התקדמות במגעים לעסקה: ביידן ילחץ על נתניהו להסכים למתווה

משלחות ישראליות ייצאו השבוע להמשך המשא ומתן במצרים ובקטר, כאשר המתווכות מביעות אופטימיות שעסקה תצא לפועל: "יש אפשרות להגיע לסיכומים". סלע המחלוקת: ישראל דרשה שלא יהיה קשר בין שלבי העסקה, ואם חמאס יפר את התנאים - יהיה אפשר לחדש את האש. לפי דיווחים פלסטינים, חמאס מוכן להתפשר בנושא

זמן צפייה: 01:05

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס מתכוונים להפעיל על ראש הממשלה בנימין נתניהו לחצים לקבל את המתווה לעסקת חטופים שנמצא שעל השולחן, ברקע החלטתו של ביידן להביא להשבת של כל 120 החטופים לביתם בששת החודשים שנותרו לכהונתו כנשיא. במקביל לנאומו של נתניהו מחר (רביעי) בקונגרס, השבוע ייצאו משלחות ישראליות למצרים ולקטר לדיונים על עסקה - וגם בצד השני מדברים על התקדמות ממשית במגעים.

המשלחת הישראלית לקהיר תצא מחר לשיחות המשא ומתן, וביום חמישי ייצאו ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר לדיונים על המתווה בדוחא בירת קטר. לפי דיווחים ערביים, יש הזדמנות ממשית להגיע לסיכומים עקרוניים על מתווה לעסקת חטופים עם חמאס, כאשר סלע המחלוקת הוא שישראל דרשה שלא יהיה קשר בין שלבי העסקה השונים. כלומר, במידה ואחרי השלב הראשון חמאס לא יעמוד בתנאים - ישראל תוכל לחדש את האש.

לפי מקורות פלסטיניים, חמאס התעקש עד כה לא לקבל את התנאי הישראלי, אך כעת מדווח כי בארגון הטרור מוכנים להתפשר בנושא. המשא ומתן צפוי להיות ארוך, אך בדוחא ובקהיר מביעים אופטימיות שעסקה תצא לפועל, וכי עדיין יש אפשרות להגיע לסיכומים.

ראש המוסד דוד ברנע וראש שב"כ רונן בר
ראש המוסד דוד ברנע וראש שב"כ רונן בר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בתוך כך, בפגישה עם משפחות חטופים בביקורו בוושינגטון, רה"מ נתניהו אמר כי "התנאים לעסקה מבשילים. אנו נחושים להחזיר את כולם". ראש הממשלה הוסיף: "אנו רואים שינוי מסוים אצל חמאס, מהטעם הפשוט שאנו מפעילים לחץ חזק מאוד. אנחנו מתכוונים לעשות זאת".

נתניהו לפני ההמראה לוושינגטון
נתניהו לפני ההמראה לוושינגטון | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

מוקדם יותר היום פורסם כי במהלך הפגישה, נועה ארגמני, שנחטפה ב-7 באוקטובר וחולצה משבי חמאס לאחר 246 ימים, אמרה לרה"מ נתניהו בכאב: "הרגע הכי קשה שלי בשבי היה כששמעתי אותך אומר שהמלחמה עוד ארוכה. זו הייתה נקודת שבר", כך לפי גורמים שנכחו בדיון. נועה הוסיפה: "חייבים לשחרר אותם".