משרד החוץ בקטר: "ספק אם ישראל וחמאס רוצות עסקה"

הפסימיות בקטר לגבי גיבוש עסקת חטופים בין ישראל לחמאס נמשכת, ודובר משרד החוץ אמר לעיתונאים כי יש צורך ב"הערכה מחדש של מאמצי התיווך". בנוסף, הדובר הביע את מורת רוחו על הביקורת שמעבירים שרים בישראל על התיווך הקטרי, ואמר: "לא נקבל שהימין או השמאל ישתמשו בנו כקלף בבחירות"

זמן צפייה: 01:37

ברקע הקשיים במשא ומתן לעסקת חטופים, דובר משרד החוץ של קטר, אג'ד אל-אנסארי, הביע היום (שלישי) את מורת רוחו בנוגע למגעים, ובתדרוך לעיתונאים אמר כי "אנו בספק שישראל וחמאס רציניות ורוצות להגיע לעסקה. שני הצדדים אינם מגלים רגישות או גמישות".

אל-אנסארי אמר: "אנו זקוקים להערכה מחדש של מאמצי התיווך, וכמו שראש הממשלה אמר, כל האפשרויות פתוחות. קטר מחוייבת למאמציה בעניין, והשאלה החשובה היא האם נוכל להגיע לתוצאה באמצעות התיווך הנוכחי - או שלא. קטר מעוניינת שהתיווך יצליח. זה לא סוד שמספר בכירים ישראלים, כולל שרים בממשלת נתניהו, הצהירות הצהרות בנוגע לתיווך הקטרי, והם יודעים מהו אופיו ומהם פרטי התיווך. לכן, הם משקרים בנוגע לתיווך שלנו בגלל מיקום במפה הפוליטית בישראל". עוד אמר כי "לא נקבל שהימין או השמאל ישתמשו בקטר כקלף בבחירות".

ראש ממשלת קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
ראש ממשלת קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני | צילום: רויטרס

עוד התייחס דובר משרד החוץ לתמרון אפשרי של צה"ל ברפיח, ואמר כי "עלינו לפעול למען מניעת מתקפה שכזו". לדבריו, "אי אפשר לקבוע כעת איך תראה התגובה שלנו לאחר מתקפה שכזו, אבל אין ספק שתקיפה תשפיע באופן שלילי על כל מאמץ למנוע הסלמה, במיוחד לאור האסון ההומניטרי בעזה".

ברקע דיווחים על כך שטורקיה פועלת גם היא כמתווכת מול חמאס, אמר: "אין לנו מידע לגבי תיווך שכזה, אך אין ספק כי טורקיה אחת מהתומכות בתיווך שמובילות קטר ומצרים". אל-אנסארי הוסיף כי "הנהגת חמאס נמצאת בדוחה, והיא יכולה בכל רגע לעזוב או לחזור לכאן. אין עליה אף הגבלות לגבי יציאה או חזרה לדוחה במסגרת מאמצי התיווך".

מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה
מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

נזכיר כי בכירי ארגון הטרור שוקלים לעזוב את מדינת המפרץ, כך על-פי דיווח שפורסם ביום שבת ב"וול סטריט ג'ורנל". גורם ערבי שמעורב בשיחות המו"מ מסר לעיתון: "חוסר האמון בין חמאס למתווכות גדל", והוסיף: "המגעים לעסקה תקועים ולא צפויים להתחדש בקרוב". עוד דווח כי בקטר איימו על בכירי חמאס כי אם יסרבו לעסקת חטופים - יגורשו מדוחה, בה הם מתגוררים מאז 2012.

גורמים ערבים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי בימים האחרונים, בחמאס פנו למנהיגים של לפחות שתי מדינות במזרח התיכון, בניסיון לברר אם יסכימו לארח את ראשי הארגון. אחת המדינות, על פי הדיווח, היא עומאן. גורמים רשמיים במדינה לא מסרו תגובה. לפי הדיווח, אם בכירי חמאס יעזבו את מקום מושבם בקטר - ישראל וארה"ב יתקשו לתקשר עם ארגון הטרור, והמהלך עלול להוביל להפסקה מוחלטת של המגעים לעסקת חטופים.