רה"מ על השיחה עם ביידן: "לא אתפשר על שליטה ביטחונית ממערב לירדן"

לפי דיווח ב-CNN, נתניהו אמר בשיחתו עם נשיא ארה"ב כי הוא אינו שולל לחלוטין הקמת מדינה פלסטינית, ובתדרוך כתבים בבית הלבן אישר ביידן כי פתרון שתי המדינות אפשרי תחת נתניהו. ראש הממשלה הכחיש: "ישראל חייבת להישאר בשליטה ביטחונית מלאה". סמוטריץ' וזוהר במסר לנתניהו: "גם בבית הלבן צריכים להתפכח מהקונספציות; לא ניתן יד לעולם להקמת מדינה פלסטינית"

זמן צפייה: 05:05

לראשונה זה יותר משלושה שבועות, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחחו אמש (שישי), והשיחה עסקה בלחימה בעזה, באפשרות לעסקת חטופים וגם בנושא המדינה הפלסטינית. נתניהו הצהיר ביום חמישי פעם נוספת כי הוא מתנגד להקמת מדינה שכזו, אך לפי דיווח ב-CNN, ראש הממשלה אמר לביידן בשיחה ביניהם כי הוא אינו פוסל באופן מוחלט את הרעיון. לפי הדיווח, מקור המעורה בפרטי השיחה מסר כי השניים דנו על תכונותיה של מדינה פלסטינית עתידית שכזו, אם תוקם. לשכת רה"מ הכחישה את הדיווח, ומסרה כי השליטה הביטחונית של ישראל "מתנגשת עם ריבונות פלסטינית". נתניהו פרסם הבהרה שנייה הערב - ואמר: "לא אתפשר על שליטה ביטחונית ישראלית מלאה על כל השטח שממערב לירדן; זה מנוגד למדינה פלסטינית".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר עם צאת השבת: "דמם של אחינו ואחיותינו לא נשפך כדי שהפלסטינים יקבלו פרס וכדי שנסכן את עתידנו בארצנו. ‏אני אומר באופן ברור לכל מי שתקוע עדיין ב-6 באוקטובר: לא ניתן ידינו לעולם להקמת מדינה פלסטינית. זאת המחויבות שלנו כלפי הנרצחים הקדושים והנופלים הגיבורים". שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר: "יש בישראל הסכמה רחבה נגד מדינה פלסטינית וחלוקת הארץ. ידידיה של ישראל צריכים להבין שהדחיפה להקמת מדינה פלסטינית היא דחיפה לטבח הבא חלילה ולסיכון קיומה של מדינת ישראל. כמו שקרה בישראל, גם בבית הלבן צריכים להתפכח מהקונספציות שהובילו לאסון הלאומי של ישראל".

"בשיחתו אמש עם הנשיא ביידן חזר ראש הממשלה נתניהו על עמדתו העקבית מזה שנים, שאותה אף ביטא במסיבת עיתונאים יום קודם לכן: אחרי חיסול חמאס ישראל חייבת להישאר בשליטה בטחונית מלאה ברצועת עזה כדי להבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל, ודבר זה מתנגש עם הדרישה לריבונות פלסטינית", נמסר בהודעה מטעם ראש הממשלה.

הלילה התייחס ביידן לנושא בתדרוך כתבים בבית הלבן, ואמר כי פתרון שתי המדינות אפשרי גם עם נתניהו כראש הממשלה בישראל. "יש כמה סוגי פתרונות של שתי מדינות", אמר ביידן. "יש מספר מדינות שחברות באו"ם ועדיין אין להן צבאות משלהן, ולכן אני מאמין שיש דרכים בהן זה יוכל לעבוד", הוסיף הנשיא האמריקני.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: יריב כץ, פלאש 90

דובר המועצה לביטחון לאומי בארה"ב, ג'ון קירבי, הבהיר כמה חשוב פתרון שתי המדינות לנשיא ביידן, ואמר אמש כי "על אף שברור כי הדבר ייקח זמן רב, אנחנו עובדים על הפתרון הזה". קירבי הוסיף כי "זה פתרון שיעזור לא רק לפלסטינים אלא גם לישראלים".

בטור מיוחד ב"ניו יורק טיימס", כתב העיתונאי האמריקני תומאס פרידמן כי ביידן הציב לנתניהו שתי אפשרויות. כחלק מהאסטרטגיה של הנשיא, לפיה הוא אינו מעוניין להביא להדחת נתניהו מתפקידו, ביידן רוצה להציב מולו בחירה - אותה כל הציבור הישראלי יוכל לראות.

או שייזכר כמנהיג שדחה שיתוף פעולה עם הפלסטינים כדי לסיים את הסכסוך, וכמי שהוביל לאירועי 7 באוקטובר - או שיבחר לעבוד בשיתוף פעולה עם ארה"ב, אירופה, סעודיה ומדינות ערביות נוספות, ולהיות המנהיג הישראלי שהביא למדינה פלסטינית המסוגלת להבטיח את ביטחון ישראל, ופתח את הדרך לשלום עם הסעודים ועם העולם המוסלמי באופן כללי.