50 שנה לטבח במינכן: הרצוג ישתתף בטקס הזיכרון בגרמניה

פרנק ואלטר שטיינמאייר, נשיא גרמניה, נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו ייצאו בשבוע הבא לביקור ממלכתי וישתתפו בטקס לטבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן - לצד משפחות החללים

יצחק (בוז'י) הרצוג ורעייתו מיכל בנמל התעופה
יצחק (בוז'י) הרצוג ורעייתו מיכל בנמל התעופה | צילום: חיים צח, לע"מ

בהזמנת נשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר, ייצאו בשבוע הבא נשיא המדינה יצחק הרצוג לביקור ממלכתי וישתתפו בטקס לציון 50 שנה לטבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן - לצד משפחות החללים. הביקור ייערך ב-4-6 בספטמבר, והרצוג יפגש עם נשיא גרמניה והקנצלר אולף שולץ, כמו גם עם בכירים נוספים. הוא יישא דברים בפני בית הנבחרים הגרמני, ויבקר במחנה הריכוז ברגן בלזן.

בפתח הביקור, יתקבלו הנשיא הרצוג ורעייתו על ידי נשיא גרמניה ורעייתו בטקס קבלת פנים ממלכתי, על ידי משמר כבוד בארמון הנשיאות "שלוס בלוו" שבברלין. לאחר פגישה מדינית ומורחבת בהשתתפות המשלחות, יהיו הנשיא ורעייתו אורחי הכבוד של נשיא גרמניה ורעייתו, בארוחת ערב ממלכתית שתיערך לכבודם בארמון, במעמד הצמרת הפוליטית והמדינית של גרמניה.

קנצלר גרמניה אולף שולץ
קנצלר גרמניה אולף שולץ | צילום: רויטרס

למחרת, יערוך הנשיא פגישת עבודה עם קנצלר גרמניה, ולאחריה יפגש עם ראש עיריית ברלין פרנציסקה גיפי. משם, ימריאו שני הנשיאים ורעיותיהם למינכן כדי להשתתף בטקס הזיכרון הממלכתי. הטקס יתקיים בנוכחות קהל רב ונציגי הוועד האולימפי וראשי גרמניה, מדינת בוואריה והעיר מינכן, שם ישאו נאומים מרכזיים.

למחרת יישא נשיא המדינה נאום היסטורי בפני מליאת הבונדסטאג, בית הנבחרים הפדרלי של גרמניה ויערוך פגישה עם נשיאת בית הנבחרים, בארבל באס. בהמשך יניחו הנשיא ורעייתו זר לצד נשיא גרמניה ורעייתו באנדרטה לזכר היהודים שנספו בשואה בלב ברלין.

את ביקורו יחתום נשיא המדינה יחד עם נשיא גרמניה באתר הזיכרון, שם יישאו השניים הצהרות משותפות, ויפגשו עם שורדי שואה ועם נוער גרמני ויהודי מהאזור. אביו של הנשיא, הנשיא השישי של מדינת ישראל חיים הרצוג, היה ממשחררי מחנה הריכוז ברגן בלזן כקצין בצבא הבריטי, ונשא שם נאום מרגש בביקור הממלכתי הראשון של נשיא מדינת ישראל על אדמת גרמניה ב-1987. את הנשיא ילווה במהלך ביקורו בגרמניה שגריר ישראל בגרמניה, רון פרושאור, שנכנס לתפקידו בחודש שעבר.

אחרי שהגיעו להסכמות עם גרמניה: משפחות חללי מינכן יגיעו לטקס

בתוך כך, אתמול הודיעה דוברת משפחות חללי י"א מינכן אנקי שפיצר (אלמנתו של אנדרי שפיצר), כי המשפחות הגיעו להסכמות עם ממשלת גרמניה על סך הפיצויים שיוענקו להן. כמו כן, שפיצר הודיעה כי המשפחות יגיעו לטקס ההנצחה שייערך לזכרם ביום שני הקרוב בגרמניה. לפי דיווחים בתקשורת הגרמנית, הממשלה הפדרלית הציעה לקרובי המשפחות פיצוי בסך 28 מיליון יורו, לאחר שבעבר, המשפחות סירבו להצעות של ממשלת גרמניה ותיארו את הצעותיה כ"מאכזבות" ו"מעליבות". הן אף הכריזו על ביטול השתתפותן בטקס שיתקיים ביום שני הקרוב בגרמניה במלוא 50 שנה לפיגוע.

