"שתי מדינות או אחת? מה שתרצו"

רה"מ נתניהו והנשיא טראמפ קיימו מסיבת עיתונאים. האחרון הצהיר: "ישראל תיאלץ להתגמש. על שני הצדדים להתפשר". נתניהו: "נחפש נתיבים חדשים לשלום"

בנימין נתניהו ודונאלד טראמפ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לבית הלבן לפגישתו הראשונה עם הנשיא הטרי דונלד טראמפ. "יש לי הכבוד לארח את חברי, רה"מ נתניהו בבית הלבן", אמר הנשיא טראמפ בפתח דבריו, בטרם התייחס למו"מ בין ישראל לפלסטינים והבהיר כי שני הצדדים יצטרכו לעשות פשרות. "אני מסתכל על פתרון שתי המדינות ועל מדינה אחת, אני אוהב מה ששני הצדדים יאהבו", אמר טראמפ.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

כשנשאל הנשיא טראמפ האם הוא מוכן לוותר על פתרון שתי המדינות והאם יסכים לסיפוח, ענה הנשיא כי הוא יאהב את הפתרון ששני הצדדים יאהבו. "חשבתי במשך תקופה שפתרון שתי מדינות יהיה קל יותר, אבל אם ישראל והפלסטינים יבחרו בפתרון אחר, אז אני שמח", אמר טראמפ. בנושא העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, ענה הנשיא כי "אני אשמח לראות את זה קורה. אנחנו בוחנים את זה היטב".

בני הזוג נתניהו התקבלו בבית הלבן
בני הזוג נתניהו התקבלו בבית הלבן | צילום: רויטרס
''נמצא אפיקים חדשים לשלום''
''נמצא אפיקים חדשים לשלום'' | צילום: רויטרס

עוד אמר הנשיא טראמפ כי ארה"ב וישראל הן שתי אומות שמקדשות את ערך כל חיי האדם, וזו עוד סיבה להתנגדותו לפעולות חד צדדיות ולא מוצדקות נגד ישראל באו"ם. "הממשל שלנו מחויב לעבוד עם ישראל ובנות הברית הנוספות שלנו באזור ליציבות, זה כולל עבודה למען הסכם שלום בין ישראל והפלסטינים", הבהיר טראמפ. "ארה"ב תעודד שלום, נעבוד על זה בנחישות, אבל הצדדים עצמם צריכים לנהל מו"מ ישיר וכמו בכל מו"מ מוצלח - שני הצדדים יצטרכו לעשות פשרות".

עוד הבהיר הנשיא טראמפ כי למרות הקושי, הישראלים יצטרכו להראות גמישות ולהראות שהם באמת רוצים להשיג עסקה. "הפלסטינים יצטרכו להפטר מחלק מהשנאה שהם לומדים מגיל צעיר. אפשר לדבר גם שם על גמישות, הם יצטרכו להכיר בישראל, אי אפשר להגיע לעסקה אם הם לא מוכנים להכיר במדינה נהדרת וחשובה.

"הברית בין המדינות רק תתחזק"
"הברית בין המדינות רק תתחזק" | צילום: רויטרס

בנאומו התייחס טראמפ גם לעסקת הגרעין עם אירן, שלדבריו היא אחת העסקאות הגרועות ביותר שראה. "האתגרים הביטחוניים שישראל חווה הם עצומים, כולל השאיפות הגרעיניות של אירן", הוסיף הנשיא האמריקני. "הממשל שלי כבר הטיל סנקציות חדשות על אירן, ואמשיך לפעול כדי שאירן לא תוכל לעולם לפתח נשק גרעיני. הסיוע לישראל כיום נמצא בשיא, כדי לוודא שהיא תוכל להגן על עצמה מפני איומים, שלמרבה הצער הם רבים".

