הלחץ מארה"ב, הוויתור והאיום: "בפעם הבאה נתקוף אתרי גז ונפט"

פרסום ראשון: בישראל הוחלט לפגוע באתרי נפט וגז - אך התוכנית נבלמה אחרי שיח עם ארה"ב. התמורה - סיוע אמריקני ישיר בהגנה ועקיף בתקיפה. המסר לאיראן: "התקיפה הבאה תכלול תשתיות מדיניות ואתרי גז ונפט". בכיר ישראלי: "במשך כ-4 שעות הייתה איראן נתונה לחסדינו; פגענו אנושות במערכות ההגה וביכולת לייצור טילים"

זמן צפייה: 02:19

אחרי שבועות של המתנה, רמיזות, הדלפות ואיומים - ישראל תקפה באיראן בלילה (בין שישי לשבת). ב-02:00 לפנות בוקר ניתן האות - והפעולה יצאה לדרך: יותר מ-140 מטוסים של חיל האוויר תקפו בכמה גלים כ-20 מטרות בטהרן וברחבי המדינה. יעדי התקיפה: מערכות הגנה אוויריות, מתקנים לייצור טילים בליסטיים ומטרות צבאיות נוספות. באיראן דיווחו על ארבעה הרוגים מהתקיפות, אבל ניסו להקטין את הנזקים, הכחישו את הפגיעות בבסיסים – ובינתיים העבירו מסרים שיימנעו מתגובה. גם בארה"ב, שעודכנה על-ידי ישראל זמן קצר לפני התקיפה, קראו לאיראן שלא להגיב. בתוך כך, בחדשות 13 פורסם הערב לראשונה כי ישראל תכננה לפגוע באתרי הנפט והגז, אך סיכמה עם ארה"ב על תיאום הדוק שכולל סיוע ישיר בהגנה, וסיוע עקיף בהתקפה - ובשל כך הפציצה מטרות צבאיות בלבד. בלשכת נתניהו אמרו כי "הדיווח שקרי לחלוטין. ישראל בחרה מראש את מטרות התקיפה בהתאם לאינטרסים הלאומיים שלה, ולא על-פי תכתיב אמריקני. כך היה - וכך יהיה".

בנוסף, בכיר ישראלי הדגיש באוזני חדשות 13 כי "לא מדובר בתגובה על ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה". לדבריו, "ישראל לא בהכרח אמרה את מילתה האחרונה". קצינים בכירים בצה"ל העריכו כי יידרשו לאיראנים שנים כדי לשקם את ייצור טילי הקרקע-קרקע, ואמרו כי "התקיפה הייתה מוצלחת. המטרות נפגעו". הם הוסיפו: "הדרג המדיני קיבל את מה שביקש. אם יבקשו יותר - יקבלו יותר". הערכה: ישראל נמנעה מלהביך את סעודיה וירדן בתקיפה דרך שטחן.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2410261943' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='מפקד חיל האוויר לטייסים: "פעולה היסטורית, הוכחתם שאין אויב רחוק מדי"' poster='' kid='1_f690w5jv' duration='46']

עוד בנושא:

תיעוד ראשון: מטוסי חיל האוויר בדרך לתקיפה באיראן
לפני ואחרי המתקפה: חילופי המסרים בין ארה"ב, איראן וישראל
ביידן: "מקווה שהתקיפה באיראן היא הסוף" | התגובות בעולם

יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן | צילום: דובר צה"ל
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן | צילום: דובר צה"ל
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן | צילום: דובר צה"ל
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן | צילום: דובר צה"ל
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן | צילום: דובר צה"ל
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן | צילום: דובר צה"ל

התקיפה - שלב אחר שלב

• סמוך ל-02:00 תקף חיל האוויר בשלושה גלים כ-20 מטרות צבאיות בכמה מוקדים בטהרן ובערים נוספות במדינה. התקיפות נמשכו כארבע שעות.
• ב-02:30 הודיע דובר צה"ל רשמית: "תוקפים באופן מדויק מטרות צבאיות באיראן".
• כשעה לאחר תחילת המתקפה התכנסו נתניהו וגלנט בבור בקריה.
• סמוך ל-04:30 - דיווחים על גל תקיפות שני.
• ב-05:48 אישרו גורמים ישראלים כי התקיפה הסתיימה.
• ב-06:30 הבהיר בכיר בבית הלבן כי ארה"ב ערוכה להגן על ישראל במקרה של תקיפת תגמול איראנית.

שרידי טיל שאותרו בעיראק אחרי המתקפה באיראן
שרידי טיל שאותרו בעיראק אחרי המתקפה באיראן

הבוקר, שעות אחרי סיום מבצע "ימי תשובה", ועל רקע החשש מפעולת תגמול, הודיעה איראן לישראל דרך צד שלישי שלא תגיב על המתקפה הלילית של חיל האוויר הישראלי נגד מטרות צבאיות בשטחה - כך דווח ברשת "סקיי" בערבית. מנגד, סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה מוקדם יותר כי "איראן שומרת לעצמה את הזכות להגיב לכל תוקפנות". משרד החוץ האיראני: "לטהרן יש את הזכות והחובה להגן על עצמה". בכיר בממשל האמריקני: "נגן על ישראל אם איראן תחליט לתקוף". דיווח ב"אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה: "משמרות המהפכה יפרסמו היום הודעה בנוגע להתפתחויות בשטח".

