גורם בכיר על המו"מ עם לבנון: "יחייב ויאפשר יציבות לטווח רחוק"

הגורם התבטא הערב בעקבות ההתקדמות במשא ומתן בנושא המים הכלכליים, וחשף כי בלבנון רצו גם שטח מובלעת שלא ניתן להם. "יש להסכם מרכיב כלכלי כמובן, אבל הוא בראש ובראשונה ביטחוני ומדיני"

זמן צפייה: 05:27

גורם מדיני בכיר דיבר הערב (ראשון) עם כתבים על ההסכם הימי המתגבש עם לבנון בנוגע למים הכלכליים ואסדות הגז, ואמר כי "ההסכם הזה הולך להיות הסכם מחייב, שיופקד באו"ם ויעוגן כמה שאפשר בחוק הבינלאומי. הערבות האמריקנית מאוד קריטית כאן. יש להסכם מרכיב כלכלי כמובן, אבל הוא בראש ובראשונה ביטחוני ומדיני כדי לאפשר יציבות באזור לטווח רחוק".

הגורם חשף מעט מהתהליך ואמר כי "ההצעה הזאת היא תוצאה של עבודה אינטינסבית שלנו עם עמוס", כשהוא מתכוון למתווך מטעם ארצות הברית, עמוס הוכשטיין. "הוכשטיין בדרכו ניהל את זה בשקט, בדילוגים, בפגישות. בחודשים האחרונים, ככל שהמרכיב המדיני הפך ליותר מהותי, אז המל"ל נכנס לתמונה קצת יותר, הכל בתיאום עם משרד האנרגיה ומשרד החוץ".

הגורם הבכיר פירט מעט על ההסכם, ופיזר את הערפל סביבו: "קו המצופים שישראל פרסה הוא קו חשוב ביטחונית לישראל. העיקרון מאפשר ללבנונים להחזיק בזכויות במאגר עד הקו הדרומי של אזור המחלוקת, אלה העקרונות של ההסכם. הם רצו גם מובלעת - זה לא כל מה שהם רצו, אבל זה בהחלט נדבך משמעותי בעניין".

אסדת הגז ''כריש'' מול חופי ישראל
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: רויטרס

עוד אמר הגורם כי "ההסכם מאפשר לישראל להגיע לפיצוי על הזכויות שלנו במאגר, בשטח שהוא ברשותנו. עדיין עובדים על הפרטים של ההסכם הזה", והוסיף: "ההצעה מקובלת על הדרג המדיני בישראל ואם הכל ילך יפה אז זה הבסיס לדיון בקבינט ביום חמישי הקרוב".

הגורם הוסיף על המנגנון שנועד להסדיר את עדכון השרים לגבי פיצויים משדה הגז ואמר כי "המנגנון יהיה מבוסס על עקרונות לפיצוי לשדה, גודל המאגר לא ברור אז הגובה של הפיצוי לא יכול להיות ברור לשרים, אבל העקרונות כן". לבסוף אמר הגורם כי "ישראל עוד לא העבירה תשובה רשמית לאמריקנים, התהליך בעניין הזה מתבצע. אנחנו גם דנים בינינו איזה אישורים צריך".