בכיר ישראלי: "דוהרים לקיר, נתניהו לא מאפשר להתקדם לעסקה"

ברקע הדיווחים על קריסת השיחות, התריע גורם ישראלי מהתנהלות הממשלה - והאשים את נתניהו: "מצעד האיוולת". גורם בחמאס טען מנגד: "הפערים הצטמצמו". קרובי חטופים במאהל מחאה מול בית גלנט: "אפשר להציל אותם"

זמן צפייה: 01:57

בחלוף שתי יממות מאז נמסרה תשובת חמאס למתווכות, עסקת החטופים והפסקת האש ניצבת הערב (רביעי) על סף קריסה, לאחר שהמגעים בקהיר נכשלו והמשלחות מטעם ישראל וחמאס עזבו את מצרים מבלי שהעלו כיוונים חדשים לפתרון.

על רקע החשש מקריסה מוחלטת של המגעים, בכיר ישראלי ששוחח עם חדשות 13 מתח ביקורת חריפה על הצעדים האחרונים של ישראל וההתנהלות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "זה מצעד האיוולת, טעות גדולה. אנחנו דוהרים אל קיר ונתניהו לא מאפשר לקדם את המו"מ", התריע הבכיר.

למעשה, כאשר תשובת חמאס הוצגה לציבור הישראלי היא כבר מוסגרה כ"תרגיל" והוצגה כתגובה שלא מאפשרת התקדמות במגעים לסגירת עסקה. בפועל, הפערים היו פתירים. על אף שנעשו שינויים לרעת ישראל, ההצעה של ארגון הטרור לא דרשה התחייבות ישראלית לסיום המלחמה.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חרף הדיווחים על קריסת המגעים, מקור בחמאס שצוטט בעיתון אל-ערבי אלג'דיד טען הערב: "אנחנו קרובים להגעה להסכם בזכות המתווכות". לפי המקור, הסעיפים שסביבם היו חילוקי דעות הצטמצמו מאוד, והמו"מ עוסק כעת בבקשת נתניהו כי הפסקת האש תחל בשלב השני של העסקה, במקום בסוף השלב הראשון.

כעת עולה פעם נוספת השאלה מה יעשו שרי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט, החברים בקבינט המלחמה. בינתיים, גורמים אמריקנים ממשיכים מצדם להפעיל לחץ על קטר כדי לקדם סגירה של עסקה, על אף הפסימיות שמורגשת במסדרונות הממשל בוושינגטון.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405082223' autoplay='0' credit='' desc='משפחות החטופים בהפגנה מול ביתו של גלנט' poster='' kid='1_o7uhuygx' duration='231']

בתוך כך, קרובים צעירים של חטופים הפגינו מול ביתו של שר הביטחון יואב גלנט בעמיקם, כחלק מ"מאהל נודד" אותו הם מתכוונים להציב בימים הקרובים מול בתיהם של שרים שונים בקבינט המלחמה. "באנו כי אחרי שבעה חודשים להורים ולמבוגרים כבר אין כוח להילחם", אמרו המפגינים בעמיקם, "עכשיו הדור הצעיר של משפחות החטופים לוקח אחריות".

עוד מסרו: "בימים הדרמטיים האלה, אנחנו עוברים בין חברי קבינט המלחמה, בית בית, כדי לוודא שנראה את החטופים בבית. נהיה כאן עד שנקבל מכולם הבטחה אישית שהם שמים את החזרת החטופים מעל ולפני כל דבר אחר - לפני הפוליטיקה, לפני רפיח. אלה החיים של האחים והאחיות ההורים ובני הדודים שלנו". לסיום הוסיפו: "עכשיו מקימים כאן אוהל. מחר - נהיה אצל שר אחר. צפו להפתעות".