אחרי ארה"ב: בריטניה הטילה סנקציות על 4 מתנחלים

משרד החוץ בלונדון הודיע על עיצומים נגד פעילי הימין הקיצוני משה שרביט, אלי פדרמן, צבי בר יוסף וינון לוי - שנכלל גם ברשימה האמריקנית. הארבעה הואשמו ב"הפרת זכויות האדם של קהילות פלסטיניות בגדה המערבית", וכעת נכסיהם בבריטניה יוקפאו ויוטלו עליהם הגבלות מסע. בתוך כך, הערב דווח על מקרי פשיעה לאומנית בגוש עציון ובשומרון

זמן צפייה: 00:07

אחרי ארה"ב, גם בריטניה הטילה סנקציות על ארבעה מתנחלים "שהפרו את זכויות האדם של קהילות פלסטיניות בגדה המערבית" - כך הודיע היום (שני) משרד החוץ בלונדון. בין השאר, יוקפאו נכסיהם של הארבעה בבריטניה, יוטלו עליהם מגבלות מסע ואיסור ויזות. אחד מהם הוא ינון לוי, שעליו כבר הוטלו סנקציות מצד הממשל האמריקני בשל "הובלת פעולות הפחדה ביהודה ושומרון ותקיפת תושבים פלסטינים ובדואים", ובתגובה בנק לאומי הקפיא את שני חשבונותיו.

השלושה הנוספים הם משה שרביט - שהבריטים האשימו בתקיפת רועים פלסטיניים ומשפחותיהם בעמק הירדן, אלי פדרמן - שהיה מעורב, על פי משרד החוץ הבריטי, במספר רב של תקריות נגד רועי צאן פלסטינים בדרום הר חברון, וצבי בר יוסף - מנהיג מאחז "חוות צבי" שהואשם באיומים ובאלימות כלפי פלסטינים. בלונדון טענו כי תושבים פלסטינים כינו את המקום "מוקדם של הפחדה ואלימות שיטתית".

בתוך כך, הערב דווח על מקרי פשיעה לאומנית שאירעו במהלך היום. לפי הדיווחים, שבעה אזרחים ישראלים מגוש עציון ניקבו גלגלי טרקטור השייך לבדואים, וכן ריססו גז פלפל ויידו אבנים לעבר אישה בדואית. בהמשך, כלבם של המתיישבים תקף את האישה. בשומרון, דווח על מהומות שפרצו בין פלסטינים ומתיישבים, וכן על אירוע זריקת אבנים והצתת רכוש פרטי.

בנוסף, בשעות הערב ירדו עשרות מתיישבים לכפרים מדמא, עצירה קבליה וחווארה והתקהלו, ידו אבנים ושרפו מבנים ורכבים. כוחות הביטחון שקפצו למרחב פעלו על מנת לפזר את המוקדים.

מתנחלים אלימות לאומנית
הטרקטור שגלגליו נוקבו ע"י מתיישבים

שר החוץ של בריטניה דיווד קמרון מסר: "הסנקציות יטילו מגבלות על המעורבים בכמה מהפרות זכויות האדם המזעזעות ביותר. מתנחלים קיצוניים מאיימים על פלסטינים, לעיתים איומים בנשק, ומגרשים אותם בכוח מהאדמה ששייכת להם מבחינה חוקית. זו התנהגות בלתי חוקית ובלתי מקובלת".

הוא הוסיף: "על ישראל לפעול באופן משמעותי יותר כדי לעצור אלימות מתנחלים. פעמים רבים רבות מדי אנחנו רואים שהתחייבויות שניתנו אינן ממולאות ואינן מבוצעות עד הסוף. מתנחלים קיצוניים שמסמנים אזרחים פלסטינים כמטרות ותוקפים אותם - חותרים תחת הביטחון והיציבות באזור, הן עבור הישראלים והן עבור הפלסטינים".

שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון
שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון | צילום: רויטרס

בתוך כך, היועצת המשפטית של בריטניה, ויקטוריה פרנטיס, תגיע השבוע לביקור בישראל בליווי מנכ"ל משרדה - במהלכו ייפגשו עם בכירי משרד המשפטים והפרקליטות הצבאית, ביניהם היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית אייסמן. כמו כן, היועצת המשפטית של בריטניה תסייר ביישובי עוטף עזה, ובפגישותיה יועברו סקירות מעודכנות על ארגון חמאס והפשעים שביצעו אנשיו ב-7 באוקטובר.