איראן: הסתיימו השיחות הטכניות בשווייץ, ארה"ב הקלה בסנקציות

איראן הודיעה כי הסתיימו השיחות הטכניות בשווייץ ובהודעת סגן שר החוץ האיראני נמסר כי הוקמו ארבע קבוצות עבודה משותפות שיתמקדו בנושא הקלות בסנקציות האיראניות, שיקום כלכלי של המדינה - ונשק גרעיני

זמן צפייה: 00:54

באיראן הודיעו הבוקר (שלישי) כי תמו השיחות הטכניות בין המשלחות בשווייץ. סגן שר החוץ האיראני אמר בהצהרה לתקשורת כי הוקמו ארבע קבוצות עבודה משותפות שיעסקו בהקלת העיצומים על איראן, נשק גרעיני ושיקום כלכלי של המדינה. בהמשך ייקבעו סבבי שיחות נוספים של הדרגים הדיפלומטים הבכירים.

בתוך כך, משרד האוצר האמריקני אישר אמש שורה של פטורים מהסנקציות שהוטלו על איראן בתחום הנפט. משמעות הדבר הוא הענקת רישיון זמני להנפקת נפט. בישראל חוששים כי ההקלות יאפשרו לאיראן ולמשמרות המהפכה לנתב את הכסף שייכנס בעקבותיו לשיקום צבאי.

במקביל, באיראן מכחישים את דבריו של סגן נשיא ארצות הברית ג'יי.די. ואנס, לפיהם איראן הסכימה להזמין לשטחה פקחים של סבא"א. דובר משרד החוץ של איראן, איסמעיל בקאאי,, ואמר: "ההסכם עומד על בסיס של כבוד והישענות על המציאות. כל נרטיב של שבח עצמי שנבנה כדי לפצות על כשלונות העבר, יהרוס, מעל הכל, את תהליך ההסכם. ואז, ההפסד והכישלון יתארכו אל מעבר לשדה הקרב ויחלחלו אל שולחן המו"מ גם כן".

שר החוץ האיראני עראקצ'י ויו"ר הפלרמנט קאליבאף היום בדוחה
שר החוץ האיראני עראקצ'י ויו"ר הפלרמנט קאליבאף היום בדוחה

באיראן נשמעה ביקורת חריפה נגד המשא ומתן עם ארה"ב, שבעקבותיה צייץ הלילה ראש צוות המו"מ האיראני ויו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף ברשת החברתית X וכתב: "באחת מהתוכניות הטובות של רשות השידור הממלכתי ראיתי שייחלו לסגירת שדה התעופה כדי שצוות המו"מ לא ייסע לשווייץ. לאותם יקירים אני אומר - אילו לא היינו נוסעים לשווייץ, בכל רגע היה נשפך עוד דם של מוסלמים ושיעים בלבנון".

נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן כתב ברשת החברתית X כי "יעילות השיחות תלויה במחוייבות מלאה להתחייבויות וליישום המדויק שלהן", והוסיף: "התקדמות בדרך הזו תיבחן בהיצמדות הפרקטית להתחייבויות המוסכמות. הצהרות מחוץ לטקסט המוסכם לא עוזרות לקדם את המשא ומתן".

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן נואם בעצרת הכללית של האו"ם
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן | צילום: רויטרס

כזכור, לאחר 18 שעות של משא ומתן בין איראן וארצות הברית בשווייץ, סגן הנשיא ואנס אמר אתמול בהצהרה כי "האיראנים הסכימו להזמין את פקחי סבא"א למדינה". הוא הוסיף: "זהו הצעד הראשון לפירוק מוחלט של תוכנית הגרעין האיראנית".

עוד אמר סגן הנשיא: "בנינו בסיס יציב לעסקת גרעין. האיראנים לא תקעו מקל בגלגלים. הם איימו לעזוב, אבל נפגשנו עד אתמול בבוקר, אז הם לא נטשו את השיחות". ואנס אמר כי אמש כבר ניסו ליצור קשר עם פקחי סבא"א והוסיף: "אני מצפה שזה יקרה במינימום השבוע, זה יכול לקרות אפילו היום". בתוך כך, ארה"ב הודיעה על הקלות זמניות בסנקציות על איראן, וניתן לה אישור רשמי להפקה, ייצור ומכירת נפט.

בנוסף, ואנס התייחס לסיכומים הנוגעים למעבר כלי שיט במצר הורמוז ואמר: "רצינו לבנות מנגנון שישמור על מצר הורמוז פתוח. הוא פתוח, ספינות עם נפט זורמות". בנוסף, הוא התייחס גם למנגנון התיאום למניעת סכסוכים שיוקם בלבנון ואמר: "רצינו לבנות מנגנון תיאום כדי שאם יש ירי, אם חיזבאללה יורה לישראל או אם ישראל מגיבים, יש דרך לדבר אחד עם השני ולראות איך לעצור את הירי".

סגן נשיא ארה"ב ג'יי. די. ואנס בהצהרה בשווייץ
סגן נשיא ארה"ב ג'יי. די. ואנס בהצהרה בשווייץ | צילום: רויטרס

על ההתקדמות במשא ומתן בנוגע לנוכחות הישראלית בלבנון אמר סגן הנשיא: "אנחנו רוצים הפסקת אש אזורית. אנחנו רוצים שחיזבאללה תפסיק לירות על חברינו בישראל ואנחנו רוצים שהישראלים יוכלו לחיות בשקט. אנחנו רוצים שגם אם קורה משהו, לא תהיה הסלמה חסרת שליטה".