מספר החטופים החיים וזהות המחבלים שישוחררו: התנאים של נתניהו

לקראת הפסגה המדינית בקטר ביום חמישי, ראש הממשלה נתניהו דורש להכניס שלושה תנאים עיקריים למתווה: שחרור 33 חטופים חיים מהקטגוריה ההומניטרית; וטו ישראלי על זהות המחבלים שישוחררו וקביעת אופן החזרה לצפון הרצועה. בחמאס ישלחו נציגים, אך טוענים לפערים במגעים

זמן צפייה: 02:46

לאחר הפרסומים הזרים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוסיף תנאים חדשים למתווה לעסקת חטופים לקראת הפסגה המדינית בקטר ביום חמישי. הערב (שלישי) פורסם במהדורה המרכזית על אודות התנאים שדרש להוסיף נתניהו.

ראש הממשלה דורש שלושה תנאים עיקריים: שחרור 33 חטופים חיים מהקטגוריה ההומניטרית; וטו ישראלי לגבי זהות המחבלים שישוחררו, בהם מחבלים עם דם על הידיים, והחלטה ישראלית לגבי אופן החזרה של העזתים לצפון הרצועה. חמאס לא יוכל ולפי שעה לא מעוניין לפעול לפי שלושת התנאים הללו. בתוך כך, ברקע חילוקי הדעות העזים בין נתניהו לחברי צוות המו"מ בהם אלוף ניצן אלון, ראש המוסד דדי ברנע וראש שב"כ רונן בר, יועצו המדיני של נתניהו צפוי להצטרף לצוות במהלך הדיונים בקטר.

למרות הפערים בין חמאס לישראל, בארגון הטרור ככל הנראה ישלחו נציגים לפסגה, בעיקר כי לא להיראות כמו הצד הסרבן במו"מ. במצרים טוענים שהסיכויים להצלחה במגעים קטנים ונמוכים בגלל אותם הפערים. לעומתם, בקטר דווקא מספרים שאפשר להגיע להסכם על כניסה למו"מ כבר ביום חמישי.

תמונות חטופים על קיר בתל אביב
תמונות חטופים על קיר בתל אביב | צילום: רויטרס

מלשכת ראש הממשלה מוקדם יותר נמסר בתגובה: "הטענה לפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו הוסיף דרישות חדשות למתווה ה-27 במאי, היא שקרית. טיוטת ה-27 ביולי אינה כוללת תנאים חדשים ואינה סותרת את מתווה ה-27 במאי. חמאס הוא זה שדרש 29 שינויים - דבר שראש הממשלה התנגד לו".

"אלה העובדות", הוסיפו בלשכת רה"מ: "בנוגע לטענת הוספת דרישות חדשות בנושא מעבר נצרים: טיוטת מסמך ה-27 ביולי מתייחסת לצורך בהקמת מנגנון בידוק מוסכם, על-מנת להבטיח כי רק אזרחים לא-חמושים יחזרו לצפון הרצועה (הצעה שהועלתה על-ידי ארצות-הברית) - בהתאם למוצע במתווה ה-27 במאי. בנוגע לטענת הוספת דרישות חדשות בנושא שחרור חטופים חיים: בטיוטת ה-27 ביולי צוין כי כל החטופים החיים בקטגוריה הרלוונטית צריכים להשתחרר, בהתאם למתווה ה-27 במאי, שקבע כי מספר מסוים של חטופים – חיים או מתים – ישוחרר".

"בנוגע לטענת הוספת דרישות חדשות בנושא האופן שבו מחבלים פלסטינים ישוחררו: בטיוטת ה-27 ביולי לא צוינו תנאים חדשים. להיפך - במתווה ה-27 במאי צוין כי לישראל תהיה זכות וטו על מספר מסוים של מחבלים משוחררים, וכי ישראל תוכל להגלות לפחות מספר מסוים של מחבלים. טיוטת ה-27 ביולי כוללת הבהרות חיוניות לצורך יישום הנכתב במתווה ה-27 במאי".