שיחת הנזיפה לשגריר: "הבטחתם שקט ברמדאן, בלי הסלמה"

אחרי שהשגריר בוושינגטון מייק הרצוג זומן לשיחת נזיפה בשל ביטול חוק ההתנתקות - אמרו גורמים המעורים בפרטים כי השיחה הייתה "קשה מאוד". סגנית שר החוץ הטיחה בו: "הסכמתם לא לעשות צעדים שיובילו להסלמה. החוק הזה עושה בדיוק את ההפך"

זמן צפייה: 04:14

אחרי הכלכלה והביטחון, מהלכי ממשלת נתניהו מובילים את ישראל גם להסתבכות מדינית. לראשונה אחרי 13 שנים - שגריר ישראל בוושינגטון זומן לשיחת נזיפה בעקבות ביטול חוק ההתנתקות. במהדורה המרכזית פורסם לראשונה הערב (רביעי) לפי גורמים המעורים בפרטים כי מדובר היה ב"שיחה קשה מאוד".

השגריר מייק הרצוג זומן מהרגע להרגע למשרד החוץ האמריקני, שם נזפה בו סגנית שר החוץ ונדי שרמן. היא הטיחה בו: "בפסגה במצרים הבטחתם שקט לקראת רמדאן. הסכמתם לא לעשות צעדים שיובילו להסלמה. החוק הזה עושה בדיוק את ההפך. למה אתם עושים את זה רגע לפני רמדאן, פסח ופסחא?".

בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי "שתי המדינות לא רוצים להגיע במשבר, אבל הדינמיקה היא משברית. השיחה הזו אמנם התמקדה בתיקון חוק ההתנתקות, אבל היא מגיעה בעקבות רצף של אירועים עד שהאמריקנים לא יכלו לשתוק עוד".

לאחר העברת התיקון לחוק ההתנתקות אמש, השגריר הרצוג זומן כאמור באופן חריג ויוצא דופן לשיחה במחלקת המדינה עם סגנית שר החוץ האמריקני ונדי שרמן. גורם ישראלי המעורה בפרטים אמר כי "יש זעם אמריקני גדול על המהלכים האחרונים",  אך טען כי "לא מדובר במשבר - אלא כהעברת מסר נוספת בהמשך לדברים שאמר היום בנושא סגן הדובר".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2203232017' autoplay='0' credit='' desc='בלינקן: לא נסייע למי מהצדדים אם לא יגיעו לרגיעה' poster='' kid='1_ryrg42vd' duration='']

אמש מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה הודעה חריפה נגד תיקון החוק, ואמרה כי התיקון לחוק הוא "פרובוקטיבי" וכי מדובר "בהפרת התחייבות ישראלית מ-2005 שניתנה לממשל האמריקני. ישראל צריכה למנוע ממתנחלים לשוב לשם". ההודעה האמריקנית באה לאחר שמליאת הכנסת אישרה בלילה בקריאה שנייה ושלישית את שינוי שמו של חוק יישום ההתנתקות, ברוב של 31 חברי כנסת שתמכו מול 18 מתנגדים, והסעיפים בחוק הנוגעים לאיסור שהייה בשטחים שפונו בצפון השומרון ולביטול זכויות המתיישבים".

כמו כן, שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן התייחס היום לביטול החוק בשימוע בקונגרס. לדברי, ארה"ב לא תוכל לסייע אם מי מהצדדים לא ינקטו צעדים כדי להגיע לרגיעה.