בלינקן: "דיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן נשק גרעיני"

בנאום שנשא בוועידת AIPAC אמר מזכיר המדינה האמריקני כי "איראן היא האיום הגדול ביותר על ישראל, והמשטר מאיים בעקביות למחוק אותה מהמפה. אם היא תדחה את הדרך הדיפלומטית - הנשיא כבר הבהיר שכל האפשרויות פתוחות". עוד הוסיף, כי "פתרון שתי המדינות, המבוסס על קווי 67', עודנו הפתרון הטוב ביותר להשגת מטרתנו - ישראלים ופלסטינים החיים ביחד בשלום ובביטחון"

זמן צפייה: 02:03

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נשא הערב (שני) דברים בוועידת AIPAC (השדולה האמריקנית הפרו-ישראלית), והתייחס לאיום האיראני. לדבריו, "איראן היא האיום הגדול ביותר על ישראל - אך הדיפלומטיה נותרה הדרך הטובה ביותר למנוע ממנה נשק גרעיני".

לדברי בלינקן, "המשטר האיראני מאיים בעקביות למחוק את ישראל מהמפה וממשיך לספק נשק לטרוריסטים כמו חמאס וחיזבאללה, שמתנגדים לזכות הקיום של מדינת ישראל". עוד ציין בלינקן: "אם איראן תדחה את הדרך הדיפלומטית, הנשיא ביידן חזר והבהיר - כל האפשרויות פתוחות".

לשיטתו, "הן הדמוקרטים והן הרפובליקנים תומכים בדיפלומטיה, לחץ כלכלי והרתעה - הכוללת חיזוק היכולות הצבאיות של ישראל - מה שמציב אותנו בעמדה הטובה ביותר להתייחס לאיום האיראני, כמו גם האתגרים הנוספים שמציב המשטר".

Whatsapp Image 2022 10 25 At 2
הנשיא יצחק הרצוג ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן

בדבריו התייחס גם לסוגיית נרמול היחסים בין ישראל וסעודיה, ואמר כי זהו אינטרס אמריקני: "אנחנו מאמינים שנוכל לקדם זאת ואפעל לכך בביקור שאני יוצא אליו היום". עם זאת, הוא אמר כי המהלך - אם ייצא לפועל - לא יקרה על חשבון החתירה לפתרון שתי המדינות". נוסיף, כי דברים אלו נאמרו שעות לפני שבלינקן עתיד להיפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בריאד.

עוד ציין בלינקן כי "ארה"ב מקדמת את בטחון ישראל ואת ביטחונה בדרך נוספת, של העמקת היחסים עם מדינות האזור, על מנת לקדם את מטרתנו - שיתוף פעולה אזורי וצמצום המתיחות. קידום שיתוף הפעולה של ישראל באזור תורם ליציבות, לביטחון ולשגשוג אזורי, כמו גם לביטחונה. כבר השגנו התקדמות משמעותית בהעמקת והרחבת הסכמי אברהם".

בנוסף, בלינקן מתייחס להסכם עם לבנון של ממשלת לפיד: "ישראל ולבנון חתמו על הסכם היסטורי לקביעת הגבול הימי שלהן. ההסכם הנמיך את הסיכויים לעימות, וסלל את הדרך לביטחון באזור".

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

כמו כן, בלינקן מתייחס לפתרון "שתי מדינות לשני עמים" כאולטימטיבי, ואומר כי "חיזוק היחסים של ישראל עם שותפותיה יכול וצריך לקדם את רווחתם של הפלסטינים, וכן את פתרון שתי המדינות. פתרון שתי המדינות, המבוסס על קווי 67' עם חילופי שטחים מוסכמים, עודנו הפתרון הטוב ביותר להשגת מטרתנו, שהיא ישראלים ופלסטינים החיים אלה לצד אלה, בשלום, בביטחון שווה, בחופש ובכבוד".

בלינקן ביקש בנאומו "להמשיך ולדחות צעדים משני הצדדים, אשר חותרים תחת פתרון שתי המדינות. זה כולל מעשי טרור, תשלומים למחבלים היושבים בכלא, ואלימות כלפי אזרחים. האלימות חייבת להיפסק, והעבריינים חייבם לעמוד לדין. מעשי הטרור האחרונים, הכוללים ירי של כ-1000 רקטות לעבר ישראל, מייצגים את האיום היום-יומי שישראל ניצבת בפניו. האירוע האחרון בגבול מצרים, שגרם למותם של שלושה חיילים ישראלים, מהווה תזכורת טראגית לאיום על ישראל".

שיגורי רקטות מעזה לישראל
שיגורי רקטות מעזה לישראל | צילום: רויטרס

בנוסף, מזכיר המדינה התייחס להרחבת ההתנחלויות, וטען כי זו "מהווה מכשול נוסף בדרך לפתרון שאנו רוצים לקדם. בנוסף, כל ניסיון להגביר את המתיחות בגדה המערבית, הפרת הסטטוס-קוו באתרים הקדושים ופינוי משפחות מבתיהן בהם גרו במשך דורות, פוגעים בסיכויים של פתרון שתי המדינות".

בלינקן מתייחס למהפיכה המשפטית: "נמשיך לעבוד עם הממשלה הישראלית על מנת לקדם את הערכים המשותפים לנו. נמשיך להביע את תמיכתנו לעקרונות דמוקרטיים בסיסיים, כולל הפרדת רשויות, איזונים ובלמים, ושוויון בפני החוק לכל אזרחי ישראל. אנחנו נדבר בכנות ובכבוד לחברינו הישראלים, כפי שאנו צריכים, ופי שתמיד עשינו. אנחנו נברך על כל מאמץ למציאת פתרון מוסכם".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

נזכיר, כי בלינקן תכנן לבקר בישראל השבוע - אך בחמישי שעבר הוא הודיע למשרד החוץ על ביטול ביקורו, זאת ברקע היחסים המתוחים מול ארצות הברית והעובדה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא קיבל הזמנה לבית הלבן. לא הייתה הודעה רשמית מצד ארה"ב,  אך גורם מדיני בכיר אמר לחדשות 13: "ייתכן שמדובר בביטול טכני, אבל אי אפשר להתעלם מהעיתוי. הגעה של בלינקן בעת הזה הייתה איתות מרגיע מצידה של ארצות הברית".

לאחר הוועידה, התקיימה ישיבת עיתונאים בה דיבר יו"ר ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) רפאל גרוסי, שנשאל על המתקפה של נתניהו על הסוכנות: "אנחנו רגילים לזה, יום אחד זה מצד אחד, יום אחר זה מהצד השני, זה חלק מהעבודה שלנו. העבודה שלנו היא ניטרלית, אובייקטיבית, טכנית, ותמיד נגיד את הדברים כמו שהם. ההשלכות של מה שמשתמע (מחקירות הסוכנות) הן לא מעניינינו, ואני לא אגיב על דעותיהם של פוליטיקאים".