בלינקן בקטר: "חמאס דורש שינויים, חלקם אפשריים ואחרים לא"

לאחר ביקוריו בקהיר ובירושלים, מזכיר המדינה האמריקני הגיע לדוחא: "הגיע הזמן להפסיק להתמקח ולהגיע להפסקת אש". ראש ממשלת קטר: "ההצעה הנוכחית - הטובה ביותר. נמשיך ללחוץ על ישראל וחמאס להגיע להסכם"

זמן צפייה: 02:08

לאחר ביקורו בישראל ובמצרים, וכחלק מניסיון התנעת המגעים לעסקת חטופים, מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן נפגש היום (רביעי) עם ראש ממשלת קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני. "אנו עדים לשינוי בלחימה בעזה בתקופה האחרונה, יש קריאה ברורה ותקיפה לסיים את המלחמה הזו", אמר אאל ת'אני. בלינקן אמר: "חמאס הוסיף שינויים בעסקה. חלקם אפשריים, וחלקם לא".

לדברי בלינקן: "אנחנו עובדים כל יום על הכנסת סיוע נוסף לעזה ושזה יגיע לאנשים שצריכים זאת, שמירה על אזרחים חפים מפשע ושחרור החטופים. הדרך האפקטיבית ביותר לעצור את הסבל של הפלסטינים והישראלים כאחד, וכדי למנוע מהמשבר הזה להחריף - היא להגיע להפסקת אש. קטר חלק משמעותי בכך, בעבודה לקראת הפסקת האש ושחרור החטופים, אנחנו עובדים על זה מ-13 באוקטובר". עוד הוסיף: "חמאס לא יכול ולא יורשה לקבוע את עתיד האזור".

עוד אמר מזכיר המדינה האמריקני: "בימים הקרובים אנחנו הולכים לדחוף ולדרוש יחד עם קטאר ומצרים כדי לנסות לסגור את העסקה הזו, כי זה אינטרס של הישראלים, של הפלסטינים ושל העולם כולו. כולנו מסכימים שצריך להגיע לעסקה. דבר נוסף קריטי, שנגיע מהפסקת האש המיידית, לסיום המלחמה, וכדי לעשות זאת אנחנו חייבים שתהיה לנו תוכנית ליום שאחרי בעזה. חודשים אנחנו עובדים עם כמה שותפים באזור על תוכנית שכזו". בלינקן הוסיף: "ישראל קיבלה את ההצעה ככתבה וכלשונה. חמאס לא. בימים הקרובים נדע אם אפשר לגשר. ואם לא. העולם ידע שחמאס אשם בהימשכותה של המלחמה שהוא החל".

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, במהלך ביקורו בקטר
מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, במהלך ביקורו בקטר | צילום: רויטרס

ראש ממשלת קטר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, אמר לאחר פגישתם: "דנו בתשובה שקיבלנו מחמאס בעניין ההצעה האחרונה להפסקת אש וחילופי אסירים. אנחנו בוחנים את התשובה ועומדים בקשר עם הגורמים הנוגעים בדבר. קטר, מצרים וארצות הברית מחוייבות להביא לסוף המלחמה ולעסקה. הסכם כזה מצריך ששני הצדדים יעשו ויתורים כדי להגיע להסדר - ומדינות האזור פתוחות לכך שתהיה תוכנית שלום כוללת".

הוא הוסיף: "העסקה הנוכחית היא הדרך הטובה ביותר לשים סוף למלחמה ולגשר את הפערים בין חמאס לישראל, אך אנו חוששים שגישור זה לוקח יותר מדי זמן". כשנשאל על מחויבות הצדדים לעסקה, ענה: "יש ללחוץ על שני הצדדים, ישראל וחמאס, כדי להגיע לעמק השווה".

לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, חמאס מעוניין בערבויות כתובות מצד ארה"ב להפסקת אש קבועה, ולנסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה, כדי לחתום על המתווה שהציגה הנשיא ג'ו ביידן, כך לפי שני מקורות ביטחוניים מצריים.

בלינקן ואאל ת'אני
בלינקן ואאל ת'אני | צילום: רויטרס

המקורות המצריים, ומקור שלישי נוסף המעורה בפרטים אמרו כי לחמאס יש חששות שההצעה הנוכחית אינה מספקת ערבויות מפורשות לגבי המעבר מהשלב הראשון של התוכנית, הכולל הפסקת אש של שישה שבועות ושחרור חטופים, לשלב השני, הכולל הפסקת אש קבועה ונסיגה ישראלית משטח רצועת עזה.

אתמול קטר ומצרים הודיעו כי קיבלו את תגובת חמאס והפלגים הפלסטיניים בנוגע להצעה לעסקה. בהודעה רשמית מטעם שתי המדינות נמסר: "שני הצדדים מאשרים כי מאמצי התיווך המשותפים שלהם עם ארצות הברית יימשכו עד להשגת הסכם, וכי המתווכות יבחנו את התגובה ויתאמו עם הצדדים הנוגעים בדבר לגבי הצעדים הבאים".

כעבור זמן קצר הודיעו גם בבית הלבן כי קיבלו את תגובת חמאס, וכי היא נבחנת. גורם ישראלי אישר כי ישראל קיבלה את תשובת חמאס - והוסיף כי ארגון הטרור דחה את המתווה שהציג ביידן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: חיים צח / לע"מ

בביקורו בארץ ביום שני אמר בלינקן: "אהיה ברור, ישראל קיבלה את העסקה. זאת העמדה הרשמית של הממשלה ושל ראש הממשלה. היחידים שלא השיבו בחיוב הם חמאס - וזה משפיע על הפלסטינים, על הישראלים, על החטופים ועל העולם. כולם ממתינים".

"חמאס צריך להחליט אם לסיים את המלחמה שהוא התחיל", הוסיף בהצהרה, "מטרתי היא לשחרר את החטופים. הדרך הכי בטוחה וטובה לשחרר אותם היא באמצעות העסקה שמונחת על השולחן עכשיו. הדרך הטובה ביותר לוודא שאין נזק לאזרחים היא קבלת העסקה על-ידי חמאס - זה הכי פשוט וברור שיכול להיות. זה יסיים את המלחמה ברצועת עזה, ישחרר את החטופים ויביא לשיקום הרצועה".