אוסטין שוחח עם גלנט ו"זעם" על הרג עובדי הסיוע: "להביא לדין את האחראים"

שר ההגנה של ארה"ב זעם על התקרית הקשה בדיר אל-בלח והפציר בשר הביטחון "לערוך חקירה מהירה ושקופה". עוד אמר: "הטרגדיה מגבירה את הדאגה ממבצע קרקעי ברפיח". היום: שיחת נתניהו-ביידן. CNN: "הנשיא יביע את תסכולו על התקרית"

זמן צפייה: 01:28

מזכיר ההגנה של ארצות הברית לויד אוסטין שוחח בלילה (בין רביעי לחמישי) עם שר הביטחון יואב גלנט והביע את זעמו על תקרית הרג שבעת עובדי ארגון הסיוע WCK בדיר אל-בלח. בהודעה מטעם הפנטגון נמסר כי אוסטין "זעם", והפציר בגלנט "לערוך חקירה מהירה ושקופה, ולפרסם את מסקנותיה". הוא הדגיש כי "יש להעמיד לדין את האחראים" לתקרית.

עוד אמר השר האמריקני בשיחה הטעונה כי "הטרגדיה הזו - מגבירה את הדאגה בארה"ב ממבצע קרקעי ברפיח", והדגיש כי במקרה שהפעולה תצא לפועל - ישראל תצטרך להתמקד בפינוי האזרחים הפלסטינים ובהזרמת הסיוע ההומניטרי.

בסוף הודעת הפנטגון נמסר כי אוסטין הדגיש את תמיכתה של ארה"ב בהגנה על ישראל מפני איומים אזוריים, זאת ברקע הציפייה לתגובה איראנית על חיסול בכיר משמרות המהפכה בדמשק - וכוננות השיא בצה"ל.

הנשיא ג'ו ביידן והגברת הראשונה ג'יל ביידן
הנשיא ג'ו ביידן והגברת הראשונה ג'יל ביידן | צילום: רויטרס

בתוך כך, רעיית נשיא ארה"ב, הגברת הראשונה ג'יל ביידן - לוחצת על הנשיא להביא לסיום המלחמה בעזה, כך דווח ב"ניו יורק טיימס". בפגישה עם הקהילה המוסלמית שנערכה ביום שלישי בבית הלבן , אחד המוזמנים אמר לנשיא ביידן כי אשתו הסתייגה מהגעתו לפגישה איתו בגלל תמיכתו של הנשיא בישראל ומדיניותו בנוגע למלחמה בעזה. ביידן השיב כי "הוא מבין", וכי "הגברת הראשונה דחקה בו להפסיק את המלחמה עכשיו", כך לפי אחד האורחים שנכחו בפגישה ושמעו את דבריו של הנשיא.

ברקע הזעם האמריקני על תקרית הרג עובדי הסיוע, היום צפויים לשוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ביידן. על-פי דיווח ב-CNN, נשיא ארה"ב יביע בפני נתניהו את תסכולו מהתקרית. אתמול התבטא ביידן בחריפות נגד המדיניות של ישראל בעזה, ואמר כי "לא נעשה מספיק כדי להגן על אזרחים". הוא אמר כי ישראל לא מגנה על עובדי הסיוע במידה מספקת, "וזו הסיבה העיקרית לכך שחלוקת ציוד הומניטרי ברצועת עזה הוא משימה קשה כל כך".

רה"מ נתניהו בהצהרה עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
רה"מ נתניהו בהצהרה עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק

תקרית הרג עובדי הסיוע נותנת את אותותיה על יחסיה של ישראל עם ידידות נוספות בעולם. אתמול פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק איים על נתניהו כי לונדון תכריז על ישראל כמפירת החוק ההומניטרי הבינלאומי - בעקבות קבלת חוות דעת משפטית בנושא התקרית בדיר אל-בלח. גורמים מדיניים חוששים שמהלך כזה, אם אכן ייצא לפועל - יוביל לסנקציות שקשורות לחימושים ומכירת נשק.

כמו כן, מוקדם יותר השבוע השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי קיימו שיחה מקוונת עם בכירים בארה"ב בנושא המבצע המתוכנן ברפיח. ברשת NBC דווח הלילה כי דרמר "הרים את קולו ונופף בידיו" בשעה שהגן על תוכנית הפעולה של ישראל בעיר הדרומית ברצועה. על-פי גורמים בבית הלבן, הבכירים האמריקניים, בהם שר החוץ אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, "שמרו על קור רוח ולא הגיבו".