ביידן אחרי הפרישה: "עד סוף כהונתי אפעל להשבת החטופים"

בהצהרה ראשונה, התייחס נשיא ארה"ב בקולו להודעת הפרישה מהמרוץ לנשיאות - ואמר כי בחודשים שנותרו עד תום הקדנציה שלו הוא יפעל ביתר שאת "להביא לסיום המלחמה ולשחרר את החטופים". ביום חמישי, לפי גורם אמריקני, צפוי ביידן להיפגש עם נתניהו - יום לאחר נאומו של האחרון בקונגרס. סגניתו, קמלה האריס, תיפגש עם רה"מ בנפרד

זמן צפייה: 00:21

יומיים אחרי שהודיע על פרישתו מהמרוץ לנשיאות, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהיר הלילה (בין שני לשלישי) בקולו כי ימשיך לפעול לסיום המלחמה בין ישראל לחמאס במהלך החודשים שנותרו לו בתפקיד. ביידן צפוי להמשיך בתפקידו עד ינואר. בתוך כך, היום צפוי הנשיא לשוב לבית הלבן, ועל-פי בכיר אמריקני הוא ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום חמישי. מחר צפוי נתניהו לנאום בקונגרס.

"אעבוד עם הישראלים והפלסטינים כדי להביא לסוף המלחמה בעזה ולהחזיר את כל החטופים", אמר ביידן - והוסיף: "לדעתי הדבר בר-השגה".בהצהרה טלפונית קרא ביידן לתומכיו לתמוך בקמלה האריס, ואמר שהחלטתו לעזוב את המרוץ הייתה "הדבר הנכון" לעשות: "אני יודע שמדובר בהפתעה".

לפי דיווח נוסף ב-CNN, ביידן צפוי להיפגש השבוע עם משפחותיהם של חטופים בעלי אזרחות אמריקנית. היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר למשפחות בפגישה שנערכה ביום שני כי הנשיא ייפגש איתם בהמשך השבוע. הפגישות של בייד המשפחות ועם נתניהו מגיעות כחלק מהניסיון של ביידן להביא להפסקת אש ולגבש הצעה לשחרור החטופים.

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בפגישה מדינית בניו יורק
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בפתח פגישתם בחודש | צילום: רויטרס

הסגנית האריס לא תנכח בנאומו של נתניהו בקונגרס  ביום חמישי, אך בכיר בסביבתה אמר כי היא תיפגש עמו בנפרד בבית הלבן בהמשך. בפגישה המתוכננת, האריס מתכוונת לחזור על מחויבותה לביטחון ישראל ולזכותה להגן על עצמה, אך גם "צפויה לומר שהגיעה העת לסיים את המלחמה, לשחרר את החטופים ולסיים את הסבל ברצועת עזה".

סגנית הנשיא קמלה האריס
סגנית הנשיא קמלה האריס | צילום: רויטרס

ביידן פרש מהמרוץ לאחר הביקורות הרבות מתוך המפלגה הדמוקרטית והקריאות לפרישתו, ותמך במועמדותה של סגניתו קמלה האריס. לפי מקורות המעורים בפרטים שצוטטו בסוכנות הידיעות "רויטרס", הנשיא "התעקש במהלך כל סוף השבוע בפני הצוות שלו שהוא ממשיך לרוץ - והחליט היום על הפרישה". בהצהרתה לאחר הפרישה אישרה האריס כי תנסה להתמודד על הנשיאות ואמרה: "אני מתכוונת לנצח".

במכתב שפרסם לעם האמריקני כתב הנשיא ביידן: "זה היה הכבוד הגדול בחיי לשמש כנשיא שלכם. למרות שזו הייתה כוונתי להיבחר מחדש, אני מאמין שזה האינטרס של המפלגה שלי ושל המדינה כולה שאפרוש מהמרוץ ואתמקד אך ורק במילוי חובותיי כנשיא למשך שארית כהונתי".