בלינקן: "מתנגדים להרחבת התנחלויות, סיפוח ושינוי הסטטוס-קוו"

מזכיר המדינה האמריקני קיים מסיבת עיתונאים בתום ביקורו בישראל. על רקע המתיחות הביטחונית, הוא אמר כי ביקש בפגישותיו עם בכירים בישראל וברשות הפלסטינית "לנקוט צעדים" כדי למנוע הידרדרות לאלימות: "הנחיתי את הצוות שלי לקדם את הנושא"

זמן צפייה: 03:57

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, המבקר בישראל וברשות הפלסטינית, קיים מסיבת עיתונאים הערב (שלישי). הוא אמר כי ביקש "משני הצדדים" - ישראל והפלסטינים - "לנקוט צעדים כדי למנוע הסלמה". לדבריו, הוא הנחה את הצוות שלו לקדם את הנושא. בלינקן הדגיש: "ארצות הברית תמיד תתנגד להרחבת ההתנחלויות, לסיפוח הגדה ולשינוי הסטטוס-קוו".

"הפיגועים הנוראים בירושלים וההסלמה בגדה המערבית הדגישו את האתגרים המשמעותיים לביטחון וליציבות שאיתו אנחנו והאזור מתמודדים. עם הגעתי לישראל, הבעתי את תנחומיו של העם האמריקני לישראל ולמשפחות שבעת האזרחים שנהרגו בפיגוע הטרור הנורא מחוץ לבית הכנסת בנווה יעקב. ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל", הדגיש.

אנתוני בלינקן נפגש עם אבו מאזן
אנתוני בלינקן נפגש עם אבו מאזן | צילום: רויטרס

"האלימות בגדה המערבית הביאה לאובדן חיי חפים מפשע רבים משני הצדדים. כששוחחתי עם ראש הממשלה נתניהו ועם היו"ר עבאס - הדגשתי כי על כל הצדדים לנקוט בצעדים כדי למנוע הסלמה נוספת באלימות ועל מנת להשיב את השקט. ביקשתי מבכירי הצוות שלי להישאר באזור ולהמשיך בדיונים על האופן שבו צעדים בוני אמון עשויים להתקדם בין הצדדים", הוסיף.

בהתייחסו לרפורמה להחלשת מערכת המשפט, אמר מזכיר המדינה: "היחסים שיש לנו עם ישראל מבוססים ביסודם על אינטרסים משותפים וערכים משותפים, וככה זה 75 שנה. דיברתי על כמה מהערכים האלה אתמול. ביניהם כמובן, זכויות אדם, שוויון צדק לפי החוק, שוויון זכויות לכל שלטון החוק. לגבי הרפורמות המוצעות, ברור שמתנהל ויכוח מאוד תוסס, דיונים מתנהלים בישראל, והוויכוחים האלה הם חלק מאוד בריא מהדמוקרטיה שלנו. למעשה, הם מה שמייחדים חברות דמוקרטיות".

רה''מ בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
רה''מ בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

אמש נפגש בלינקן עם ראש הממשלה בנימין נתיהו, ולאחר פגישתם בירושלים נשאו השניים הצהרה משותפת. "המחאה היא ביטוי לדמוקרטיה", אמר בלינקן בהתייחס להפגנות נגד הרפורמה המשפטית, והוסיף כי "נכון להעביר את השינויים בהסכמה רחבה".

בתחילת דבריו הודה בלינקן לראש הממשלה על קבלת הפנים, והביע עצב על הפיגוע הרצחני בירושלים בסוף השבוע האחרון, גם בשם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בלינקן התייחס לסוגייה האיראנית ואמר כי אסור שאיראן תשיג נשק גרעיני, והוסיף כי רוסיה ואיראן מוסרות נשק אחת לשנייה. עוד ציין בלינקן כי בפגישתו עם נתניהו דנו השניים בהגנה על אוקראינה.

ראש הממשלה נתניהו אמר בהצהרתו: "ברוך הבא שוב לירושלים, מזכיר המדינה בלינקן, ביקורך כאן הוא ביטוי נוסף, ביטוי מתמשך, לקשר האיתן בין ישראל לארה"ב. יש לנו אינטרסים משותפים שהולכים וגדלים מיום ליום. יש לנו ערכים משותפים. אנו שתי דמוקרטיות חזקות, שאני מבטיח לך שתישארנה שתי דמוקרטיות חזקות. הנשיא ביידן מחויב לברית בינינו. אני מכיר אותו כבר 40 שנה. הוא ידיד אמת של ישראל, ותומך, כמוך, בברית הזו".

Capturרה''מ בנימין נתניהו בהצהרה משותפת עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
רה''מ בנימין נתניהו בהצהרה משותפת עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: לע''מ

הבוקר המשיך מזכיר המדינה האמריקני את ביקורו, ונפגש עם שר הביטחון יואב גלנט. לפי לשכתו של השר, במהלך הפגישה דנו השניים בשיתופי הפעולה הביטחוניים בין המדינות, באתגרים הצבאיים של מדינת ישראל ובהעמקת הקשרים האזוריים לשיפור היציבות הביטחונית.

"ביקורך בישראל מגיע בזמן קריטי, ומעביר מסר ברור ליריבנו ושותפנו באזור: ארה"ב וישראל מאוחדות מול האיום האיראני ומול כל מי שמנסה לערער את היציבות באזור", אמר לו גלט בפגישתם.

אנתוני בלינקן ויאיר לפיד
אנתוני בלינקן ויאיר לפיד | צילום: עוז שכטר

לאחר מכן נפגש בלינקן גם עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, וגורמים ישראלים שמעורים היטב בפגישתם של השניים אמרו כי "האמריקנים מאוד מודאגים ממה שמתרחש בישראל בחודש האחרון. הניסיון להחליש את הדמוקרטיה מהווה סיכון גדול ליחסים בין המדינות".

עוד מסרו הגורמים: "לפיד אמר בפגישה שהיחסים בין המדינות ובין העמים יותר חשובים מהכל ולא תלוים בממשלה כזאת או אחרת ושהוא מחויב למאבק כדי לשמור על ישראל מדינה מתקדמת דמוקרטית וליברלית".