המימון האירופי נחשף: פרטי המענקים שאושרו לארגוני שמאל

בלעדי: אחרי שרה"מ נתניהו נכנע ללחץ הבינלאומי והסיר את חוק העמותות מסדר היום, במהדורה המרכזית נחשפה רשימת מענקים מהחודשים האחרונים של האיחוד האירופי לארגוני שמאל - שבממשלה הנוכחית לא יאהבו לשמוע

זמן צפייה: 07:24

בלעדי: ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנע היום (ראשון) ללחץ הבינלאומי והסיר את חוק העמותות מסדר היום. הערב (ראשון) פורסמה לראשונה במהדורה המרכזית רשימת מענקים מהחודשים האחרונים של האיחוד האירופי לארגוני שמאל - שבממשלה הנוכחית לא יאהבו לשמוע.

בימים האחרונים דובר רבות על המעורבות הזרה בישראל, ועל איך הממשלה אמורה, אם בכלל, למגר את התופעה הזו, והערב חשפנו רשימה של תרומות חדשות, מהשנה הנוכחית, שאושרו באיחוד האירופי והועברו לארגוני חברה אזרחית, כולם ארגוני שמאל מובהק.

המענק הראשון נקרא "הגנה על זכויות אדם בעידן הדיגיטלי", והסכום שאושר עומד על 400 אלף אירו, לאגודה לזכויות האזרח ול"שוברים שתיקה". דברי ההסבר של הפרויקט, כפי שנכתבים במסמכים הרשמיים של האיחוד האירופי: "הפרויקט נועד להגן על זכויות היסוד והחירויות המופרות על ידי גורמי הממשל הישראלי בשימוש מעקב דיגיטלי". כלומר, האיחוד האירופי משלם לארגונים אזרחיים כדי שיעקוב אחר הפרות של מדינת ישראל.

המענק השני - נרמול זכויות אדם ודמוקרטיה, גם כן על סך 400 אלף אירו - לאגודה לזכויות האזרח בישראל. המענק הוא עבור מה שמכנה האיחוד האירופי: "מתוך רצון לשפר את התפיסות של הציבור בנוגע לזכויות אדם ודמוקרטיה בישראל".

מענק נוסף חדש מהחודשים האחרונים - העלאת מודעות לזכויות אדם על ידי התמודדות עם אלימות משטרתית נגד קבוצות מודרות בישראל - למעלה מ-230 אלף אירו לארגונים "זולת" שבראשו עומדת יו"ר מרצ לשעבר זהבה גלאון ו"הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל"

מענק נוסף אושר לשמירה על זכויות עובדים פלסטינים, ולשם כך מוקצים 400 אלף אירו. בין הארגונים שמיישמים את הפרויקט הזה נמצא גם המרכז לפיתוח יוזמות שלום, שהוא גם מקדם את רשת מסרבות - רשת שמסייעת לסרבני גיוס.

פסגת האיחוד האירופי בבריסל
פסגת האיחוד האירופי בבריסל, ארכיון | צילום: רויטרס

גם בצמרת המדינית, שם ממש לא אוהבים את המעורבות האירופית, חושבים שחוק העמותות כפי שהוא, אשר מבקש להטיל מיסוי גבוה על התרומו - הוא לא טוב ולא אפקטיבי. זה כמובן מצטרף ללחץ הבינלאומי שהופעל על נתניהו - והחוק הזה כרגע נקבר.

מטעם האיחוד האירופי נמסר: "האיחוד האירופי עומד איתן בהגנה על חופש הביטוי וחופש ההתאגדות. חופש הביטוי חל גם על מידע או רעיונות הפוגעים, מזעזעים או מטרידים את המדינה או כל מגזר באוכלוסייה. האיחוד האירופי ימשיך לעמוד על החוק הבינלאומי ולתמוך בארגוני חברה אזרחית המגינים על החוק הבינלאומי ומקדמים זכויות אדם וערכים דמוקרטים".