בהקשר זה, בחודשים האחרונים פעל נשיא המדינה יצחק הרצוג, לצד הוועד האולימפי הישראלי, נציגי משפחות חללי מינכן, והשגרירות הישראלית, למול גורמי ממשל שונים בגרמניה, שבראשם נשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר והשגרירות הגרמנית, לקידום מהלך לפיצוי המשפחות השכולות של הטבח במינכן, על מנת להביא את הפרשה הכאובה לכדי ריפוי ועשיית צדק עם המשפחות השכולות.

נשיא המדינה שמר על קשר רציף עם נציגות המשפחות השכולות והועד האולימפי הישראלי, תוך ששוחח באופן שוטף עם מקבילו הגרמני עמו דן בנוגע לחשיבות מתן הפיצויים ולקיחת האחריות מצד גרמניה.

במקביל, נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום עם נשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר, והשניים בירכו על החלטת המשפחות להגיע לטקס: "אנו מברכים על כך שלפני יום השנה ה-50 לציון טבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן הושגה הסכמה לחקירה היסטורית, לקיחת אחריות ולפיצוי הולם עבור משפחות החללים. אנו מברכים על תוצאות הדיונים. ההסכם לא יוכל לרפא את הפצעים, אבל הוא כולל קבלת אחריות מצד גרמניה והכרה מצידה בסבל הנורא של הקורבנות ויקיריהם, שאותם ננציח בשבוע הבא".

נשיא המדינה יצחק הרצוג הודה לואלטר שטיינמאייר "על הנהגתו ומחויבותו חסרת הפשרות למהלך של צדק, אנושיות ואחריות". לדבריו, "זו לא הפעם הראשונה בה הנשיא שטיינמאייר מוכיח כי הוא ידיד קרוב של ישראל, וכי לפועלו יש תרומה כבירה למערכת היחסים החמה בין ישראל וגרמניה. אני מבקש להביע את הערכתי לצעד החשוב של ממשלת גרמניה בהנהגת הקנצלר שולץ, צעד אשר בליבתו ניצבים לקיחת אחריות ותיקון העוול ההיסטורי שנעשה למשפחות חללי אולימפיאדת מינכן".

הרצוג הוסיף: "תודתי גם לשר התרבות והספורט חילי טרופר וליועצת הנשיא לקשרי חוץ שירלי הלר, אשר יחד עם הצוותים עמלו לילות כימים למציאת פתרון. תודתי לצוותים שפעלו כחלק מהמהלך, ובראשם הוועד האולימפי בישראל בראשות יעל ארד, יועציו של נשיא גרמניה, שגרירות גרמניה בישראל ושגרירות ישראל בגרמניה. אני מאמין שבחלוף 50 שנה מהאסון, הגיעה העת למציאת מזור למשפחות האבלות, ולהנחלת לקחי הטרגדיה ובהם חשיבות המאבק בטרור – לדורות הבאים".

מצידו, נשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר אמר: "מחשבותיי עם המשפחות השכולות. אני אסיר תודה וחש הקלה שנמצא פתרון אשר פותח את הדלת לטקס הנצחה משותף לזכר החללים. אני מודה לידידי ועמיתי הנשיא יצחק הרצוג על האמון שלו, על מעורבותו ועל כך ששמר נתיב הדו שיח בין הצדדים פתוח".

יו"ר הוועד האולימפי יעל ארד בירכה גם היא על החלטת ממשלת גרמניה להעלות הפיצויים: "50 שנים חיכו המשפחות שהצדק ייעשה כדי להקל על מעגל הכאב הנורא שהחל ברצח הספורטאים במשחקים האולימפיים במינכן. תחושות האובדן חקוקות אצל המשפחות ובציבור הישראלי ונותרו כפצע פתוח מדמם. סופסוף נפל דבר והממשלה הגרמנית לוקחת אחריות באמירה ברורה כלפי העולם כולו".

