בכירים במערכת הביטחון נגד העשרת אורניום בסעודיה: "דרישה מורכבת"

לאחר שראש האופוזיציה טען כי העשרת אורניום על אדמת סעודיה עלולה לפגוע בביטחון המדינה, בכירים במערכת הביטחון מאמצים את עמדתו של לפיד וטוענים כי מדובר בדרישה בעייתית. אם העמדה לא תשתנה - יהיה קושי להגיע לאישור ההסכם בסנאט

זמן צפייה: 03:24

לאחר ההתנגדות של ראש האופוזיציה יאיר לפיד להסכם עם סעודיה כל עוד הוא יכלול פיתוח גרעין אזרחי, בליכוד אמנם תקפו את לפיד, אך בכירים ישראלים מודים כי העשרת האורניום היא דרישה "מאוד מורכבת" מצד הסעודים.

לאחר פרסום דברי לפיד לחברי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, לפיהם הוא מתנגד להעשרת אורניום בסעודיה מחשש לפגיעה בביטחון ישראל, הגיעה תגובת הליכוד שאומרת כי "מוטב שלפיד שהעביר מאגרי גז לחיזבאללה שלא יטיף לראש הממשלה נתניהו שימשיך לשמור על כל אינטרס ישראלי במסגרת כל הסכם שלום". אמירתו של לפיד, גורם ישראלי רשמי, עלולה למנוע מהסכם אפשרי לעבור את אישור הסנאט מתוך חשש לביטחונה של מדינת ישראל.

לאמירתו של לפיד כאמור השפעה גבוהה, וחלק מגורמי הביטחון שכיהנו בתפקידים בכירים בעבר וגם עד לא מזמן - מאמצים גם הם את עמדתו של ראש האופוזיציה. גורם מדיני משיב לטענותיו של לפיד ואומר: "מצד אחד אין ללפיד מושג, הוא לא באמת יודע מה קורה", אך בנוסף מודה: "הדרישה הסעודית להעשרת אורניום זו דרישה מורכבת. אנחנו מנסים למצוא פתרונות ולהתמודד עם הדרישה הזו".

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ברקע דבריו של לפיד ותגובתו של ראש הממשלה, גורמים המעורבים בנושא מצננים את ההתלהבות, ואומרים כי יש שיחות, והן יימשכו בימים ובשבועות הקרובים, אך מוסיפים כי בישראל לא מכירים עדיין איזושהי פריצת דרך דרמטית.

בכדי להעביר הסכם עם סעודיה צריך רוב של 66 חברי סנאט מתוך 100. במצב הנתון כרגע, עצם העלאת הנושא הסעודי בקונגרס גורמת למספיק מתנגדים שלא מאפשרים להגיע אל הרוב הנחוץ. עם זאת, ברגע שמדברים על ישראל אז מספר התומכים הפוטנציאליים עולה אל בין 70 ל-80.  הטענה כי ההסכם פוגע בביטחון המדינה שוב מוריד את מספר התומכים אל מתחת לרף הדרוש, כך שאם לפיד וצה"ל ימשיכו להחזיק בהתנגדות להעשרת אורניום על אדמת ערב הסעודית - הדבר יגרום לקשיים לגבי המשך הדרך.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

כאמור, הדיווחים על הסכם מתגבש עם סעודיה כבר הציפו מחלוקת ראשונה בישראל, ואמש פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי לפיד כבר החל לפעול נגד ההסכם, והוא עושה את זה בזירה שמוכרת היטב לראש הממשלה בנימין נתניהו - הקונגרס האמריקני.

על פי פרטי ההסכם שפורסמו בארצות הברית, סעודיה דורשת לפתח גרעין אזרחי - מה שמדאיג מאוד את מערכת הביטחון. לפיד, אשר שמר עד כה על שתיקה בקשר למגעים, נפגש הבוקר עם משלחת של חברי קונגרס דמוקרטים שנמצאת בישראל, ואמר להם: "אני אתנגד לכל הסכם הכולל העשרת אורניום בסעודיה. ההסכם כפי שהוא כרגע מסכן את ביטחון ישראל והאזור. אסור לתת לסעודיה את כל מעגל העשרת האורניום".