שר ההגנה האמריקני לגלנט: "מזל שאתה זה שנמצא בתפקיד שר הביטחון"

פרסום ראשון: בפגישתם בבריסל לא הזכיר אוסטין את הרפורמה או את פיטורי שר הביטחון, אך לשם הוא כיוון כשדיבר על "גילוי אומץ לב מצידו של גלנט", מה שמצביע על הפער הכי משמעותי כעת בין המדינות - סביב מה שהאמריקנים מגדירים כ"ערכים הדמוקרטיים המשותפים"

זמן צפייה: 01:39

פרסום ראשון: הרבה דברים עלו אמש בשיחה בין שר הביטחון יואבל גלנט לעמיתו האמריקני, שר ההגנה של ארצות הברית לויד אוסטין, אבל המעניינים שבהם היו דווקא הדברים שנאמרו ברמה האישית בתוך החדר. הערב (שישי) פורסם בתוכנית "שישי" כי רוח הדברים שאמר אוסטין לגלנט היו כי "לשתי המדינות, גם לישראל וגם לארה"ב, יש מזל שאתה זה שנמצא בתפקיד שר הביטחון".

בתוך החדר בשגרירות ארה"ב בבריסל בירת בלגיה דובר גם על "גילוי אומץ לב מצידו של גלנט", כך לפי הצד האמריקני, כשברור לכל יושבי החדר שהכוונה היא למהלך של גלנט בחודש מרץ האחרון, שהוביל לעצירת החקיקה המשפטית בכנסת ולתחילת שיחות ההידברות בבית הנשיא.

אוסטין מצידו לא הזכיר כמובן את הרפורמה המשפטית או את פיטורי גלנט, אך ברור שלשם הוא כיוון, וכשהוא אומר לגלנט שלשתי המדינות יש מזל שאתה שר הביטחון, זה מלמד אותנו דבר או שניים על איך האמריקנים רואים את הממשלה הזו.

נכון, האמריקנים לא אוהבים את חומש, וממש לא רוצים בנייה ביהודה ושומרון, זה לא מפתיע וזה עלה גם בשיחה אתמול, אבל אולי הפערים הכי משמעותיים כעת הם סביב מה שהאמריקנים מגדירים כ"ערכים הדמוקרטיים המשותפים" לשתי המדינות.

שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין
שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין | צילום: אלעד מלכה

בתום הפגישה בין השניים נמסר מלשכת שר הביטחון כי השניים דנו השניים בקידום התיאום הביטחוני והצבאי בין המדינות בנושא האיראני, במטרה למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני. עוד נמסר כי גלנט הדגיש גם את האתגרים באשר לתוקפנות האיראנית נגד ישראל באמצעות שלוחיה בסוריה, לבנון, עזה ויו״ש, ועמד על זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה כנגד כל איום.

מהפנטגון נמסר כי אוסטין הביע דאגה מהידרדרות המצב הביטחוני בגדה המערבית, ועודד שיתוף פעולה נוסף, לרבות באמצעות מתאם הביטחון של ארה"ב, כדי להרגיע את המתיחות. בנוסף, נמסר כי עוד אוסטין את תמיכת ארה"ב בפתרון שתי המדינות.