מ"מ שגריר ארה"ב לשר כהן: "יש פה תקלה וישראל צריכה לתקן אותה"

פרסום ראשון: אחרי שהשרה הלובית נמלטה לטורקיה מחשש לחייה, ממלאת מקום השגריר האמריקני בישראל קיימה פגישה עם שר החוץ כהן ומחתה על ההתנהלות הישראלית. כהן השיב כי ישראל לא תתבטא עוד פומבית בסוגיה

זמן צפייה: 10:34

פרסום ראשון: הפגישה של שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של לוב, ובעיקר ההודעה הפומבית עליה, הפכה היום (שני) לדרמה דיפלומטית גדולה שמכה גלים ברחבי המזרח התיכון - וגם בארצות הברית. אחרי שהשרה הלובית נמלטה לטורקיה מחשש לחייה, הערב פורסם במהדורה המרכזית כי ממלאת מקום שגריר ארה"ב בישראל קיימה פגישה עם שר החוץ אלי כהן.

הפגישה הזו עסקה כמובן גם בתקרית המדינית המביכה והחמורה, כאשר בפני השר כהן מציגה השגרירה האמריקנית מחאה על ההתנהלות הישראלית. מדובר כפי הנראה במסר יחסית מאופק, כיאה לדיפלומטית מנוסה, אבל נחרץ - והמסר של הממשל האמריקני הוא כי יש פה תקלה וישראל צריכה לתקן אותה. השר כהן מצידו השיב כי ישראל מבינה את התקלה, ושהיא לא תתבטא עוד פומבית בסוגיה.

בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו הערב לחדשות 13 כי הפגישה הזו תואמה מראש ועסקה בעוד סוגיות מדיניות, זאת בצל המתיחות הממושכת ממילא מול ארצות הברית. אך לא רק האמריקנים כועסים - גם גורמים במשרד החוץ, דיפלומטים ואנשי מקצוע אומרים הערב כי ההתנהלות של השר כהן בחודשים האחרונים במשרד נראית כהתהנהלות של אחד שמסתכל רק לעבר הפריימריז בליכוד.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2808232009' autoplay='0' credit='' desc='ההתרברבות של השר כהן - לפני ההסתבכות' poster='' kid='1_sawwdoaf' duration='76']

במשרד החוץ התעקשו שלא מדובר בהדלפה מכוונת, אך בתיעוד שהגיע לידי חדשות 13 מתוך כינוס של בנות שירות לאומי מול מאות עובדי משרד חוץ ניתן לראות את השר כהן מתרברב ואומר: "יש אצלי מתנדבת מעולה, לפני חצי שעה היא עזרה לי לכתוב הודעה לשרת... שר או שרת חוץ, אני לא אוכל בדיוק לפרט, ממדינה מוסלמית משמעותית שאין לנו איתה קשרים".

שר החוץ אלי כהן ושרת החוץ של לוב, נג'לא אלמנקוש
שר החוץ אלי כהן ושרת החוץ של לוב, נג'לא אלמנקוש | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90 / Libyan ministry of foreign affairs

כזכור, שעות אחרי שראש ממשלת לוב עבד אל-חמיד דבייבה השעה את שרת החוץ נג'לא אלמנקוש, אמר גורם בממשלת לוב לסוכנות הידיעות רויטרס כי היא פוטרה. מוקדם יותר פרסם משרדה תגובה שבה נאמר כי הפגישה בין השרים הייתה באישור ראש הממשלה דבייבה ועל דעתו. עוד נאמר כי האחרון "נפגש ברומא עם ראשת ממשלת איטליה בחודש שעבר, וסיכם עמה על הפגישה עם השר הישראלי. ממשלת איטליה הבטיחה לו להפעיל את קו רומא-טריפולי בתמורה".

בינתיים, על רקע הדיווחים שאלמנקוש נמלטה לטורקיה, אמרו גורמים מדיניים כי "בלוב ידעו מראש על הפגישה". בנוסף, ככל הידוע, הפגישה בין כהן למקבילתו הלובית נקבעה כמה שבועות מראש, בחסות איטליה. התאריך הסופי תואם כמה ימים קודם וראש הממשלה בנימין נתניהו הכיר את הנושא באמצעות המטה לביטחון לאומי. עם זאת, במשרד החוץ ובמל"ל מתחו הבוקר ביקורת חריפה על שר החוץ אלי כהן, שפרסם את דבר הפגישה.

משרד החוץ של טריפולי הבהיר ש"מדובר היה בפגישה אקראית, לא מחייבת, שבה הבהירה השרה את עמדתה הלא מתפשרת של לוב לגבי הפלסטינים". בעקבות פרסום דבר הפגישה, התקיימו בלוב הפגנות אנטי-ישראליות שבהן שרפו המוחים דגלי ישראל וקראו קריאות נגדה. הפרלמנט בלוב קרא לקיים כינוס חירום במטרה לדון ב"פשע נגד העם הלובי" ולפתוח בחקירה.

השר אלי כהן ושרת החוץ של לוב, נג'לא אלמנקוש
השר אלי כהן ושרת החוץ של לוב, נג'לא אלמנקוש | צילום: משרד החוץ

הפגישה בין שר החוץ כהן למקבילתו בלוב התקיימה באיטליה, ומדובר בפגישה הראשונה אי פעם בין שרי החוץ של שתי המדינות. המטרה, לפי לשכתו של כהן, היא לבחון אפשרויות לשיתופי פעולה וקשר בין המדינות ושימור מורשת יהדות לוב. מלשכת השר נמסר כי בפגישה דנו השרים בקשרים ההיסטוריים בין העמים, המורשת של יהודי לוב, ובאפשרות לשיתוף פעולה בין המדינות וסיוע ישראלי בנושאים הומניטריים, חקלאות, ניהול מים ועוד.

שר החוץ כהן מסר אתמול: "הפגישה ההיסטורית עם שרת החוץ של לוב, נג׳לא אלמנקוש, היא צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב. גודלה ומיקומה האסטרטגי של לוב מעניקים לקשרים איתה חשיבות עצומה ופוטנציאל עצום עבור מדינת ישראל. דיברתי עם שרת החוץ על הפוטנציאל הרב לשתי המדינות מהיחסים בינהן, וכן את החשיבות לשימור מורשת יהדות לוב הכולל שיפוץ בתי כנסת ובתי קברות יהודים במדינה".

כהן הודה למקבילו האיטלקי אנטוניו טאיאני, "על אירוח הפגישה ההיסטורית ברומא". הוא הוסיף: "אנחנו פועלים מול שורה של מדינות במזרח התיכון, באפריקה ובאסיה במטרה להרחיב את מעגל השלום והנורמליזציה של ישראל".

השרה אלמנקוש, בת 50, נולדה בוויילס שבבריטניה וחזרה עם משפחתה לבנגאזי בגיל 6. בזירה הפוליטית הלובית היא החלה לפעול לאחר הדחת הנשיא קדאפי ב-2011, והיא האישה הראשונה שמכהנת בתפקיד שרת החוץ של לוב.