המסר של שר ההגנה האמריקני אחרי החקיקה: "חשש מכשירות צה"ל"

פרסום ראשון: גל הגינויים הבינלאומי בעקבות אישור החוק לביטול עילת הסבירות גובר, והמסר שעבר מלויד אוסטין לשר הביטחון גלנט הוא כי האמריקנים לא רק קוראים להסכמות רחבות כי זה הדבר הנכון בעיניהם בדמוקרטיה - אלא כי זה גם הדבר הנכון ביטחונית לישראל

זמן צפייה: 01:54

פרסום ראשון: גל הגינויים הבינלאומי בעקבות אישור החוק לביטול עילת הסבירות גובר, והערב (רביעי) פורסם לראשונה במהדורה המרכזית המסר שעבר ממזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין לשר הביטחון יואב גלנט בפגישתם אמש - אשר במהלכה אוסטין הביע את החשש האמריקני ממצב הכשירות וצה"ל, והוסיף כי הסכמות פוליטיות חשובות גם לביטחונה של ישראל, נוכח האיומים והאתגרים הביטחוניים השונים.

האמריקנים למעשה לא רק קוראים להסכמות רחבות כי זה הדבר הנכון בעיניהם בדמוקרטיה - הם גם אומרים שזה הדבר הנכון מבחינה ביטחונית לישראל. גלנט בתגובה מדבר על המאמצים מצידו להגיע לפשרה, בנושא הכשירות הצה"לית הוא אומר לאוסטין כי אין כעת פגיעה בכשירות צה"ל, אך מוסיף כי קשה לדעת מה תהיה התוצאה הסופית של האיומים להפסקת ההתנדבות. "אנחנו פועלים יחד עם הרמטכ"ל כדי להבטיח את המשך הכשירות", אמר גלנט לאוסטין.

העובדה שהשיחה הראשונה והיחידה שמתקיימת עד כה בין בכיר אמריקני לישראלי אחרי החקיקה מתנהלת מול השר גלנט, מלמדת שוב על כך שבממשל האמריקני הוא נתפס כמבוגר האחראי בממשלה - אולי אחת הכתובות היחידות של הממשל בתוך הממשלה הנוכחית.

שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין
שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין (ארכיון) | צילום: אלעד מלכה

בינתיים המתיחות בין לשכת ראש המממשלה בנימין נתניהו ללשכת הנשיא ג'ו ביידן נמשכת, והיום פורסמה תמונה של נתניהו עם השגריר הסיני, לקראת פגישה בין ראש הממשלה לבין נשיא סין בבייג'ינג בהמשך השנה - ביקור שהוא מעין התרסה מול האמריקנים, כשעדיין לא ברור מתי ביידן ונתניהו יפגשו.

הערב פורסמה עוד הודעה מודאגת מהעולם בעקבות החקיקה, כאשר האיחוד האירופי מפרסם הודעה מיוחדת ששוב מדברת על ערכים דמוקרטיים משותפים, ובה נכתב שהם עוקבים "מקרוב ובדאגה" אחר מה שקורה בארץ.

דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

"האיחוד האירופי עוקב מקרוב ובדאגה אחר ההתפתחויות בישראל הקשורות לרפורמה המשפטית", נכתב בהודעת האיחוד, "יחסי האיחוד האירופי עם ישראל מבוססים על ערכים משותפים, לרבות הפרדת רשויות ושלטון החוק, כאשר מערכת משפט עצמאית היא מרכיב חיוני להבטחת בלמים ואיזונים יעילים".

"בעוד שההסדרים הספציפיים הקשורים לרפורמה המשפטית והקיפה ייקבעו על ידי הישראלים, חשוב שיישמרו ערכי הליבה עליה מושתתת השותפות שלנו", הוסיפו, "חשוב להגיע לפשרה שתהיה מקובלת על אזרחי ישראל ועל המפלגות הפוליטיות".

באיחוד המשיכו והתייחסו לחילוקי הדעות בקרב העם ולמחאות המתמשכות נגד החקיקה: "הוויכוחים וההפגנות המתמשכים מעידים על כך שחלק ניכר מהאוכלוסייה בישראל מודאג מהרפורמה, וגם על כך שישראל היא דמוקרטיה תוססת".