גלנט: "פתרון שימנע הברחת נשק לרצועה הכרחי להתקדמות המו"מ"

ברקע הפסגה בקטר, נתניהו וגלנט נפגשו עם השליח האמריקני למזרח התיכון, ברט מקגורק. נתניהו: "מחויבים לעסקה כל עוד נשמרים הקווים האדומים של ישראל". גלנט: "פתרון שימנע ניסיונות הברחת נשק לרצועת עזה הכרחי לנסיגת כוחות צה"ל מחלקים מציר פילדלפי, עבור התקדמות השיח"

זמן צפייה: 01:26

ברקע הפסגה בקטר, נפגשו היום (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט עם השליח המיוחד של ארה"ב למזרח התיכון, ברט מקגורק, בלשכת רה"מ בירושלים. נתניהו הבהיר כי הוא "מחויב לעסקה כל עוד נשמרים הקווים האדומים של ישראל".  גלנט אמר כי "פתרון שימנע ניסיונות הברחת נשק לרצועת עזה הכרחי לקטיעת צינור החמצן של החמאס ולנסיגת כוחות צה"ל מחלקים מציר פילדלפי, עבור התקדמות השיח על הסכם לשחרור חטופים". הוא הוסיף כי ישראל נכונה לפתוח את מעבר רפיח, אך לא תאפשר את חזרת חמאס למקום.

הפגישות התקיימה ברקע הפסגה בקטר בהשתתפות בכירים מישראל, מצרים וארה"ב - בניסיון להתניע את המגעים לעסקת חטופים. בישראל טענו אמש שהאופטימיות המצרית "מוקדמת", ואמרו כי הצדדים ניצבים בפני "משא ומתן ארוך, קשה ומורכב". עוד אמרו כי "יש נושאים שטרם נפתרו". שתי הסוגיות העיקריות שעדיין פתוחות: פריסת כוחות צה"ל ברצועת עזה במהלך השלב הראשון בעסקה, וזהות המחבלים שישוחררו במסגרתה.

ראש המוסד דוד ברנע דדי
ראש המוסד דדי ברנע | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בפגישה צפויים הצדדים לנסח את ה"קווים האדומים" ותנאי הפתיחה של המו"מ לקראת העסקה.  גורם בכיר בקהיר אמר אתמול לרשת "אל-קהארה" המצרית כי לקראת הפסגה "יש הסכמות על סעיפים רבים" בין הצדדים. לפי אותו גורם, "מצרים הביעה את עמדותיה הנחרצות לגבי הצורך בהגעה להפסקת אש מיידית והקלה על כניסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה".

בכיר בחמאס אמר ל"אל-חדת'" הסעודי: "מסרנו למתווכות תשובה 'חיוביות באופן מסוים', כעת ממתינים לישראל. גורם מצרי מסר: "הושגה התקדמות בנוגע לנסיגת צה"ל מציר פילדלפי". גורם בכיר אמר לחדשות 13: "ישראל תתקשה להסכים לנסיגה מציר פילדלפי". הסוגיות פתוחות: פריסת הכוחות בעזה בשלב הראשון וזהויות המחבלים שישוחררו.

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה בעזה | צילום: רויטרס

קודם לכן, לפי דיווחים ערביים, אמר בכיר בחמאס כי הארגון דורש "ערבויות להפסקת אש קבועה". הוא הוסיף כי בארגון הטרור "לא יסכימו לשום דרישה למניעת חזרת אזרחים בעזה לבתיהם, ודוחים על הסף כל הצעה שכוח זר או ערבי ייכנס לרצועה". גורם אחר בחמאס אמר לרשת "אל-ערבייה" כי "ההדלפות בכלי התקשורת, שלפיהן חמאס חזר בו מהדרישה להפסקת אש מלאה וקבועה - לא מדויקות".