דיווח: המצרים שוחחו עם גנץ על המו"מ לעסקה, נתניהו זעם

העיתון הקטרי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח כי הקשר עם יו"ר המחנה הממלכתי נוצר לאחר שגורם ביטחוני ישראלי בכיר אמר למצרים: "מצב המגעים - תולדה של עמדת רה"מ". על פי הדיווח, הדבר עורר את זעמו של נתניהו, שחש כי מדובר ב"ניסיון לדחוף את גנץ לקדמת הבמה". עוד דווח כי ראש ה-CIA התחייב בפני המצרים שימשיך ללחוץ על רה"מ להגיע לעסקה

נתניהו, גלנט וגנץ
נתניהו, גלנט וגנץ | צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90

המתווכים המצריים יצרו קשר עם השר בני גנץ בימים האחרונים, במטרה להתקדם במו"מ על עסקת החטופים, כך לפי דיווח שפורסם הבוקר (ראשון) בעיתון הקטרי "אל-ערבי אל-ג'דיד", הרואה אור בלונדון. על פי הדיווח, מפי גורמים בקהיר ובאזור, השיחות שקיימו המצרים עם גנץ עוררו את זעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שחש כי מדובר ב"ניסיון לדחוף את יו"ר המחנה הממלכתי לקדמת הבמה", על רקע סירובו של נתניהו לתנאי חמאס לעסקה.

עוד צויין בדיווח כי לפני יצירת הקשר עם גנץ, "גורם ביטחוני ישראלי בכיר המקורב לנתניהו" שוחח עם בכירים במצרים, לאור כישלון המו"מ בקהיר. הגורם הביטחוני הדגיש בפני עמיתיו כי מצב המגעים לשחרור החטופים - קשור ישירות לעמדתו של רה"מ בעניין, ולא לזו של גורמים אחרים בממשלה או במערכת הביטחון.

נזכיר כי רה"מ הורה למשלחת ישראל בראשות ראש המוסד דדי ברנע לא לשוב לדיונים, חרף עמדת ראש שב"כ רונן בר, שסבר כי נוכחות המשלחת בשיחות תוכל לרכך את עמדת חמאס ולהוביל לעסקה.

עצרת החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בנוסף, דווח כי אחרי פסגת קהיר, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש ה-CIA שוחחו בטלפון, וסיכמו שארצות הברית תלחץ על נתניהו לזרז הגעה לעסקה. במקביל, בעיתון צוטטו בכיר בחמאס שטען כי גורמים ערביים ואזוריים מפעילים לחץ כבד על ארגון הטרור לסגת מחלק מהתנאים שהציב במסגרת העסקה.

כמו כן, מסרו המקורות כי בקהיר יצרו קשר גם עם חיזבאללה, במטרה להגיע לרגיעה בגבול לבנון ולמנוע עימות כולל עם ישראל. על פי הדיווח, המצרים הבטיחו לארגון כי ימשיכו ללחוץ על ישראל להימנע מפעולה ברפיח, זאת כדי למנוע את הרחבת החזית הצפונית.

ראש ה-CIA ויליאם ברנס
ראש ה-CIA ויליאם ברנס | צילום: רויטרס

אתמול חזר רה"מ על עמדתו בנוגע לעסקה, ואמר בהצהרתו לתקשורת: "דרישות חמאס הזויות ולא נסכים להן, משמעותן תבוסה לישראל". עוד קודם לכן, בשבוע שעבר הגיע ראש ה-CIA וויליאם ברנס לביקור בישראל, ונפגש עם נתניהו. בחדשות 13 פורסם כי במהלך הפגישה, ביקש ברנס מרה"מ לאפשר שליחת נציגים ישראלים לקהיר - על מנת לדון ב"מחוות הומניטריות לעזה". לדבריו, סיכומים בנושא זה יסייעו לקדם עסקת חטופים. נתניהו סירב, וטען כי ברצונו לקבל קודם כל הוכחות שהתרופות שהועברו לרצועה לפני מספר שבועות - אכן הגיעו לידי החטופים. ברנס מסר בתגובה כי לארה"ב אין תשובה בעניין, והיא תבדוק זאת מול הקטרים.