לפיד מודה: "לא בהכרח הסכמנו עם ארה"ב על איום נגד איראן"

במהלך ישיבת הממשלה התייחס ראש הממשלה לשיחות מול האמריקנים בעת ביקור ביידן על הנחת איום צבאי אמיתי מול איראן. על סעודיה אמר: "זה תהליך נורמליזציה, היה חשוב שהממשל האמריקני לוקח אחריות"

זמן צפייה: 02:17

ישיבת הממשלה הבוקר (ראשון) דנה בין היתר בביקורו בן השלושה ימים של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועל הסוגיה האיראנית והניסיון למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני. ראש הממשלה יאיר לפיד הודה במהלך הדיון בממשלה כי באשר להנחת איום צבאי אמיתי, לא הושגו הסכמות.

"באנו וביקשנו לשים איום צבאי אמיתי במהלך ביקור הנשיא ביידן, אנחנו רוצים שנקודת המוצא תהיה איום צבאי אמיתי. לא בהכרח הסכמנו על זה עם האמריקנים", אמר לפיד, ובאשר לסעודיה הוא הוסיף: "זה לא הסכמי אברהם אבל זה תהליך של נורמליזציה, היה חשוב לנו שהממשל האמריקני לוקח אחריות גם על העניין הזה".

ישיבת הממשלה הבוקר
ישיבת הממשלה הבוקר | צילום: חיים צח / לע''מ

גם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט התייחס לסוגיה האיראנית בדיון. "המצב הנוכחי בעניין הסכם הגרעין הוא הכי מסוכן. יש להיות בתוך הסכם, יש להיות מחוצה לו ויש לימבו, אנחנו בלימבו וזה הכי גרוע", אמר בנט. "ביקור עם הרבה הישגים בלי להציג ויתורים בצד הפלסטיני בעניין איראן. זו ברכה שאין הסכם אבל מחייב אותנו לפעול במרץ. השגיאה שנעשתה ב-2018, הייתה שקודמו (טראמפ) הוציא את ארה"ב מההסכם, אבל לא ליווה את זה בפועלות. אנחנו חייבים קו פעולה משמעותי".

נפתלי בנט בהצהרת הפרישה
''המצב מול איראן - מצב של לימבו''. בנט | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ראש המל"ל אייל חולתא התייחס לסוגיה הפלסטינית בדיון ואמר: "גיבשנו חבילה של סוגיות לאפשר להביא לפלסטינים, בעיקר כלכליות. הרחבת פעילות אלנבי ו-G4". בעניין השבויים והנעדרים אמר חולתא כי בתום הביקור אפשר לומר כי יש מחויבות אמריקנית בנושא".

נושא נוסף שעלה בדיון היה בסוגיית הוויזות לארצות הברית, שכרגע תקועה בחקיקה בכנסת לאור סירוב האופוזיציה לתמוך. "שווה לצאת בעוד מהלך פומבי ולקרוא לאופוזיציה לתמוך", אמר בנט. שר המשפטים גדעון סער אמר: "אני בעד להביא את זה לכנסת".