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, לאחר שהיוזמה הקודמת נקטעה עם פרוץ המלחמה.

גורמים בכירים ממדינות ערב אומרים כי הם דנו בסעיפי התוכנית עם הממשל האמריקני וממשלות שונות באירופה. כחלק משאיפות התוכנית, מדינות מערביות שונות יסכימו להכיר רשמית במדינה פלסטינית, או יתמכו בבקשת הפלסטינים לקבל חברות מלאה באו"ם. לפי הגורמים, התוכנית אמורה להיות מוצגת תוך מספר שבועות, בכדי "להאיץ את סיום המלחמה ולמנוע סכסוך רחב יותר במזרח התיכון".

פעילות צה"ל ברצועה חרבות ברזל עזה חרבות ברזל
פעילות צה"ל ברצועה | צילום: דובר צה"ל

שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אאל סעוד, אישר ביום שלישי בפאנל בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כי ריאד תכיר בישראל "כחלק מהסכם מדיני רחב יותר", והוסיף: "אנחנו מסכימים ששלום אזורי במזרח התיכון כולל שלום לישראל, אבל זה יכול לקרות רק באמצעות שלום לפלסטינים באמצעות מדינה פלסטינית".