המשלחת תישאר בקטר גם מחר: "הפערים צומצמו משמעותית"

ההזדמנות האחרונה לפני עוד הסלמה והרחבת המלחמה? בכירים בצוות המו"מ: "צמצום משמעותי בפערים בין ישראל לחמאס ". בכיר ישראלי מאשר: המשלחת תישאר בדוחא גם מחר. בניסיון למנוע הסלמה: שרי החוץ של בריטניה וצרפת מגיעים לאזור

זמן צפייה: 01:33

בדוחא, בירת קטר, יצאה הערב (חמישי) לדרך הפסגה שבה נידון המתווה לשחרור חטופים והפסקת אש בעזה - במה שנראה כמו ההזדמנות האחרונה לפני עוד הסלמה והרחבת המערכה הצבאית. את ישראל מייצגים ראשי השב"כ והמוסד, האלוף ניצן אלון - ויועצו של נתניהו, אופיר פלק. בכירים בצוות המו"מ אמרו לחדשות 13 כי לפי שעה, חל "צמצום משמעותי בפערים בין ישראל לחמאס". בכיר ישראלי אישר הערב כי המשלחת תישאר בדוחא גם מחר. בצל המגעים, נמשכת כוננות השיא למתקפה מאיראן ומלבנון, כשהערב בקריה התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון.

כמו כן, מקורות פלסטיניים טוענים כי קטר ומצרים הציעו "פתרונות יצירתיים" למחלוקות, וכי "חמאס ממתין להבהרות מהמתווכות לגבי העמדה הישראלית".

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן | צילום: רויטרס

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר הערב כי "חמאס וישראל יגיעו בסוף להסכם. כמו כן, חיזבאללה אמנם טרם הראה סימנים לכך שהוא מעוניין במלחמה - אך זה לא אומר שהוא לא מהווה איום". הוא התייחס גם לאיום מצד איראן: "לא יכול לומר שהם שינו את דעתם בנוגע לתקיפה - שעלולה להתרחש בימים הקרובים. אנחנו לא מעוניינים בהסלמה - וננסה למנוע אותה". בתוך כך, ב-21:00 יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני בבור בקריה בתל אביב, וקודם לכן צפויה להתקיים התייעצות מקדימה בנוכחות גלנט, דרמר, כץ ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

אתמול הביעו בכירים במערכת הביטחון אופטימיות בעקבות הרחבת המנדט לצוות המו"מ - ואמרו כי "מדובר בשינויים חשובים שיסייעו להגיע לעסקה". עוד טענו כי קיימת "גמישות בנושאים מהותיים שעמדו בלב המחלוקת עד עתה" - בהם ציר נצרים וציר פילדלפי. עם זאת, גורם מדיני הכחיש את הדברים מאוחר יותר ומסר: "בניגוד לדיווחים, ראש הממשלה מתעקש שצה"ל יישאר בציר פילדלפי". גורמי ביטחון העבירו לנתניהו מסר דרמטי: "הבחירה היא בין עסקת חטופים למלחמה אזורית".

ראש שב"כ רונן בר וראש המוסד דוד ברנע
ראש שב"כ רונן בר וראש המוסד דוד ברנע | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בתוך כך, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ סייר בקיבוץ איילת השחר - וקרא לנתניהו: "לחטופים שלנו אין זמן - רבים מהם כבר נרצחו בשבי. לתושבי הצפון אין זמן – הם צריכים לחזור לחייהם ולשנת הלימודים. הגיע הזמן להפסיק לדשדש ולחתור למגע – גם בזירה המדינית, וגם בצבאית. תושבי לבנון מפוחדים, הלחץ על חיזבאללה מבית ומחוץ בשיא, בחמאס רוצים עסקה".

עוד אמר: "אפשר וצריך להגיע להישגים עכשיו. נתניהו, בהתחלה חששת לתמרן, אחר כך חששת להעביר את המאמץ צפונה, ולאורך חודשים חששת לחתור למתווה חטופים מחשש לגורל הקואליציה. הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת - תהיה אמיץ".