בדרך לפטור מוויזה לארה"ב: מתי זה יקרה - ואיך? המדריך המלא

אחרי ניסיונות ומאמצים דיפלומטיים רבים, ביום חמישי ישראל צפויה סוף סוף להיות אחת מהמדינות שזכאיות לפטור. מי יוכל ליהנות ממנו, מה צריך לעשות לפני טיסה לארה"ב ומה לגבי קווי התעופה והמחירים? עושים סדר

זמן צפייה: 02:08

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, המרדף הביורוקרטי המתיש אחר הוויזה לארצות הברית יבוטל בעוד שלושה ימים. אחרי ניסיונות ומאמצים דיפלומטיים רבים, ישראל סוף סוף תזכה להיות אחת מהמדינות שזכאיות לפטור. בינתיים, טרם פורסמה הודעה רשמית, אבל לפי כל הסימנים זה יקרה כאמור כבר ביום חמישי הקרוב ועוד קודם לכן, שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן יחתום על הכנסתה של ישראל לתוכנית.

מתי זה יקרה בפועל?

יש עוד כמה תהליכים, בעיקר טכניים, מול האמריקנים. מדובר במהלך שצפוי לארוך בין ארבעה לשישה שבועות, וההערכה היא שעוד בנובמבר ישראלים יוכלו לטוס ללא צורך בוויזה. כלומר, כבר בחג המולד הקרוב.

מי יוכל ליהנות מהפטור?

כל ישראלי שמחזיק בידו דרכון ביומטרי, והצפי שנראה שוב התנפלות על משרדי הפנים של ישראלים שעדיין לא הוציאו דרכון כזה.

בדרך לפטור מוויזה לארה''ב
בדרך לפטור מוויזה לארה''ב | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מה צריך לעשות לפני טיסה לארה"ב?

אחרי שישראל תקבל את הפטור, יסתיים עידן התורים בשגרירות האמריקנית. התהליך פשוט: באמצעות רישום באתר השגרירות ותשלום אגרה של 21 דולר, יוכלו הישראלים לקבל את אשרת הכניסה תוך 24 שעות - והיא תהיה תקפה לשנתיים בתנאי שמטרת הביקור היא תיירות או עסקים, ולתקופה שאינה עולה על 90 יום.

מה ישראל נאלצה לעשות כדי להשיג את הפטור?

בעיקר שינוי משמעותי בכל הנוגע לאשרת כניסה לפלסטינים בעלי דרכון אמריקני, שיוכלו לנוע חופשי בישראל ללא צורך בבדיקות.

ומה לגבי קווי התעופה והמחירים?

את זה, כמובן, קשה לקבוע כבר עתה, אך ההערכה היא שעד שהקווים יתוגברו - המחירים יזנקו.

שר החוץ אלי כהן
שר החוץ אלי כהן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר החוץ אלי כהן אמר עם תום צום יום הכיפורים: "זו בשורה משמחת לכל אזרחי ישראל .כפי שכבר הודענו בתחילת השנה, תוך שבועות בודדים יוכלו ישראלים לבקר בארצות הברית ללא צורך בהמתנה ארוכה לוויזה מהשגרירות האמריקנית. הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מויזה היא הישג מדיני ובשורה לכל אזרחי ישראל. הפטור מויזה יתרום לכלכלה בכלל ולתיירות בפרט תוך הורדת ביורוקרטיה ועלויות".

עוד הוסיף השר כהן: "אני מודה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ולמזכיר המדינה ידידי אנתוני בלינקן על תמיכתם והובלתם למתן פטור מויזות לישראלים, ובמיוחד לשגריר ארה"ב היוצא טום ניידס על הובלת הפרויקט כאן בארץ. השבוע צפויה ההודעה הרשמית של ארה״ב על הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה".

בתוך כך, דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מת'יו מילר, אמר הערב כי "בסוף השבוע הקרוב צפוי עדכון בנושא הפטור מוויזות". הוא הוסיף כי המהלך יושלם, כפי הנראה, "עד סוף השנה".