"נמצא אפיקים חדשים לשלום"

עם תום נאומו של הנשיא טראמפ, נשא דברים גם רה"מ נתניהו, ואמר כי הוא מעריך עמוקות את החברות של טראמפ. "לישראל אין בת ברית טובה יותר מארה"ב, ואני רוצה להבטיח לך שלארה"ב אין בת ברית טובה יותר מישראל", אמר נתניהו. "הברית בינינו חזקה להפליא, אבל תחת הנהגתך אני בטוח שהיא תתחזק אף יותר. אני בהחלט מברך את קריאתך להבטיח שישראל תזכה ליחס הוגן בפורומים בינלאומיים, והחרמות צריכות לזכות לגינוי והתנגדות על ידי הערכים האמריקניים".

הודו גם לרעייותיהם
הודו גם לרעייותיהם | צילום: רויטרס

"במלחמה באסלם הקיצוני, אנחנו יכולים לנצל הזדמנות היסטורית", הוסיף נתניהו. "לראשונה בחיי ובחיי מדינתי, מדינות ערב באזור לא רואות ישראל אויב, אלא כבת ברית. אני מאמין שתחת הנהגתך, השינוי הזה באזור יוצר הזדמנות חסרת תקדים לחזק ביטחון ולקדם שלום. בוא ננצל את הרגע יחד, בוא נבנה את הביטחון, בוא נמצא אפיקים חדשים לשלום".

גם רה"מ נתניהו נשאל על חזרה מרעיון שתי המדינות, והבהיר כי ישנם שני תנאים לשלום אותם הזכיר לפני שנים והם לא השתנו. "תנאי ראשון הוא הכרה פלסטינית במדינה היהודית והפסקת הקריאה להשמדת ישראל", אמר נתניהו. "שנית, ישראל צריכה לשמור על שליטה ביטחונית בגדה. למרבה הצער, הפלסטינים דוחים את שני התנאים הללו. הם ממשיכים לקרוא להשמדת ישראל בבתיה"ס, במסגדים, בספרי הלימוד. הם אפילו מכחישים את הקשר ההיסטורי שלנו למולדת שלנו. הם לא מכחישים רק את העבר, הם מרעילים את ההווה".

"נעצור את הגזענות בארה"ב"

בנושא הקפאת הבנייה בהתנחלויות, אמר נתניהו כי נושא ההתנחלויות הוא לא לב הסכסוך ולא מה שמניע אותו. "זו סוגיה שצריך לפתור, ונדבר על זה, אבל למה אבו מאזן מתכוון בשתי מדינות? מדינה שלא מכירה בשניה? מדינה שפתוחה לאפשרות של מתקפה כלפי ישראל? אמרתי מה התנאים שעבורי נחוצים לשלום: הכרה, ושליטה ישראלית כדי לוודא את ביטחונה. אחרת אנחנו חולמים. זה לא השתנה מאז נאום בר אילן", אמר נתניהו.

''ההתנחלויות הן לא לב הסכסוך''
''ההתנחלויות הן לא לב הסכסוך'' | צילום: רויטרס

בסוף הדברים נשאל הנשיא טראמפ עם על האירועים האנטישמים שהתרחשו בארצו מאז נבחר לתפקיד, ואמר כי ממשלו יפסיק את הפשיעה בארה"ב. "נעשה כל שבכוחנו כדי לעצור את הגזענות ועוד הרבה דברים רעים שקורים פה כבר תקופה ארוכה", אמר הנשיא האמריקני. "אחת הסיבות שזכיתי היא שיש לנו אומה מאוד מפולגת, אני מקווה שאצליח לעשות משהו לגבי זה. יש לי הרבה חברים יהודים, יש לי בת יהודיה, חתן, 3 נכדים יפיפיים - אתם תראו ארה"ב שונה מאוד ב-4-8 השנים הבאות".

[brightcove_iframe video_id='20bibi_trump_vtr2_n20170215_v1' autoplay='0' credit='' kid='' duration='0'']