בדרך לפטור מוויזה לארה"ב: ישראל וארה"ב חתמו על "הסכם ההדדיות"

ראש המל"ל הנגבי הודיע כי השגרירים טום ניידס ומייק הרצוג חתמו חתמו על 'הסכם ההדדיות', "שמכוחו תמומש קבלת ישראל לתוכנית הפטור מוויזה "- והוא יחול ממחר. מוקדם יותר אמר דובר מחלקת המדינה האמריקנית כי החלטה בנושא תתקבל עד 30 ספטמבר

ויזה לארה"ב
ויזה לארה"ב | צילום: fotolia

היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל צחי הנגבי הודיע הלילה (רביעי) כי השגרירים טום ניידס ומייק הרצוג חתמו חתמו על 'הסכם ההדדיות', שמכוחו תמומש קבלת ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. בעקבות החתימה היום, יתחיל מחר, יום חמישי, 20 ביולי 2023, יישומו של נוהל ההדדיות, המהווה את אחד מן העקרונות המרכזיים בתכנית. הליך המחייב כל מדינה המבקשת להתקבל כחברה בתוכנית הפטור". לדברי הנגבי, "מדינת ישראל התקדמה צעד משמעותי נוסף במסגרת מועמדותה לתוכנית הפטור מאשרת כניסה לארצות הברית". ההסכם יחול גם על פלסטינים עם אזרחות אמריקנית שיבקשו להיכנס לישראל.

עוד נמסר כי "נוהל זה יאפשר לכל אזרח אמריקני להיכנס לישראל, ובהמשך, עם קבלת ישראל כחברה בתוכנית, יאפשר לכל ישראלי להיכנס לארה"ב ללא צורך בוויזה. יישומו המלא של הנוהל יחול על כל אמריקני באשר הוא, גם על אמריקנים בעלי אזרחות כפולה, אמריקנים תושבי יהודה ושומרון ואמריקנים תושבי רצועת עזה. יישום הנוהל מחזק את הקשרים הבלתי ניתנים לערעור בין שתי המדינות ותורם במישרין לביטחון ישראל".

"זהו ציון דרך רב חשיבות, המקרב אותנו לעמידה מלאה בתנאים של ממשלת ארה"ב בנוגע למועמדות לתכנית הפטור. הישג זה הוא פרי עבודה מקצועית מסורה ונמרצת של גורמים רבים במערכת הציבורית הישראלית והאמריקאית, ובראשם שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שעבדו יד ביד לאורך חודשים ארוכים למען השלמתו המוצלחת".

שגריר ישראל בארה''ב מיכאל הרצוג חותם על הסכם ההדדיות
שגריר ישראל בארה''ב מיכאל הרצוג חותם על הסכם ההדדיות

מוקדם יותר אמר דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מת'יו מילר, כי "ישראל עושה שינויים במדיניות שלה. נבחן בסוף התהליך האם השינוי עומד במדיניות שלנו. אנחנו לא משנים את המדיניות שלנו כלפי ישראל כרגע". הוא הוסיף: "נבחן את נושא הוויזות. עד 30 בספטמבר תתקבל החלטה אם ישראל תיכנס לתוכנית הפטור".