פסימיות בישראל: "הסיכויים לעסקה קלושים, מנופי הלחץ נגמרים"

ברקע פגישת ראש המוסד עם ראש ה-CIA וראש ממשלת קטר בפריז, בירושלים מעריכים כי הסיכויים לסגירת עסקת חטופים נותרו קטנים: "חמאס חש שהמלחמה עומדת להסתיים בלחץ בינלאומי - ולא ממהר לקיים עסקה". גורם בטחוני בכיר: "חייבים לפעול הפעם מהר - ולא לפספס הזדמנות נוספת"

זמן צפייה: 02:33

המגעים לעסקה נמשכים - אך עם פסימיות רבה: בישראל מעריכים כי הסיכויים לעסקה, שתכלול החזרת חטופים והפסקת אש, קטנים - על אף שהיום (שישי) ראש המוסד, דוד ברנע, נפגש עם ראש ה-CIA, וויליאם ברנס וראש ממשלת קטר, מוחמד בן עבד אאל ת'אני, בניסיון להחיות את המשא ומתן.

גורם ביטחוני בכיר הביע דאגה רבה, ואמר לחדשות 13: "אנחנו מתקרבים לנקודה שבה ייגמרו מנופי הלחץ על חמאס. ישראל פספסה המון תרחישים בהם היא יכולה ללחוץ על חמאס למען שיפור התנאים לעסקה - ולסכם על החזרת חטופים תחת מנופי לחץ".

ברקע החלטת בית הדין בהאג על הוצאת צו המורה לישראל לעצור פעולות שמייצרות תנאים לרצח עם במסגרת פעילות צה"ל ברפיח, הגורם הביטחוני הוסיף כי "חמאס מרגיש שהמלחמה עומדת להסתיים בלחץ בינלאומי - ולא ממהר לעסקה". כמו כן, מקורות פלסטיניים אמרו לחדשות 13 כי "בשל ההחלטה בהאג - חמאס אינו להוט לבצע עסקה כעת". לפיכך, הגורם הביטחוני טען כי בשל מאמצי ארצות הברית להחיות את המגעים לעסקה, "ישראל חייבת לפעול מהר, ולא לפספס הזדמנות אם נייצר כזו".

הפגנה למען שחרור החטופים בת"א
הפגנה למען שחרור החטופים בת"א | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מנגד, במצרים מאשימים את ישראל באי-קיום עסקה, וטענו כי "ישראל אינה בשלה לעסקה". גורמים במצרים הוסיפו: "יכולנו לדחוק את חמאס לקבל את המתווה האחרון שהוצע ולהגיע לעסקה - אך ישראל התמהמהה". גורם שעוסק בנושא החטופים הביע גם כן פסימיות, ואמר לחדשות 13: "אני נשאר בתפקידי לא עקב התקווה לשנות את דעת מקבלי ההחלטות, אלא משתי סיבות - לוודא שלא נהרוג חטופים ברפיח וכדי להשלים מבצעים, כגון מבצעי חילוץ הגופות".

במקביל, ארצות הברית הודיעה כי תשלח בשבוע הבא משלחת לקהיר, על מנת לקדם את המגעים לעסקת חטופים - וכדי לפתוח מחדש את מעבר רפיח להעברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. כמו כן, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי שוחח היום עם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, במהלכה השניים דנו במצב ברצועת עזה, ובה סוכם כי יוכנסו כמויות נוספות של סיוע הומניטרי ודלק דרך מעבר כרם שלום באופן זמני, עד אשר יגיעו למנגנון משפטי שיאפשר הפעלה מחדש של מעבר רפיח מהצד הפלסטיני".

הנשיא ביידן
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

כמו כן, בהודעה נמסר כי "ביידן הביע את הערכתו למאמצים ולתיווך של מצרים להגיע להפסקת אש והסכם רגיעה ברצועה - וכי הסכימו להגביר את המאמצים להצלחת המשא ומתן". אמש סוכם בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני על הרחבה נוספת של המנדט הישראלי, ברקע הדרישות מצד חמאס, בין היתר לשקט ארוך טווח.