טראמפ נגד נתניהו: "הביקורת כלפיו על 7 באוקטובר - מוצדקת"

בריאיון ל"טיים", האשים הנשיא לשעבר את רה"מ: "7 באוקטובר? במשמרת שלו". הוא לא שלל את הגבלת הסיוע לישראל, מתח ביקורת על מספר ההרוגים הגבוה בעזה והביע שוב את אכזבתו מכך שנתניהו נסוג ברגע האחרון מחיסול סולימאני. "היה לי ניסיון רע עם ביבי"

זמן צפייה: 01:31

בריאיון יוצא דופן שפורסם היום (שלישי) במגזין "טיים", נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ לא שלל את הגבלת הסיוע הצבאי האמריקני לישראל ככלי לקידום סיום המלחמה בעזה, מתח ביקורת על הרג 30 אלף פלסטינים ברצועה - ותקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "טבח 7 באוקטובר התרחש במשמרת שלו", אמר טראמפ בהתייחסות לנתניהו, והוסיף: "היה לי ניסיון רע עם ביבי". הנשיא לשעבר האשים פעם נוספת את ראש הממשלה בכך שנסוג ברגע האחרון מהמבצע לחיסול הגנרל האיראני קאסם סולימאני.

לדברי טראמפ, המבצע לחיסול סולימאני בינואר 2020 היה אמור לכלול מתקפה משותפת של ארה"ב וישראל - אך נתניהו נסוג ברגע האחרון ומנע את השתתפות מערכת הביטחון הישראלית בחיסול. "זה היה משהו שאני לעולם לא אשכח", אמר הנשיא לשעבר.

למרות הביקורת, טראמפ הבהיר במהלך הריאיון כי הוא יתייצב לצד ישראל במקרה של עימות מול איראן. "אם הם יתקפו את ישראל אז כן, אנחנו נתייצב שם", אמר. בנוסף, חזר בו מתמיכתו בפתרון שתי המדינות וסיפר: "היו זמנים בהם חשבתי שפתרון שתי המדינות יכול היה לעבוד, אבל עכשיו אני חושב שמימוש הרעיון הזה יהיה מאוד מאוד קשה".

שער המגזין עם דונלד טראמפ
שער המגזין עם דונלד טראמפ | צילום: "מגזין טיים"

בפתח הריאיון, טראמפ הצהיר כי ביצע שגיאה משמעותית אחת במהלך כהונתו בבית הלבן - הוא נהג בנחמדות רבה מדי. בין היתר, הנשיא לשעבר טען כי היה נחמד מדי לבכירי הממשל שלו, שחלקם מזהירים בהווה מפני חזרה אפשרית שלו לתפקיד הנשיא. "נתתי לאנשים האלו להתפטר מיוזמתם מתפקידיהם בגלל שיש לי לב ואני לא רוצה להביך אף אחד, אך אני לא חושב שאאפשר את זה שוב. מהיום אני אפטר".

חצי שנה לפני יום הבחירות, טראמפ מוביל בסקרים וסיכויו לזכות נחשבים לטובים יותר בהשוואה לעבר. בין היתר הוא מוביל על הנשיא ג'ו ביידן בפער קטן ב-7 מדינות מתנדנדות המחלקות אלקטורים קריטיים לזכייה בנשיאות.

יומו השני במשפטו הפלילי של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ אולם בית המשפט
טראמפ באולם בית המשפט | צילום: רויטרס

עם זאת, טראמפ כזכור ניצב בפני צרות משפטיות משמעותיות - והוא הנשיא לשעבר הראשון שנפשט במסגרת משפט פלילי. לאורך הריאיון, טראמפ הציג את החזון שיבקש לקדם אם ייבחר לכהונה שניה בחדר הסגלגל, בצל האישומים החמורים נגדו.

"כשהגעתי לראשונה לוושינגטון הכרתי מעט מאוד אנשים והייתי צריך להסתמך על מעטים", סיפר. ב"טיים" הזכירו שטראמפ מצוי כיום בסיטואציה שונה לחלוטין מזו שהיה בה בתחילת כהונתו הראשונה. הוא השלים את השתלטותו על המפלגה הרפובליקנית, הוא זוכה לגיבוי רחב מהמחנה השמרני בארה"ב והוא מוקף בנאמנים שהלכו איתו כברת דרך.

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

כשנשאל על אירועי 6 בינואר, במהלכם אלפים מתומכיו פרצו לבניין הקפיטול במטרה למנוע את אשרור זכייתו של הנשיא ביידן בבחירות, טראמפ סירב לגנות את הפורעים - וכינה אותם פעם נוספת "פטריוטים". טראמפ הבהיר כי אם ייבחר לנשיא הוא יחתום על חנינה עבור פעיליו שפלשו לקפיטול ונשפטו בעקבות זאת.