עסקה או הסלמה? "הפערים צומצמו, אך אין הסכמות עקרוניות"

ערב יציאת המשלחת הישראלית לקהיר, במערכת הביטחון מביעים פסימיות לגבי הסיכוי להגיע להסכם - כשחמאס טרם השיב על הצעות התיווך השונות. כמו כן, דווח על קשיים מול מצרים - שמתנגדת לנוכחות צה"ל בציר פילדלפי. הרמטכ"ל האמריקני מבקר באזור. האסטרטגיה: "לחבק" את נתניהו כל עוד לא אפסו הסיכויים לעסקה

זמן צפייה: 07:35

הסכם או פיצוץ? בימים הקרובים צפויה להיערך פסגה דרמטית נוספת בקהיר במטרה להתניע עסקת חטופים, אך גם הערב (שבת) לא דווח על התקדמות משמעותית במגעים. במערכת הביטחון הביעו פסימיות לגבי הסיכוי להגיע להסכם - כשחמאס טרם השיב על הצעות התיווך השונות. כמו כן, דווח על קשיים מול מצרים - שמתנגדת לנוכחות צה"ל בציר פילדלפי.

לפי מקורות פלסטיניים, אמנם חל צמצום בפערים - אך עדיין הסכמות עקרוניות. בתוך כך, הרמטכ"ל האמריקני, גנרל צ'ארלס בראון, יגיע מחר לישראל וייפגש עם הרמטכ"ל הרצי הלוי. לאחר מכן הוא ייצא למצרים. מטרת הביקור: היערכות אמריקנית למניעת הסלמה ומלחמה אזורית. האסטרטגיה של ארה"ב: "לחבק" את נתניהו כל עוד לא אפסו הסיכויים לעסקה. כמו כן, גם ראש ממשלת קטר הגיע לקהיר.

משפחות חטופים מחוץ לקריה
משפחות חטופים מחוץ לקריה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מוקדם יותר, ברקע הדיווחים על הגעת משלחת חמאס בראשות סגנו של סינוואר, ח'ליל אל-חיה, לפסגה בקהיר, כמו גם הדיווחים הסותרים על המגעים לעסקה - מסרו משפחות חטופים הצהרה מחוץ לקריה שבתל אביב. עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף, אמרה: "אנחנו ערב מפגש פסגה בקהיר, ונראה שזו ההזדמנות האחרונה. או שתהיה עסקה - או שנידרדר להסלמה.

"שמענו שיש צמצום פערים או התגמשות מצד נתניהו. חשוב להדגיש: מתחילת יולי יש עסקה שמוכנה לחתימה, אבל התנאים החדשים שדחף נתניהו - ובראשם ציר פילדלפי-  מסכלים אותה. פתאום חיי אומה שלמה תלויים בציר פילדלפי. מערכת הביטחון, שתומכת בעסקה, אומרת שתמיד נוכל לחזור לפילדלפי. זה לא ציר פילדלפי - זה ספין פילדלפי.