המתנה לפריצת דרך במגעים: בישראל דורשים שחרור של 70 חטופים

בישראל אופטימים ומאמינים שניתן להגיע לעסקה בתוך כמה יממות, ומסתמן כי כ-70 חטופים ישראלים במספר פעימות, בתמורה לשחרור של למעלה ממאה מחבלים. בכיר ישראלי אמר כי "בסוף הכל יוכרע עפ"י פסיכופת אחד" - כשהוא מתכוון ליחיא סינוואר

זמן צפייה: 08:30

בישראל ממתינים הערב (שני) לפריצת דרך במגעים לעסקת החטופים, אך נראה כי לא מדובר בעניין של שעות, אלא בעוד כמה ימים של המתנה. יחד עם זאת, בישראל מדברים כרגע על המגעים הכי רציניים שהיו במהלך השבועות האחרונות, עם אופטימיות שאפשר יהיה לסגור עסקה במהלך היממות הקרובות.

האופטימיות הזאת עדיין מסוייגת, כי למרות דיווחים כאלה ואחרים - שום דבר לא סגור, ובכיר ישראלי אמר כי "בסוף הכל יוכרע עפ"י פסיכופת אחד", כשהכוונה היא ליחיא סינוואר. כרגע מחכים לתשובה שתגיע מחמאס, כשבישראל אומרים כי "אנחנו מזהים רצינות מצד קטר", המתווכת שהיחסים החשדניים איתה מוכרים.

פרטי העסקה המסתמנת כוללת שחרור של כ-70 חטופים ישראלים במספר פעימות. מדובר על כ-50 ישראלים, בעיקר אמהות וילדים, שידוע לחמאס איפה הם נמצאים, ועוד כ-20 שחמאס טוען שהם לא יודעים איפה הם ואין להם אחריות עליהם. המתווה שנשקל הוא כזה: העסקה תצא לדרך, ובמהלך ימי ההפוגה חמאס יאתר את אותם ישראלים וישיב אותם. בתמורה, ישראל תאפשר מספר ימי הפוגה. כרגע מדובר על חמישה ימי הפוגה, אך המספר הוא גמיש והוא יכול גם לגדול אם ישוחררו יותר חטופים.

ישראל תשחרר בתמורה למעלה ממאה מחבלים, נשים וקטינים, ותאפשר העברת דלק לרצועה. גם שחרור המחבלים ייעשה בפעימות כמו שחרור החטופים הישראלים, וזו המסגרת עליה דנו גם בקבינט המלחמה הלילה. ישראל רוצה את העסקה הזו, וזה המסר שעובר לקטרים.

Whatsapp Image 2022 04 30 At 2
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר

המעורבות האמריקנית תורמת מאוד במגעים, כאשר הקלף המשמעותי של ישראל הם ימי ההפוגה, וכל ירידה במספר החטופים שישוחררו תוריד גם את כמות ימי ההפוגה. ייתכן מאוד שבאזורים שצה"ל סוגר עליהם יש חטופים חיים, מה שמכניס את סינוואר ללחץ מכיוון שהוא לא יודע מה לעשות איתם ואין משם לאן לברוח. מהצד העזתי, בכירי חמאס מהדהדים את המסרים שנשמעים פה על כך שהעסקה קרובה, אך מנהיג ארגון הטרור יחיא סינוואר לוקח את הזמן מצד אחד, גם אם הוא מאוד מצפה להפסקת אש מצד שני.

צעדת משפחות החטופים לירושלים חרבות ברזל
צעדת משפחות החטופים | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בינתיים, אירוע מאוד חריג התרחש הערב, כאשר קבינט המלחמה היה אמור להתכנס עם כלל משפחות החטופים, כאשר הוזמנו 110 משפחות, אך 20 משפחות פשוט נשארו בחוץ לאחר שנאמר להם שזה עניין של שיקולי אבטחה או מקום.

צעדת משפחות החטופים בירושלים
צעדת משפחות החטופים בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גורם מדיני שהשתתף בדיון קבינט המלחמה שהתקיים אמש אמר הבוקר לחדשות 13 כי "אין עסקה סגורה עדיין - אבל בהחלט נראה שיש התקדמות". בנוסף, הגורם התייחס לדיווחים בתקשורת הערבית לפיהם ישראל הסכימה להפסקת אש שתחל היום מהשעה 11:00 והכחיש את הדברים: "מדובר בפייק, לא התקבלה שום החלטה".