ארה"ב: עליית בן גביר להר הבית - "פרובוקציה מדאיגה"

יממה אחרי שהשר לביטחון לאומי עלה להר הבית - בוושינגטון גינו את המהלך: "אין להשתמש במקום הקדוש הזה למטרות פוליטיות ואנו קוראים לכל הצדדים לכבד את קדושתו". על הצו שמסדיר את השהייה בחומש אמרו במחלקת המדינה האמריקנית: "קידום ההתנחלויות מהווה מכשול להשגת פתרון שתי המדינות"

זמן צפייה: 03:09

בוושינגטון גינו הבוקר (שני) את עלייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אתמול להר הבית. "מדובר בביקור פרובוקטיבי מדאיג", נכתב בהודעת משרד החוץ של ארצות הברית, שגם גינה את הצו שמתיר למתנחלים לשהות בישיבה שבחומש כתוצאה מביטול חוק ההתנתקות. "אין להשתמש במקום הקדוש הזה למטרות פוליטיות ואנו קוראים לכל הצדדים לכבד את קדושתו", הוסיפו במחלקת המדינה.

השר בן גביר עלה אתמול כזכור למתחם הר הבית לאחר שנמנע מלעלות ביום ירושלים. זמן קצר לאחר מכן גינה משרד החוץ של ירדן את ה"פשיטה של השר לביטחון לאומי של ישראל על מסגד אל-אקצא הבוקר תחת שמירה ואבטחה של כוחות הכיבוש הישראלי".

עוד נכתב בהודעת משרד החוץ של ירדן: "מדובר בצעד התגרותי ובהסלמה מסוכנת, שמהווה הפרה ברורה של החוק הבינלאומי ושל הסטטוס-קוו במזרח ירושלים ובמקומות הקדושים במזרח העיר". בנוסף, בהודעה התבקשה ישראל להפסיק באופן מיידי את כל הצעדים שמטרתם לשנות את הסטטוס-קוו באל-אקצא, להפסיק את כפיית חלוקת הזמנים והמקום - כשהכוונה לזמני הביקור בהר-הבית ולחלוקה הפיזית של הר הבית - ולכבד את סמכותו של הווקף באל-אקצא.

חומש
המאחז חומש | צילום: הלל מאיר, פלאש 90

גם דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רודיינה, אמר כי "הפשיטה של הקיצוני איתמר בן גביר היום לרחבת מסגד אל-אקצא מהווה תוקפנות בוטה כנגד מסגד אל-אקצא ולפשיטה זו תהיינה השלכות מסוכנות".

עם הגעתו למקום אמר בן גביר: "אני שמח לעלות להר הבית, המקום הכי חשוב לעם ישראל. צריך להגיד שהשוטרים עושים כאן עבודה נפלאה ושוב מוכיחים מי בעלי הבית בירושלים. כל האיומים של חמאס לא יעזרו, אנחנו בעלי הבית על ירושלים ועל ארץ ישראל כולה. צריך לזכור את האחים שלנו בנגב ובגליל. בתקציב הקרוב חייבים להשקיע בנגב ובגליל. ירושלים זה הנשמה שלנו, הנגב והגליל זה הנפש שלנו, אנחנו חייבים להשקיע, חייבים לפעול שם, חייבים שנהיה בעלי הבית גם על הנגב, גם על הגליל והבסיס זה התקציב".

כמו כן, שלשום הודיע שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' על כך שמפקד פיקוד מרכז אלוף יהודה פוקס "חתם על צו מקביל לביטול איסור השהייה בחומש ועל צירוף הישוב לשטחה של המועצה האזורית שומרון לצורך תכנון מחודש של הישיבה. תודה לשר הביטחון יואב גלנט על שיתוף הפעולה להסדרת הישיבה". על כך אמרו בוושינגטון: "אנו מוטרדים מאוד מהצו של מדינת ישראל לאפשר לאזרחים להתיישב בחומש. ההחלטה אינה עולה בקנה אחד עם ההתחייבות של ראש הממשלה לשעבר שרון לממשל בוש ב-2004 והן עם ההתחייבויות של הממשלה הנוכחית לביידן. קידום ההתנחלויות מהווה מכשול להשגת פתרון שתי המדינות".