באיראן ובחמאס מאיימים: "ישראל הכינה את הקרקע לעונש קשה"

חיסולו הנייה מעורר הדים בעולם. במוסקבה טענו: "רצח פוליטי; לא מתקבל על הדעת". אנקרה: "המטרה - להפוך את המלחמה לאזורית". חמינאי: "הנקמה היא חובתנו". חמאס: "האויב ישלם בדם". הקבינט מכונס

זמן צפייה: 00:00

חיסולו הדרמטי של אסמעיל הנייה לפנות בוקר (רביעי) בטהרן גורר תגובות ממדינות העולם, בעת בה ישראל שומרת על שתיקה. הזרוע הצבאית של חמאס מיהרה לאיים: "האויב ישלם בדם, המלחמה תתרחב לממדים חדשים" . בנתיים, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי כינס את המועצה העליונה לביטחון לאומי לדיון חירום בלשכתו, ואיים: "הנקמה על חיסול הנייה היא חובתו, ישראל הכינה את הקרקע לעונש קשה נגדה". גם נשיא איראן הנכנס מסעוד פזשכיאן הבטיח: "נשמור על כבודנו ונגרום לתוקפים לשלם". מאוחר יותר, משרד החוץ האיראני האשים את ארצות הברית בחיסול.

כצפוי, רוסיה, סין וטורקיה מיהרו לגנות את חיסולו של הנייה. בהתייחסות למותו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, סגן שר החוץ של רוסיה תקף: "מותו של ראש הלשכה המדינית של חמאס הוא רצח פוליטי בלתי מקובל לחלוטין, הוא יוביל להסלמה נוספת של המתיחות באזור".

באנקרה טענו כי "רצח מנהיג חמאס" נועד להפוך את המלחמה בעזה למלחמה אזורית. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר: "חיסול הנייה נועד לשבור את רוח העם הפלסטיני, אך הברבריות הציונית לא תשיג את מטרתה". דובר משרד החוץ הטורקי הוסיף: "נחשף פעם נוספת שלממשלת נתניהו אין כוונה להגיע לשלום. אם הקהילה הבינלאומית לא תנקוט בפעולה כדי לעצור את ישראל, האזור שלנו יעמוד בפני סכסוכים גדולים בהרבה".

תמונתו האחרונה של אסמאעיל הנייה באיראן
תמונתו האחרונה של אסמאעיל הנייה, בהשבעת נשיא איראן | צילום: רויטרס

ממשרד החוץ הסיני נמסר: "סין מתנגדת ומגנה את ההתנקשות ואנו מודאגים מאוד מהאירוע. סין תמיד דגלה בפתרון סכסוכים אזוריים באמצעות משא ומתן ודיאלוג. יש להגיע להפסקת אש בהקדם האפשרי כדי להימנע מהסלמה נוספת".

בסוכנות הידיעות הפלסטינית דווח כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן גינה גם הוא את חיסול הנייה. "יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מגנה את החיסול של הנייה ומכנה אותו פחדני והתפתחות מסוכנת", נכתב בדיווח.

כמו כן, סגנו של סינוואר, ח'ליל אל-חיה, התייחס במסיבת עיתונאים בטהרן לחיסול, ועקץ: "לא מדובר בתוצאה מפעולה מודיעינית או משהו שיש לישראל להתגאות בו. הנייה לא שהה במקום סודי או במחבוא, אלא בביקור רשמי באיראן. זה לא הישג ביטחוני או צבאי של ישראל".

"ישראל רוצה להצית את האזור, לכן היא תקפה בטהרן וביירות. היא כשלה בהשגת המטרות שלה ולא מעוניינת בהסכם", האשים אל-חיה. "ישראל יודעת שתהיה תגובה. אנחנו, יחד עם איראן ולבנון, לא ניתן לחיסולו של ראש הלשכה המדינית הנייה לעבור סתם כך".

נשיא טורקיה ארדואן וראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה בפגישתם באיסטנבול
נשיא טורקיה ארדואן וראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה באיסטנבול | צילום: רויטרס

דובר רשמי מטעם הבית הלבן מסר כי ארצות הברית מודעת לחיסול בטהרן, אך סירב להגיב לנושא בהרחבה. עם זאת, מזכיר ההגנה האמריקני, הגנרל לויד אוסטין, אמר ברקע החיסולים בביירות ובטהרן: "אני לא חושב שמלחמה היא בלתי נמנעת במזרח התיכון. אם ישראל תותקף אנחנו נסייע בהגנה עליה".

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן התייחס לחיסול ברקע המגעים לעסקת חטופים: "אין שינוי במאמצינו להגיע להפסקת אש והחזרת חטופים. זה האינטרס של העם הפלסטיני שסובל כל יום בעזה. אנחנו עובדים מהיום הראשון לא רק בשביל עזה אלא בשביל שלא תהיה הסלמה באזור". עוד הוסיף: "אני לא אגרר לספקולציות בנוגע למה שהולך לקרות כי אנחנו לא באמת יודעים, אבל מה שאנחנו כן יודעים שנמשיך לעבוד כל יום בשביל הפסקת אש".

מוקדם יותר, בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אמר בהתייחסות לחיסול כי "מדובר בפעולה פחדנית והיא לא תעבור ללא תגובה". בכיר נוסף בארגון הטרור, סאמי אבו זוהרי, אמר לערוץ אל-אקצא של הארגון כי "על הכיבוש לדעת שהוא פתח באש על עצמו ולא על אסמאעיל הנייה. על הכיבוש לדעת שהוא פתח באש על עצמו ולא על אסמאעיל הנייה. החיסול לא ישבור את כוח הרצון של העם הפלסטיני".

בתוך כך, לפי דיווח של רשת "סקיי ניוז" בערבית, תקיפת המבנה בו שהה הנייה נעשתה מתוך איראן ולא מחוצה לה, זאת בניגוד להכחשות של השלטונות בטהרן. לפי הדיווח, הטיל נורה ממבנה סמוך לבניין השייך למשמרות המהפכה, בו לן ראש הלשכה המדינית של חמאס בעת חיסולו.

"ההערכות הן שסוכני מוסד ישראלים בתוך טהרן עקבו אחר תנועותיו של הנייה לפני חיסולו, מה שמצביע על קיומה של פרצת אבטחה סביבו", נכתב. גורם מצרי שצוטט בדיווח טען כי שני החיסולים מאשרים כי ישראל עוקבת אחר המטרות שלה גם באמצעות רשת סוכנים בשטח, אך יחד עם זאת טען: "אין בגידה בתוך משמרות המהפכה".

מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בישראל
מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין | צילום: רויטרס

ברקע תגובות הקהילה הבינלאומית ולנוכח ההשלכות האפשריות של החיסול, בצה"ל קיימו הערכת מצב. ב-16:00 יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני. עד עתה לא הוחלט על שינוי במדיניות ההתגוננות בעורף הישראלי, ומדובר צה"ל נמסר: "במידה ויוחלט על שינוי כלשהו, נעדכן את הציבור באופן מיידי בפלטפורמות של צה"ל ופיקוד העורף. יש להישאר מעודכנים ולפעול על פי הנחיות פיקוד העורף".