אחד האזורים שהותקף על-ידי ישראל באיראן
אחד האזורים שהותקף על-ידי ישראל באיראן | צילום: רויטרס
תקיפה ישראלית באיראן
תקיפה ישראלית באיראן

במקביל, ב"א-שרק אל-אווסט" דווח כי עיראק העבירה מסר אמריקני לטהרן לפני התקיפה הישראלית, שהועבר דרך בכירים בשגרירות ארה"ב בבגדד - וכלל מידע על הקווים האדומים של ישראל בתגובה.

לפי "א-שרק אל-אווסט", המסר שנקלט בטהרן הוא שוושינגטון התאמצה כדי לצמצם את התגובה הישראלית, כך שלא תאפשר התפרצות של עימות גדול יותר באזור - ולכן בהתאם לכך היא לא תאפשר לאיראנים להסלים. עוד נאמר במסר כי ארה"ב העבירה מסר לאיראן שלפיו אל לה להיכנס לסבב מהלומות עם ישראל.

חרף הכחשת היקף התקיפה הישראלית - שלפי גורמים בישראל ל"ניו יורק טיימס" עומדת על כ-20 מטרות צבאיות - באיראן לא הכחישו את יעדי התקיפה, ומערך ההגנה האווירית של הרפובליקה האיסלאמית הודיע: "ישראל תקפה חלק מהמרכזים הצבאיים במחוזות טהרן, קוזסטאן ואילאם. נגרמו נזקים לכמה מקומות, וממדי האירוע נמצאים בבדיקה". משרד הנפט האיראני מסר בהודעה כי "מתקני הנפט לא ניזוקו בהתקפה והם פועלים כרגיל".

בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות המתעד חלק מנזקי התקיפה באתר מסוים בעיירה שמס עבאד סמוך לבירה טהרן, ניתן לראות שנגרם נזק כבד לאחד המבנים במקום. האופוזיציה האיראנית טוענת כי "מדובר במפעל לייצור חלקי כטב"מים", וכי "שלושה מעובדי המפעל נהרגו בתקיפה".

במקביל, מקור המעורה בפרטים שצוטט בסוכנות הידיעות "תסנים" ניסה למזער את ממדי המתקפה, וטען כי "התקיפות הישראליות בוצעו מחוץ לגבולות איראן - וגרמו לנזקים מינימליים". צבא איראן הודיע כי שניים מחייליו נהרגו במהלך התקיפות הישראליות. כמו כן, ירדן הכחישה כל חלק במתקפה הישראלית, ולפי מקור בצבא המלכותי במדינה, "אף אחד מהצדדים לא הורשה להשתמש במרחב האווירי של ירדן". לפי מקור שצוטט ברשת "סקיי ניוז" בערבית, רוסיה סיפקה פרטים מודיעיניים לאיראן כמה שעות לפני שהחלה התקיפה הישראלית.

בתוך כך, בוושינגטון פוסט דווח מפי מקור שתודרך על תוכניותיה של ישראל כי "ישראל תכננה את המתקפה הלילה באיראן מתוך כוונה לצמצם את מספר הנפגעים - ומצד שני כדי לשמור את תוצאותיה, ברמה שתאפשר לאיראן להכחיש את הנזק ולהכיל את המצב". לפי אותו גורם, "המתקפה הישראלית באיראן הלילה הייתה גרסה בקנה מידה גדול יותר של התגובה הישראלית על מתקפת הכטב"מים והטילים של משטר האייתוללות באפריל. אז, כזכור, ישראל תקפה במרכז איראן כשגורמים איראניים טענו שלא גרמה לנזק".

במסגרת המבצע, עשרות מטוסי קרב תקפו במספר גלים מערכי טילי קרקע-אוויר וטילי קרקע-קרקע במספר מוקדים באיראן, במרחק של כ-1,600 קילומטרים משטר ישראל. זאת כאמור בתגובה למתקפת הטילים הבליסטיים של משטר האייתוללות נגד ישראל באוקטובר.

במבצע השתתפו גם מטוסי תדלוק ומודיעין, בכוננות לחילוץ מיידי ככל שהיה חשש שיתעורר הצורך. מספר שעות לאחר השלמת התגובה הישראלית, מטוסי חיל האוויר נחתו בישראל. הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, פיקד על המבצע מבור חיל האוויר בקריה עם מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, ובבור הפיקוד של אגף המבצעים עקבו אחר התקיפה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, סגן הרמטכ"ל, ראש אגף המבצעים, מנכ"ל משרד הביטחון ובכירים נוספים במערכת הביטחון.