דיווח: ארה"ב "על סף גיבוש" ברית הגנה היסטורית מול סעודיה

לפי וול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן קרוב להשלמת ברית ההגנה מול סעודיה, שתחייב את ארה"ב לסייע בהגנה על מדינת המפרץ כחלק מהסכם ארוך-טווח לנורמליזציה בין ריאד וירושלים. לפי הדיווח, הצלחת המאמץ הדיפלומטי תלויה במחויבותה של ישראל להכרה במדינה פלסטינית, וסיום המלחמה בעזה

ביידן, נתניהו ובן סלמאן
ביידן, נתניהו ובן סלמאן | צילום: רויטרס

ממשל ביידן קרוב להשלמת ברית ההגנה מול סעודיה, שתחייב את ארה"ב לסייע בהגנה על מדינת המפרץ כחלק מהסכם ארוך-טווח לנורמליזציה בין ריאד וישראל. כך דיווח היום (שני) וול סטריט ג'ורנל. לפי הדיווח, הצלחת המאמץ הדיפלומטי תלויה במחויבותה של ישראל להכרה במדינה פלסטינית, וסיום המלחמה בעזה.

לפי חוקת ארצות הברית, ממשל ביידן יידרש להשיג רוב של שני שליש מחברי הסנאט כדי לאשר את הסכם ההגנה ההדדי - וללא התחייבות שישראל תהיה חלק מהסכם זה, ייתכן וכמות המחוקקים שתתמוך באמנה תהיה נמוכה מהנדרש.

ניסוח האמנה כמעט והושלם בחודש שעבר, עת שג'ייק סאליבן ובכירים נוספים בממשל ארה"ב פגשו את יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, שם הושגו הסכמות נרחבות, כך לפי גורמים בשתי המדינות. כמו כן, דווח כי בכירים בארצות הברית עדכנו את מקביליהם הישראלים על התקדמות המגעים.

Whatsapp Image 2024 04 29 At 1
בלינקן בביקורו בסעודיה | צילום: רויטרס

טיוטת ברית ההגנה בין ריאד לוושינגטון מבוססת באופן חלקי על אמנת ההגנה בין ארה"ב ליפן, שנחתמה ב-1960, כך לפי גורמים בארה"ב ובסעודיה. בתמורה להתחייבות להגן על סעודיה, תוענק לארה"ב גישה לשטחה הקרקעי והאווירי - כדי להגן על האינטרסים שלה באזור. כמו כן, לפי הטיוטה, סין לא תוכל לבנות בסיסים בשטח סעודיה - וקשריהן הביטחוני ינותק.

בחודש שעבר דווח בחדשות 13 כי בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמרו שישראל סירבה למהלך שבוושינגטון דרשו בתמורה את הפסקת המלחמה. יועצו של הנשיא ג'ו ביידן, ג'ייק סאליבן, שביקר בישראל, אמר בשיחות סגורות: "התייאשנו מנתניהו". בפגישותיו בישראל, סאליבן הציב דד-ליין ברור של שבועות ספורים להגעה להסכם. בשיחות סגורות שנגעו להסכם עם סעודיה הוא אמר שהצעד יכול לצאת לדרך תוך שבועות, בכפוף לסיום המלחמה - עם הסכמה על פשיטות ממוקדות, וכן ⁠הצהרה מדינית של ישראל שמדברת על "אופק מדיני" עבור הפלסטינים. בכירים בישראל אמרו כי נתניהו לא צפוי להסכים לעסקה שכוללת את סיום המלחמה.

הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו
הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס / חיים גולדברג, פלאש 90

בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי ערב המלחמה ישראל הייתה הכי קרובה שהייתה לעסקה עם הסעודים. במהלך המלחמה נעשו לא מעט ניסיונות לשמר את המצב הזה - כדי לא לסתום את הגולל על עסקה. עם זאת, לא חל שום שינוי דרמטי בימים האחרונים והמלחמה לא צפויה להסתיים תוך שבועות".

קודם לכן התייחס מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן למגעים לנורמליזציה, ואמר כי "ייתכן שישראל לא מסוגלת או רוצה לבצע את הצעדים הדרושים בנושא הפלסטיני". ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי אמר בריאיון לחדשות 13 כי "אם יהיה תנאי למדינה פלסטינית - לא תהיה נורמליזציה. אין תכתיב כזה. לא אמרנו כן או לא".