המתווה הישראלי לעסקה - והמסר מהמתווכות: "חמאס יותר גמיש"

פרסום ראשון: ישראל גיבשה עקרונות למתווה בן 4-3 שלבים, שכולל שינוי היערכות צה"ל ברצועה - ללא סיום המלחמה - ותסכים לשחרור משמעותי של מחבלים והפוגות אש ממושכות. גורם ישראלי: "מקווים להתניע את המהלך בקרוב". הבית הלבן: "יש דיונים על עסקה נוספת"

זמן צפייה: 02:13

פרסום ראשון: אחרי שבשבוע שעבר נחשף בחדשות 13 כי ישראל מגבשת יוזמה שעשויה להוביל לעסקה - היום (שני) אישר זאת ראש הממשלה בנימין נתניהו בקולו, ובמהדורה המרכזית פורסמו הערב לראשונה הקווים שגובשו בישראל לעסקה. מתברר כי בשבועיים האחרונים ישראל גיבשה עקרונות מנחים שיוכלו להוות בסיס למשא ומתן, שייתכן שיקודם בציר מצרי. לפי המתווה, בכל אחד מהשלבים ישראל תסכים לשחרור מחבלים, בהם "מחבלים כבדים" - וגם להפוגות אש ממושכות.

גורם ישראלי אמר אחרי הפרסום בחדשות 13, כי "מדובר למעשה במעבר לשלב ג' בכל חלקי הרצועה". הוא הוסיף כי בישראל "מקווים להתניע את המהלך בקרוב". דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר הערב כי "מתקיימים דיונים על עסקה נוספת, אנו עובדים על כך בכל יום".

נקודה משמעותית נוספת: ישראל תסכים לשינוי היערכות צה"ל ברצועה. כלומר, שינויים של הכוחות ויציאה ממקומות מסוימים - בהתאם למפתח שייקבע, אם כי ללא התחייבות לסיום הלחימה. לפי שני גורמים בישראל, ביממות האחרונות הגיעו מסרים מצד המתווכות שלפיהם חמאס עשוי להיות "גמיש יותר", כשלדרישתו שסיום הלחימה תהיה חלק מעסקה אפשרית. עם זאת, יודגש כי אין פריצת דרך. בתוך כך, הערב - דיון של קבינט המלחמה.

הפגנת ענק בתל אביב למען החטופים
הפגנת ענק בתל אביב למען החטופים | צילום: רויטרס

השלבים והעקרונות לשחרור החטופים, לפי המתווה הישראלי:

• שחרור נשים בחיים שנותרו בשבי וגברים מבוגרים - אם כי לא ברור אם מדובר באותה פעימה.

• שחרור גברים צעירים

• שחרור חיילים וגופות

חרבות ברזל
מפגינים למען שחרור החטופים חוסמים את הכניסה לכנסת | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
חרבות ברזל הפגנה התפרצות לכנסת
קרובי המשפחה של החטופים התפרצו לכנסת | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

כמו כן, גורמים בסעודיה ובמצרים אמרו הערב ל"וול סטריט ג'ורנל" כי מדינות ערב נמצאות "בשלב הסופי של גיבוש הצעה לסיום המלחמה בעזה ולקביעת מתווה לפתרון שתי המדינות". לדברי הגורמים, בדוחא ובקטר "מקווים לסיים את גיבוש ההצעה בשבועות הקרובים".