המחווה הישראלית לפלסטינים: ישראל תפתח את שדה הגז מול עזה

לאחר סדרת דיונים - שקיומם נחשף לראשונה על ידי חדשות 13 - הממשלה החליטה לקדם את פיתוח את מאגר הגז מארין מול חופי עזה. מצרים תפרוס חסות על הפרויקט, שכפוך לתיאום מנגנוני הביטחון של ישראל והרש"פ

זמן צפייה: 08:31

במסגרת ההליכים שמתקיימים בין מדינת ישראל לבין מצרים והרשות הפלסטינית - בדגש על פיתוח הכלכלה הפלסטינית ושמירה על היציבות הביטחונית באזור - הוחלט היום (ראשון) לקדם את פיתוח שדה הגז מרין, הממוקם מול כ-36 ק"מ אל מול חופי עזה. זאת, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13 לפני כחודש.

מימוש הפרוייקט כפוף לתיאום בין מנגנוני הביטחון ולשיח ישיר עם מצרים בתיאום עם הרשות, וכן להשלמת עבודת המטה הבין-משרדית שמובלת על ידי המטה לביטחון לאומי. המטרה היא לשמור על האינטרסים הביטחוניים והמדיניים של מדינת ישראל.

שמחה גולדין, אביו של קצין צה"ל הדר גולדין שגופתו שנשבתה בידי חמאס אמר בתגובה בריאיון לתוכנית "חדשות היום" כי ההחלטה "רעה מאוד", והוסיף: "כל מה שקשור לעזה צריך להיות מותנה בהחזרת הבנים. הכל מגיע שם לידי מחבלי החמאס, גם כשמדברים על גז וכסף זה צריך להיות מותנה בהשבת הבנים".

Whatsapp Image 2023 06 18 At 0
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

לאורך השנים התקיימו דיונים רבים בממשלות ישראל האם לאפשר את פיתוח המאגר, אך הם הסתיימו ללא הכרעה ישראלית. חידוש הדיונים נחשף על ידי חדשות 13 בחודש מאי, אז נאמר כי מה שעומד מאחורי המהלך היא ההבנה שהוא ייטיב כלכלית משמעותית עם הפלסטינים.

בתוך הדיונים הסגורים עלו כמה מורכבויות מהצד הישראלי. לדוגמא, כיוון שמבחינה משפטית רק למדינות יש יכולת לפתח מאגרי גז - הרשות הפלסטינית לא יכולה לעשות זאת בעצמה, ולכן הפתרון הוא שמצרים תפרוס על הפרויקט הזה חסות.