לאחר אישור ממשרד האנרגיה: החלה הזרמת גז דרך אסדת כריש

חברת אנרג'יאן היוונית עדכנה כי בוצע שלב חיבור האסדה הצפה למערכת הגז הישראלית, ותחילת הרצת הגז מהחוף לאסדה. מדובר בצעד חשוב בתהליך ההרצה של האסדה, עוד בטרם נחתם הסכם רשמי בנושא בין ישראל ולבנון

זמן צפייה: 01:23

חברת אנרג'יאן היוונית עדכנה היום (ראשון) על חיבור האסדה הצפה (FPSO) למערכת הגז הישראלית, ותחילת הרצת הגז מהחוף לאסדה - זאת בהמשך לאישור שהתקבל ממשרד האנרגיה. תהליך הזרמת הגז מהחוף, דרך מערכת הצינורות התת ימית אל האסדה - החל. הזרמת הגז מהחוף הינה צעד חשוב בתהליך ההרצה של האסדה.

יש לציין כי אחרי שכבר היה על סף חתימה, ההסכם בין ישראל ללבנון, שאמור להסדיר את חלוקת המים הכלכליים - נתקע אתמול, והחשש במערכת הביטחון מעימות צבאי בצפון הולך וגובר. מתווכים אמריקנים וצרפתים עושים מאמצים קדחתניים של הרגע האחרון בניסיון להגיע להסכם כבר בימים הקרובים.

אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש | צילום: חברת אנרגי'אן

הימים הקרובים יהיו קריטיים לשאלה האם יצליחו לפשר על הפערים ולהגיע להסכם. במהלך היממות האחרונות המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, וגם גורמים אמריקנים נוספים, פועלים בין ישראל ולבנון כדי לנסות לגשר על הפערים שצצו ברגע האחרון, אחרי שהלבנונים הציגו דרישות חדשות בשבוע שעבר. בישראל ממתינים לקבלת תשובה לבנונית רשמית, כשההערכה היא שתגיע מחר או בימים הקרובים.

הפערים הם לא רק בין ישראל ולבנון - אלא גם בתוך ישראל. במערכת הביטחון יש יותר אופטימיות באשר להגעה להסכם, ומבחינה משפטית אומרים שאולי ניתן יהיה לקבל חלק מהדרישות הלבנוניות החדשות, בעוד שראש הממשלה יאיר לפיד הרבה יותר קשוח בעמדתו ולא רוצה להתפשר על הדרישות הללו. בישראל עדיין אופטימיים - אבל ההערכה היא שההסכם לא יאושר לפני הבחירות בכל אופן.

ראש הממשלה יאיר לפיד, טס היום מעל אסדת כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד, טס מעל אסדת כריש | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

היועצת המשפטית לממשלה הקצתה שבועיים להנחת ההסכם על שולחן הכנסת לפני האישור בקבינט, ובלבנון נותרו שלושה שבועות לכהונת הנשיא - שלאחריהם לא בטוח שלישראל יהיה עם מי לחתום, לכן יש ניסיון להגיע להסכם מהר.