קבינט המלחמה ידון בעסקת חטופים חדשה: "המו"מ יהיה מורכב יותר"

בעקבות הלחץ הציבורי שנוצר בשל חשיפת חדשות 13, לפיה קבינט המלחמה מנע את נסיעתו של דדי ברנע לקטר, ראש הממשלה אישר את נסיעתו לאירופה - בה הוא נפגש עם בכירים קטרים. דרישת ישראל נותרה כי נשים שטרם שוחררו במסגרת עסקת החטופים הקודמת ישוחררו ראשונות. קבינט המלחמה ידון הערב בנושא. גורם מדיני: "המו"מ יהיה מורכב יותר"

זמן צפייה: 01:54

ראש המוסד דדי ברנע נפגש באירופה עם בכירים קטרים, כך לפי מספר מקורות ישראלים ששוחחו היום (שבת) עם חדשות 13. מטרת הפגישות הייתה להתניע תהליך משא ומתן לעסקת שחרור חטופים חדשה, כשהדרישה הישראלית נותרה לשחרר ראשית נשים ישראליות שטרם שוחררו משבי חמאס במסגרת העסקאות הקודמות. קבינט המלחמה ידון הערב בנושא. גורם מדיני לחדשות 13: "המו"מ יהיה מורכב יותר".

כמו כן, בישראל שוקלים האם ללכת למהלך יזום ולהניח הצעה לעסקה על השולחן - זאת לאחר שבימים האחרונים העמדה הרווחת בקבינט המלחמה הייתה שיש להמתין לאיתות מצד חמאס ולא לפעול באופן יזום. המעורה בפגישת ראש המוסד עם ראש ממשלת קטר אמר לחדשות 13 כי הקטרים דוחקים בישראל להניח הצעה על השולחן. בעמדה הזו דבק לאורך הימים האחרונים גם השר גנץ, בניגוד לגלנט ונתניהו.

נסיעתו של ברנע לאירופה הגיעה לאחר חשיפת חדשות 13, לפיה קבינט המלחמה, ובראשו ראש הממשלה בנימין נתניהו, סירבו לשלוח בתחילת השבוע את ראש המוסד לקטר - חרף הצעתו. מאחורי ההחלטה עמדה אסטרטגיה ישראלית בנוגע להצגת "יוזמה" בפני הצד השני, וכן סוגיות זמינות ונגישות של בכירי חמאס.

אחרי הביקורת הציבורית הרבה שהתעוררה בשל החשיפה, נתניהו שינה את עמדתו ואפשר את נסיעתו של ברנע לפגישות - שהתקיימה באירופה ולא בקטר, כאמור.

משפחות החטופים מפגינות בתל אביב
משפחות החטופים מפגינות בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מיד לאחר החשיפה, משפחות החטופים אמרו כי הן "דורשות הבהרה מידית מראש הממשלה וחברי הקבינט, ויציאה מהקיפאון במשא ומתן". מירב לשם גונן, אמה של רומי, שנחטפה לעזה, אמרה: "אין זמן, חייבים לפעול מיד. החטופים צריכים לצאת עכשיו. הזמן שלנו מתקצר".

אמש גברה הדרישה לחתור לעסקה חדשה שתביא לשחרור חטופים, לאחר שנודע כי לוחמי צה"ל ירו בשוגג בשלושת החטופים יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה ברצועת עזה. הלילה מאות מבני משפחות החטופים ותומכיהם הפגינו בתל אביב וחסמו את צומת קפלן בדרישה להתניע עסקה.