מסר הרגעה בצל ההתקרבות לטורקיה: הרצוג יבקר ביוון ובקפריסין

אחרי הסימנים המעידים על הפשרת היחסים עם אנקרה, הנשיא צפוי לבקר בשבוע הבא במדינות שביניהן עדיין שורר מתח מול טורקיה. הרצוג ייפגש עם בכירים ונציגי הקהילה היהודית. "אדון בצעדים להרחבת והעמקת שיתוף הפעולה הפורה בין עמינו"

Ybbazh
הנשיא ארדואן והנשיא הרצוג | צילום: רויטרס

מסר הרגעה ברקע ההתקרבות לטורקיה: נשיא המדינה יצחק הרצוג יצא בשבוע הבא לביקור ממלכתי ביוון ובקפריסין, וייפגש עם בכירים במדינות ונציגי הקהילה היהודית. הנשיא יפתח את ביקורו ביוון בטקס הנחת זר באנדרטת החייל האלמוני, בהמשך יגיע לארמון הנשיאות שם יפגוש עם נשיאת יוון. לאחר מכן יקיים הרצוג פגישה גם עם ראש ממשלת יוון.

בקפריסין, יתקבל הנשיא בקבלת פנים ממלכתית בה ינוגנו המנוני המדינות, לאחריה יקיים פגישה פרטית עם נשיא קפריסין ופגישה בילטרלית מורחבת בהשתתפות המשלחות במהלכה ימסרו הנשיאים הצהרות. הרצוג מסר לקראת ביקוריו: "אדון עם ההנהגה ובכירי ממשל אחרים על צעדים להרחבת והעמקת שיתוף הפעולה הפורה בין עמינו".

רג'פ טאיפ ארדואן
רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

בחודש שעבר אמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי הנשיא הרצוג צפוי להגיע לביקור בטורקיה, והוסיף כי ביקורו עשוי לפתוח דף חדש ביחסי טורקיה-ישראל. "גם לראש הממשלה נפתלי בנט יש גישה חיובית", הוסיף ארדואן, והדגיש את נכונותה של ממשלת ישראל לנרמל לחלוטין את היחסים עם טורקיה.

עוד לפני הודעתו של ארדואן, עלו יותר סימנים להתחממות ביחסים בין ישראל לטורקיה אחרי יותר מעשור של קיפאון בעקבות אירועי משט המרמרה. בחודש שעבר דיווח העיתון הטורקי "דיילי סבאח" כי ארדואן הכין תוכנית פעולה לחידוש היחסים עם ישראל. לפי הדיווח, הצעד הראשון בהפשרת היחסים היה סביב שחרורם של שני התיירים הישראלים, מורדי ונטלי אוקנין. שיחת הטלפון בין ארדואן למקבילו הישראלי יצחק הרצוג שבר את הקרח, כך לפי העיתון הטורקי.

הצעד הבא הוא מיתון רטוריקה לוחמנית. לארדואן, כך לפי העיתון, חשוב ששתי המדינות ישמרו על שפה מכובדת בהתייחסות אחת כלפי השנייה כדי לפעול למען חידוש היחסים. לאחר מכן, מתוכנן שלב פתיחת השגרירויות מחדש ואף כבר הועברו לכל אחת המדינות שמות השגרירים שיישלחו לכל מדינה.