ארד הוסיפה: "המהלכים והמעשים של השבועות האחרונים הביאו לכך שאנו יכולים להישיר מבט אל המשפחות שתדענה שהמדינה וכל העם בישראל איתם והגב שניתן להן עמוק ומשמעותי", ארד הוסיפה. "אני מברכת על ההסכם ועכשיו נוכל להגיע ביחד חזקים ומאחודים כשהלב עדיין כואב אבל הגב זקוף והראש מורם. המסר עבר ויעבור אל העולם כולו בידיעה שטבח כזה מהדהד ויש מחיר עליו גם 50 שנים אחרי".

גם בוועד האולימפי בירכו על ההחלטה: "ההסכמות מהוות לקיחת האחריות של הממשלה הגרמנית על הטבח הנורא תוך פתיחת ערוץ מידע שהוסתר שנים ובמתן פיצוי הולם למשפחות על האסון ועל הסבל הנורא". הוועד הודה למעורבים בפרשה ולנשיא המדינה הרצוג: "לטקס במינכן יגיעו במטוס ארקיע משפחות חברי המשלחת האולימפית למינכן 1972 שנרצחו. היציאה לטקס החשוב וההיסטורי התאפשרה הודות למאמצים אינסופיים משותפים של כל הגורמים המעורבים בפרשה ותמכו במאמצי המשפחות ובראשם נשיא המדינה יצחק הרצוג".

בטקס הרשמי צפוי להשתתף נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר, אישים בכירים ישראליים, שרים משתי הממשלות, שר הספורט חילי טרופר, ראשי הוועד האולימפי הבינלאומי בראשות תומאס באך, ראשי הוועד האולימפי הישראלי בראשות יעל ארד וגילי לוסטיג, משפחות הי"א, ניצולים ספורטאים, מדליסטים אולימפיים, שופטים ומאמנים בעבר ובהווה.

שלשום דיווח העיתון הגרמני "Suddeutsche Zeitung" כי במסגרת הסכם הפיצויים המתגבש בין ממשלת גרמניה ומשפחות הנספים של קורבנות הטבח באולימפיאדת מינכת בשנת 1972, ממשלת גרמניה צפויה לשלם למשפחות פיצויים בסך 30 מיליון אירו.

העיתון ציטט מקורות בממשלת גרמניה, לפיהם השיחות שהתקיימו בימים האחרונים בין עורכי הדין של המשפחות ונציגים מטעם ממשלת גרמניה, הצדדים הגיעו להסכמה כי יש להגיע ל"פתרון ידידותי", ובהתאם ממשלת גרמניה מוכנה להעלות את סכום הפיצויים. בעבר, ממשלת גרמניה הציעה להעניק פיצויים בסך שווי של 5.4 מיליון אירו. בתום, שיחת העדכון בין משפחות חללי מינכן לעורכי הדין הגרמנים, המשפחות התבקשו לחתום על הסכם סודיות לפני שיחשפו לסכום שמציעה ממשלת גרמניה, כאשר כל משפחה צפויה לקבל סכום בסביבות ה-3 מיליון אירו.

מאז אירע הפיגוע, ממשלת גרמניה וכן המשטרה המקומית סירבו להתנצל בפני המשפחות השכולות, כמו כן, הם סירבו להעניק למשפחות גישה מלאה לתיקי החקירה ולממצאיה. יצוין כי משפחות הנספים קיבלו בעבר דמי פיצויים בשנת 1972 ובשנת 2002, אך אלה היו מינוריים והוכרזו על ידי הצד הגרמני כ"סיוע הומניטרי" בכדי למנוע את הודאתם באשמה. לא ברור אם המשפחות יקבלו את ההצעה החדשה. מקורות ממשלתיים בגרמניה אומרים שהשיחות עשויות להסתיים עד סוף השבוע הקרוב.

באירוע הטרור שהתרחש ב-5 וב-6 בספטמבר בשנת 1972, אז נרצחו חברי המשלחת האולימפית על-ידי מחבלים פלסטינים מארגון "ספטמבר השחור". שניים מהם נרצחו בכפר האולימפי, במגורי המשלחת הישראלית, ואילו את התשעה האחרים החזיקו המחבלים כבני ערובה במשך כמעט יממה. הם נרצחו בניסיון החילוץ של המשטרה המקומית.