הפסגה בקטר: ישראל הסכימה לרידוד כוחות צה"ל בציר פילדלפי

פרסום ראשון: במסגרת שיחות המו"מ שנערכו בדוחא ב-24 השעות האחרונות, המשלחת הישראלית הציגה גמישות משמעותית וחשפה בפני המתווכות מפה ובה רידוד כוחות בציר האסטרטגי על גבול מצרים. עד כה חמאס לא חזר בו מהדרישה לנסיגה מלאה של צה"ל. בכיר בבית הלבן: שואפים לסגור עסקה כבר בשבוע הבא

זמן צפייה: 02:01

פרסום ראשון: במסגרת השיחות שנערכו בקטר ביממה האחרונה, ישראל הביעה נכונות להתגמש - ונציגי המשלחת בראשות ראש המוסד דדי ברנע הציגו למתווכות מפה ובה רידוד משמעותי של כוחות צה"ל בציר פילדלפי. כך פורסם הערב (שישי) ב"זמן שישי".

חרף ההתגמשות המשמעותית של ישראל ורידוד הכוחות האפשרי בציר האסטרטגי במסגרת עסקה, הנציגים המצרים בשיחות הבהירו כי ארגון הטרור חמאס דורש נסיגה מלאה של צה"ל והפסקה מוחלטת של המלחמה, ולא מוכן להתגמש מצדו בנושא.

חרף הפערים שנותרו, חלה התקדמות בשיחות המו"מ במסגרת הפסגה בדוחא, גם אם טרם הושגה פריצת דרך. ארצות הברית הניחה במהלך השיחות הצעה חדשה במטרה לגשר על הפערים, אך זו אינה נוגעת לציר פילדלפי שניצב בלב המחלוקת. הערב בכיר בבית הלבן הציב יעד שאפתני, ואמר כי הממשל האמריקני "שואף לסגור עסקה כבר בשבוע הבא". עוד אמר הבכיר האמריקני: "יש מומנטום, ההצעה שעל השולחן שומרת על האינטרסים הביטחוניים של ישראל".

מפגינים למען החטופים בתל אביב
מפגינים למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

עד כה המתווכות הצליחו להביא לסיכום של מספר נקודות במהלך השיחות. בין היתר, הושגו הסכמות בין ישראל לחמאס בנוגע למספר החטופים שישוחררו בכל שבוע וכן בנוגע למנגנון שחרור המחבלים הרוצחים שישוחררו מהכלא הישראלי. ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש כי המחבלים הכבדים יגורשו מהארץ ולא ישוחררו חזרה לרצועת עזה או לשטחי יהודה ושומרון, ובסוגיה זו חלה התקדמות.

עם זאת, טרם נקבע אילו חטופים יכללו בקטגוריית "חטופים הומניטריים" וישוחררו במסגרת העסקה שעומדת על הפרק. בישראל מבקשים לכלול בקטגוריה כמה שיותר חטופים, ובהם גם גברים צעירים חולים או פצועים ולא רק נשים וגברים מבוגרים.

הרמטכ"ל הרצי הלוי בציר פילדלפי
הרמטכ"ל הרצי הלוי בציר פילדלפי | צילום: דובר צה"ל

מוקדם יותר הערב, גורם ישראלי הביע אופטימיות בשיחה עם חדשות 13 ואמר: "הפערים הצטמצמו וצפויה התקדמות השבוע באמצעות גורמי המקצוע". במהלך השיחות ארצות הברית הציגה כאמור הצעה חדשה, בתקווה לגשר על הפערים שנותרו. "האמריקנים הניחו נוסח לגבי הסעיפים שהוסכמו, אין התייחסות לנצרים ופילדלפי - בהם עדיין נותרו פערים", הוסיף הגורם הישראלי בנוגע להצעה החדשה. הנשיא ג'ו ביידן התייחס גם הוא לתוצאות הפסגה ואמר: "אנחנו עדיין לא שם - אך קרובים יותר לעסקה ממה שהיינו לפני שלושה ימים".

במקביל, המתווכות בשיחות, ארה"ב, קטר ומצרים, פרסמו הצהרה משותפת בה הודיעו על ההצעה האמריקנית שהוצגה, וטענו כי זו יכולה לגשר על המחלוקות בין ישראל לחמאס. "ההצעה של וושינגטון סוגרת את הפערים במשא ומתן וסוללת את הדרך להסכם", נכתב בהודעת המתווכות, "ההצעה האמריקנית מבוססת על הנקודות שסוכמו. המתווכות במגעים לעסקת הפסקת אש בעזה ייפגשו שוב בשבוע הבא, שכן הגיע הזמן לשחרר את החטופים ולהביא להפסקת אש".

לאחר ההצהרה המשותפת, מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר: "ישראל מעריכה את מאמצי ארה״ב והמתווכות להניא את חמאס מסרבנותו לעסקת שחרור חטופים. העקרונות המהותיים של ישראל מוכרים היטב למתווכות ולארה״ב, וישראל מקווה כי הלחץ שלהן יוביל את חמאס לקבל את עקרונות 27 במאי, כדי שפרטי ההסכם יוכלו להגיע לכדי יישום".