איתותים מאירופה וארה"ב: "הסכם הגרעין יורד מהפרק"

בשבועות האחרונים הגיעו לישראל איתותים מכמה מדינות באירופה וגורמים אמריקנים שלפיהם הסכם הגרעין עם איראן יורד לפי שעה מהפרק. כמו כן, חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת קיבלו סקירה על הסוגייה האיראנית ועודכנו שההערכה בירושלים היא שההסכם לא ייחתם בשנה הקרובה

זמן צפייה: 01:18

ישראל קיבלה בשבועות האחרונים איתותים מכמה מדינות באירופה ומגורמים אמריקנים שלפיהם שהסכם הגרעין עם איראן יורד מהשולחן מבחינתם. כך פורסם הערב (שלישי) במהדורה המרכזית.

יודגש כי המסרים מאירופה נחרצים יותר מאלה המגיעים מארצות הברית - כך לפי בכירים ישראלים שמעורים בפרטים - והשורה התחתונה היא שמבחינת ממשלת נתניהו, ובעיקר עבור בנימין נתניהו עצמו, מדובר בבשורה טובה מאוד שתקל עליו בזירה מדינית אחת לפחות.

כמו כן, במהלך דיון חסוי שהתקיים היום בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, קיבלו החברים בה סקירה על הסוגייה האיראנית – בהתאמה לאותם מסרים שישראל קיבלה מכמה ממשלות. חברי הכנסת עודכנו שההערכה הישראלית היא שההסכם לא ייחתם בשנה הקרובה וכי הסיכויים לכך נמוכים מאוד.

בחודש שעבר פרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דו"ח רבעוני על ההתפתחויות האחרונות בתוכנית הגרעין האיראנית, זאת על רקע הקיפאון בשיחות המשא ומתן בין איראן והמעצמות ועל רקע התהדקות היחסים בין איראן ורוסיה ומכירת אמצעי לחימה מטעם טהרן למוסקבה לשימוש במלחמה באוקראינה.

בדו"ח צוין כי איראן הגדילה עוד יותר את מלאי האורניום המועשר שלה שברמה של 60%, וכי כעת היא מחזיקה ב-62.3 ק"ג של אורניום ברמת העשרה זו. במקביל, הסוכנות מתחה ביקורת על התנהלותו של המשטר בטהרן שממשיך למנוע מפקידי הסוכנות לגשת למתקני הגרעין השונים של איראן ולפקח עליהם.