בלינקן: "נתניהו הכיר בהצעה החדשה - ועכשיו התור של חמאס"

מזכיר המדינה האמריקני התייחס להמתנה לתקיפת הציר האיראני, ופנה למדינות האזור: "אל תעשו צעדים שיכולים להסלים את המצב ולפתוח במלחמה אזורית". על מאמצי המו"מ אמר בלינקן כי בפגישתו עם ראש הממשלה, נתניהו הכיר בהצעה האמריקנית שהוצגה בפסגה בקטר: "הצעד החשוב הבא הוא הסכמת חמאס, ואחר כך הסכם על דרך יישום המתווה"

זמן צפייה: 10:50

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נשא הערב (שני) הצהרה, בה התייחס להמתנה לתקיפה הצפויה של הציר האיראני - ומאמצי המשא ומתן לעסקה. "הנשיא ביידן ביקש ממני להגיע לכאן משתי סיבות. הראשונה היא ביטחון ארצות הברית וישראל, בעיקר אחרי התקיפה הישירה של איראן על ישראל באפריל. לכן קידמנו עוד כוחות לקראת תקיפה נוספת של איראן, מהלך שנועד להרתיע את איראן ושנהיה מוכנים לכל תרחיש", אמר מזכיר המדינה.

"אנו פונים למדינות באזור - אל תעשו צעדים שיכולים להסלים את המצב ולפתוח במלחמה אזורית. זה משהו שאנחנו עובדים עליו מאז 7 באוקטובר", הוסיף בלינקן. "המטרה השנייה שלשמה אני כאן היא קידום הפסקת אש ושחרור החטופים. זאת הדרך היחידה והטובה ביותר להחזיר את החטופים הביתה ולהפסיק את המלחמה באופן שיממש את האינטרס הביטחוני הישראלי וסיום הפגיעה באזרחי רצועת עזה".

הפגה למען שחרור החטופים בתל אביב
הפגה למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

עוד אמר מזכיר המדינה על שיחות המו"מ כי "בשבוע שעבר הנשיא קידם הצעה יחד עם מצרים וקטר כדי לצמצם את הפערים בין הצדדים. בפגישה היום נתניהו הכיר בהצעה הזאת - ועכשיו התור של חמאס לקבל אותה. הצעד החשוב הבא הוא הסכמת חמאס, ואחר כך הסכם על איך מיישמים את המתווה".

"הצעת הגישור שראש הממשלה נתניהו קיבל, ושאנחנו מצפים שחמאס יקבל, היא ההצעה שהנשיא הציג במאי והתקבלה על-ידי מועצת הביטחון של האו"ם. ההצעה הזאת מחלוקת לשלבים, כשהשלב הראשון הוא עצירת המלחמה ושחרור חטופים ואסירים פלסטינים ואחר כך יימשך המו"מ. הצעת הגישור היא ניסיון לצמצם את הפערים שהיו על ההסכם ממאי. כעת נותר לראות כיצד מוודאים שהצדדים יישמו את ההסכם, בעיקר מהצד של חמאס", אמר בלינקן.

מזכיר המדינה האמריקני הדגיש בהצהרתו כי "נתניהו התחייב לשלוח את המשלחת הישראלית פעם נוספת לקטר או מצרים על מנת להמשיך את תהליך המשא ומתן". הוא הוסיף: "אנחנו מצפים לתגובה חיובית של חמאס באשר ליישום ההסכמות".

נתניהו ובלינקן
נתניהו ובלינקן | צילום: חיים צח, לע"מ

אחר הצהריים, בלינקן נועד במשך כשלוש שעות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בתום הפגישה, שארכה כשלוש שעות, נמסר מלשכת רה"מ כי היא "הייתה חיובית והתנהלה ברוח טובה. ראש הממשלה חזר על מחויבותה של ישראל להצעה האמריקנית העדכנית בעניין שחרור חטופינו - הלוקחת בחשבון את הצרכים הביטחוניים של ישראל, שעליהם הוא עומד בתוקף".

כמו כן, מזכיר המדינה האמריקני נפגש עם שר הביטחון יואב גלנט בלשכתו בקריה בת"א, ולאחר מכן ערכו פגישה מורחבת בה השתתף הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. מטעמו של גלנט נמסר כי בפגישתם, דנו השניים במתיחות הביטחונית במזרח התיכון ובמאמצים הנעשים להשבת החטופים ולפירוק החמאס.

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון ציין כי "מערכת הביטחון על כלל גופיה מחויבת להמשך הלחימה בעזה עד להשגת מטרות המלחמה - השבת החטופים ומיטוט החמאס", והדגיש בפני מזכיר המדינה האמריקני כי "כפי שישראל מובילה את הלחץ הצבאי על החמאס, על ארה"ב להוביל את הלחץ המדיני עד להגעה למתווה שיאפשר את השבתם החטופים".

עוד נמסר כי בראשית הפגישה הציג גלנט לבלינקן את תמונותיהם של 12 הילדים שנרצחו מפגיעת רקטה של חיזבאללה במג'דל שמס. שר הביטחון אמר למזכיר המדינה: "דמם של ישראלים אינו הפקר, מערכת הביטחון תגבה מחיר כבד על כל פגיעה באזרחי ישראל".

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

לפני כן נפגש בלינקן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ואמר: "זהו רגע מכריע, ייתכן שזו ההזדמנות האחרונה להגיע לעסקה לשחרור החטופים והפסקת אש בעזה". עוד אמר בלינקן: "אני פה להשיג עסקה. הגיע הזמן שכולם יגידו 'כן' ולא יחפשו תירוצים לומר 'לא'".

הרצוג אמר לבלינקן: "ב-24 השעות האחרונות היינו עדים למתקפות טרור מתמשכות על-ידי מחבלים פלסטינים. איבדנו את גדעון פרי, אב לשלושה ילדים בן 38. בעל, אוהב מוזיקה, שהלך לעבוד במפעל ואחד ממכריו לעבודה החליט לרצוח אותו - פשוט בגלל שהוא יהודי וישראלי. טרגדיה גדולה מאוד. אמש היינו עדים לפיצוץ משמעותי בתל אביב שנחקר כעת, וייתכן שמדובר במחבל מתאבד, והבוקר מתקפה בגבול לבנון. אנו מוקפים בטרור מארבע כנפות הארץ, ונלחמים בחזרה כעם חזק ונחוש, וזה גם מתבטא בגישת חמאס במשא ומתן לשחרור החטופים שלנו".

הרצוג ובלינקן
הרצוג ובלינקן | צילום: רויטרס

עוד אמר הרצוג: "בסופו של דבר, אנשים צריכים להבין שזה מתחיל בסירוב של חמאס להתקדם. אנחנו עדיין מאוד מקווים שנוכל להתקדם במשא ומתן שמנוהל על ידי המתווכות. ואני רוצה להודות לארצות הברית, מצרים וקטאר על מאמציהן למען מטרה אצילית זו. אין מטרה הומניטרית גדולה מזו ואין סיבה הומניטרית נעלה מלהחזיר את החטופים שלנו הביתה, כפי שהיה צריך לקרות מזמן. אנחנו רוצים לראות אותם חוזרים הביתה בהקדם האפשרי".